Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Thursday, May 19, 2011

Persediaan Kehamilan :)

Salam. Hari ni saya nak bercerita pasal persediaan sebelum hamil. Eh..belum belum..saya belum pregnant lagi.Tengah membuat persediaan.Google sana google sini cari tip2 berguna untuk menambah pengetahuan. Persediaan mental je tak cukup, fizikal juga kena betul2 bersedia sebelum timang cahaya mata ;) Meh tengok antara persediaan yang perlu dilalukan sebelum hamil. Tips beguna ni saya dapat dari website ini

1) Sihat


Suami isteri yang merancang perlu mempunyai badan sihat dengan mengamalkan pemakanan seimbang. Keperluan ini lebih tinggi pada wanita kerana anda akan menjadi ‘rumah’ kepada bayi selama sembilan bulan. Anda bertanggungjawab membekalkan khasiat makanan kepada bayi. Banyakkan makan sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan.

Hmm..saya ni dahla liat nak makan ikan, asik ayam ayam ayam je tetiap hari. Jadi kena rajin makan ikan la lepas ni :)

Nak kena belajar masak ikan lepas ni. 
Ikan stim, 3 rasa, masak taucu. Wallaa!


2) Ambil makanan tambahan

Ramai wanita tidak tahu bahawa mereka perlu mengambil asid folik sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum hamil. Asid folik penting kerana ia boleh mengurangkan risiko ketidaknormalan atau kecacatan pada bayi. Pengambilan asid folik selepas disahkan hamil dianggap agak terlewat kerana ketika ini, bayi sudah pun terbentuk dalam rahim anda.Selain itu, wanita disaran mengambil pil zat besi yang boleh menambah darah. Lebih baik jika anda berbincang dengan doktor mengenai pengambilan makanan tambahan sebelum dan ketika hamil.

Ohooo..lepas ni nak pegi survey asid folik & pil zat besi lah. Dah kena makan asid folik ni ;)

Folic Acid by Appeton


3)Bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat

Ramai wanita menganggapnya sebagai bukan perkara penting walaupun tahu senaman boleh meningkatkan kesihatan. Kegemukan juga boleh menyebabkan wanita sukar mengandung dan ramai yang dinasihatkan untuk mengurangkan berat badan terlebih dulu.Kegemukan boleh menyebabkan perubahan hormon dan fungsi ovari (organ yang mengeluarkan telur) terjejas; akibatnya wanita lebih sukar untuk hamil dan berisiko mengalami keguguran atau bayi dilahirkan tidak cukup bulan.Sepanjang kehamilan, wanita gemuk berisiko untuk mengalami keguguran, kencing manis dan tekanan darah tinggi yang menyebabkan anda mungkin terpaksa menjalani pembedahan ketika bersalin kelak. Namun apa yang lebih kerap terjadi ialah bayi dilahirkan tidak cukup bulan sama ada secara normal atau pembedahan.

Haaa..ni lah dia budak sehat sorang ni,sebelum bertunang siap pergi gym hari2 lepas balik kerja,punya gigih bersenam,sebelum kawen pun ada jugaklah bersenam,tapi lepas kawen..eerrr..rasanya tak penah bersenam lagi.Wuwu. Walaupun BMI saya masih dalam kategori normal,memang nak kena reducekan sikit sebab takut masa pregnant berat badan naik mendadak.Dahlah badan ni jenis cepat bulat.Jadinya, haruslah berkurus2 dahulu, bermontel montelan kemudian. Hiyakhh..hiyakhh..gigih bersenam lepas ni dan turunkan beberapa kilo lagi!
Kemas rumah pun kategori bersenam ok.Chaiyok Erina!!


4) Jalani pemeriksaan kesihatan 

Ramai wanita hanya menyedari mereka mengalami masalah fibroid atau barah pangkal rahim ketika mengandung. Ini akan menimbulkan banyak konflik kerana rawatan kanser, khususnya berbahaya untuk kandungan. Lebih baik jika masalah kesihatan tidak kiralah kencing manis, tekanan darah tinggi atau rendah, sakit jantung atau penyakit lain dikesan sebelum hamil.

Semoga dijauhkan dari penyakit2 ini. Jom buat medical check up jom!

5) Ujian darah 

Ini adalah untuk mengesan talassemia iaitu penyakit keturunan. Jika wanita menunjukkan beliau adalah pembawa gen talassemia (juga dipanggil talassemia minor), suami juga perlu menjalani ujian darah. Seandainya hanya isteri saja menjadi pembawa gen talassemia, ia tidak membimbangkan kerana anak hanya akan menjadi pembawa juga.Bagaimanapun, jika suami turut mengalami talassemia, anak bakal dilahirkan mempunyai kemungkinan 25 peratus mendapat penyakit talassemia major. Dalam keadaan ini, bayi dalam kandungan akan diperiksa ketika masuk bulan kedua.

Hmm..inilah pentingnya buat ujian talassemia kan. Sebelum kawen dulu,masa buat HIV test, ingat nak buat talasemmia test sekali tapi tak sempat. InsyaAllah nanti nak ajak encik hubby sama2 gi buat talesmmia test ni.

6) Tips untuk para2 suami...

Persediaan untuk hamil tidak terletak pada wanita saja bahkan lelaki juga perlu bersedia sekurang-kurangnya tiga bulan dan antara yang harus dilakukan ialah mengurangkan atau berhenti merokok dan pengambilan alkohol kerana ia boleh menjejaskan penghasilan dan kualiti sperma.Lelaki juga dinasihatkan untuk mengamalkan pemakanan sihat dan seimbang bagi membolehkan badan menghasilkan sperma yang sihat. Jangan letakkan semua persediaan kepada wanita saja kerana kerjasama berdua diperlukan untuk mendapat anak.

Encik hubby sekarang pun tengah belajar kurangkan merokok, kalau dulu perokok tegar, sekarang dah kurang. Sangat kurang.Yela,kalau dah namanya tegar kan, mana boleh nak suruh diorang berhenti on the dot.Takpe, slow2..asal dia ada niat ke arah berenti merokok pun dah kira ok. Chaiyok2 sayang! I will always support you.


Stop for our baby ;)

So,inilah antara persediaan2 yang perlu dilakukan sebelum hamil.Sila ke website ini ye untuk menambah lebih pengetahuan.Apa2 pun, berusaha, berdoa dan bertawakkal. Kita merancang, Allah yang menentukan.Semuanya datang dari Dia dan Dia tahu apa yang terbaik untuk kita :)

Doakan kami dimurahkan rezeki ya :)

.

9 comments:

Juliet said...

Good luck Erina! :)

Memang patut pun persediaan awal. I dah start makan asid folic 3 months before married. Hihi~ Kawan-kawan yang banyak bagi info. I pon follow je :)

All the best!

CaDLyNN said...

bagusla wat persediaan awal!
aku pulak tak sabar tgk ena peknan nanti..hihihi..mesti comel bangat

Stilla Royazrie said...

thanks for sharing cayunk...:)

Izzatul Azma said...

yang, Iim pun dah berenti merokok. padahal dulu kuattt sangat berasap. Kalau dia hisap kt blakang2 sebatang dua masa kuar ngan kwn2 dia tu tatau lah kan..

tapi kuar ngan Izza mmg dia xde smoking langsung dah. Kagumm!!

Chayookkk Amir mesti boleh bersih daripada rokok secara 100% lepas ni!!

HEMY said...

ni mesti takde pape tp dh mula lewat sehari dua period ni..ten tenennnn

Masy said...

hahhhahaha (baca komen anul).

Erina Asmawani said...

Ell Juliet:

Oh..i baru tahu pasal asid folic tu..hehe..nak mula makan dari sekarang.

Thank u. Semoga kita cepat2 dapat baby :D

Lynn:
Ko x sabar, aku lagi x sabar..
hehe..doakan aku k lynn :)

Erina Asmawani said...

Tila:
u r most welkem dear ;)

Izza:
wah..cepat je Iim benti merokok. Caiyok encik hubbyku..anda juga boleh lakukannya ;)

Erina Asmawani said...

Hemy:
hahaha..memandai jela ko..

Kak Masy:
Aip kak! Namo gelak2 ok..hehe









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015