Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

LOVE COWAY


Friday, May 10, 2013

Perginya seorang permata hati indah, Aqil Hamzah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Entry ini ditulis, bukan untuk meminta simpati apatah lagi untuk membuat kalian berasa sedih meratapi. Ini adalah sebagai  kenangan, kenangan terakhir kami bersama anak yang dikasihi.Aqil Hamzah. Permata hati yang cukup indah dipinjamkan oleh Allah kepada kami.


25 April 2013 (Khamis)

Genap Aqil setahun 2 bulan. Aqil mula demam. Hari2 sebelumnya dia seorang anak yang ceria, aktif macam biasa. Makan pun berselera. Comel dengan keletahnya.Kami ingatkan demam ni mungkin demam nak "tambah akal" atau nak tambah gigi. Sebab kebiasaanya Aqil akan demam bila masuk "bulan" baru. Tapi kami tak pernah pandang remeh kalau Aqil sakit. Risau tu sentiasa ada. Petang tu kami ke DEMC, suhu Aqil 38.3. Dr. Aida check Aqil. Check telinga, nafas, heartbeat. Semua ok. Alhamdulillah. Doktor kata demam dan tekaknya merah sikit. Nafas pun ok takde bunyi. Doktor bagi paracetamol syrup dan ubat selsema. Aqil selsema sikit sebab doktor kata dalam hidung Aqil ada macam berkuping2 (hingus kering).

Lepas makan ubat, Aqil ok. Demam kebah. Aktif. Kami bagi dia ubat setiap 4-5 jam. 2 hari lepastu kami perasan Aqil demam lagi. Demam dia akan kebah 1-2 jam lepas makan ubat, tapi lepas tu panas balik. Masa demam dia kebah, dia aktif. Kami sempat ke birthday party Aish Sabtu tu. 

28 April 2013 (Ahad)

Badan Aqil panas. Panas dari demam yang sebelumnya. Hanya Allah yang tahu betapa risaunya kami haritu. Kami ke DEMC semula. Kali ni jumpa Dr Gulam. Suhu Aqil 39.7. Ya Allah. Tinggi sangat. Dr Gulam check  nafas Aqil, dia cakap ada bunyi sikit. Aqil kena neb. Lepas neb Aqil nampak lega. Blood test Aqil pun ok, Doktor kata takde virus infection ataupun denggi. Alhamdulillah. Kami lega. Doktor bagi paracetamol dan antibiotik. Antibitiok yang wajib dihabiskan dalam masa 3 hari. Kalau lepas habis antibiotik,dan Aqil masih demam,doktor nasihatkan ke DEMC semula.

29 April 2013 ( Isnin)

Esoknya Aqil dah tak demam. Syukur. Cuma kami perasan,dia selalu merengek. Bukan menangis,merengek.  Merengek sambil ketap mulut. Taknak menyusu. Makan nak,cuma nak yang lembik2 je. Masa ni memang ingatkan dia sakit gusi sebab perasan ada gigi baru.2 gigi bahagian atas. Dia merengek je. Dan nak mintak dukung sentiasa. Bila letak dia menangis. Malam tu kami risau sebab Aqil taknak tido.Merengek nak ayahnya minta dukung. Di bagi susu (direct), dia takmo. Tapi bila dibagi air kosong dari dalam botol air, laju je dia sedut. Bersungguh2. Aku pump,bubuh susu dalam botol air. Barulah dia minum. Malam tu kami pun tak tido, berusaha macam2 cara untuk tenangkan dan tidurkan Aqil. Bila dia dah tido, sekejap je..lepastu dia akan merangkak ke atas perut ayah dia mintak dukung. Ya Allah..sebaknya tengok dia. Manja sangat dengan ayahnya. Merengek je. Aqil masa tu nampak penat.

30 April 2013 (Selasa)

Terus kami bawa Aqil ke DEMC sebab risau tengok keadaan dia. Badan Aqil panas sikit. Nafas pun nampak kuat. Aqil nampak letih sangat, pucat. Memang kami bertekad, nak Aqil berehat dalam wad sebab kesian dia tak tido. Syukur Dr Gulam yang bertugas masa tu. Dia semacam terkejut tengok Aqil sebab 2 hari lepas dia jumpa Aqil aktif. Menangis2 masa neb. Kali ni Aqil nampak letih dan pucat. Perasaan aku masa tu hanya Allah yang tahu. Doktor check nafas Aqil, katanya agak kuat. Dada pun dengar bunyi sikit. Aqil kena neb. Lepas neb, Aqil kena amik darah untuk buat blood test. Dr datang dengan muka risau. Masa tu aku tau ada yang tak kena dengan Aqil. Ya Allah..kau beri kanlah aku dan suami kekuatan atas segala kemungkinan yang berlaku. Doktor kata sel darah merah, platlet sel darah putih Aqil turun mendadak dari blood test hari Ahad haritu. Masa tu memang sedih sangat. Kenapa dengan anak mama ni?? Mesti ada yang tak kena. Doktor buat xray dekat dada Aqil. Dr Ahmad, paedtrician DEMC pun ada sekali masa tu. Nampak Dr Gulam dan Dr Ahmad tengah berbincang sambil tengok xray Aqil. Aku dapat rasakan sesuatu masa tu. Dr Ahmad dan Dr Gulam datang pada kami. Masa tu Aqil baring dia atas badan ayahnya sambil buat neb. Xray Aqil menunjukkan paru2 Aqil sebelah kanan putih, ada "sesuatu". Penuh dilitupi dengan "sesuatu". Ya Allah..kau selamatkan anak ku. Tapi doktor pun tak pasti apa "sesuatu" tu. Mungkin pneumonia (jangkitan paru-paru). Tapi bukan pnuemonia biasa sebab kalau pnuemonia, sel darah tak berkurang. Aqil kemudian dipasangkan tiub oksigen, untuk bekalkan oksigen yang cukup dalam badan dia. Aqil admitted di High Dependy Unit (HDU). 

Sepanjang dalam wad, Aqil kena neb setiap 1 jam. Malam tu Alhamdulillah Aqil nampak tenang. Dia menyusu macam biasa dan tido. Cuma sesekali terjaga bila kena neb. Dr Ahmad datang check Aqil malam tu, dia arahkan tiub oksigen Aqil dibuka sebab bacaan oksigen Aqil dah ok. Syukur. 

1 Mei 2013 (Rabu)

Lepas Subuh nurse pasangkan balik tiub oksigen dekat hidung Aqil sebab bacaan oksigen Aqil rendah semula. Aqil nampak pucat tapi bertenaga banding hari sebelumnya. Pagi tu elok je dia, tak merengek.Kami suapkan dia breakfast. Dia nganga, buka mulut, makan. Suka kami masa tu tengok Aqil nak makan. Masuk suapan ke 4, Dr Ahmad masuk. Riak muka risau. Dia check Aqil..nafas, heartbeat. Rasa perut Aqil. Pandang kami dengan muka yang risau. Katanya, Aqil bukan pneumonia. Kalau pneumonia, kanak2 masih aktif. Aqil nampak lemah dan pucat. Diperiksa perut Aqil tadi, nampak membengkak. Hati dan limpa Aqil mula membengkak. Masalah Aqil serius. Dia terpaksa refer kes Aqil ke Hospital Kuala Lumpur haritu jugak sebab di sana ada lebih ramai doktor pakar. Ya Allah..anakku!!! Air mata berjujuran tak boleh disekat2 lagi.  Encik suami cuba untuk tenangkan aku, tapi tak boleh. Aku rasa takut setakutnya. Takut kehilangan anak tercinta. Ya Allah, kau selamatkan Aqil Hamzah. 

Jam 11 pagi, kami ke HKL dengan menaiki ambulans. Aqil ku peluk erat. Dalam hati tak putus2 berdoa agar Allah kuatkan Aqil. Sembuhkan penyakit Aqil. Kalau boleh nak amik sakit Aqil tu, biarlah mama yang sakit. Bukan Aqil. Sesampainya di Institut Paedratik HKL, Aqil dimasukkan di wad Kanak-Kanak 1. Ramai doktor2 mengelilingi Aqil. Doktor praktikal, doktor pakar. Ramai. Aqil nampak lemah. Taknak senyum. Taknak makan, dan minum. Sekali sekala Aqil terbatuk, dan macam nak termuntah. Mungkin tekaknya kering. Bibir Aqil kering. Aqil kemudian dibawa masuk ke 1 bilik, kami terpaksa tunggu di luar bersama kesayangan Aqil yang lain. Tok ayah, tok mama, opah, maklong, ayahlong, makngah, ayahngah, ibu, ayah GG semua ada dekat luar tunggu Aqil. Semua risaukan Aqil. Dalam bilik tu darah Aqil di amik untuk dibuat blood test. Seorang doktor datang, tanya ada ahli keluarga yang ada kanser? Kami jawab takde. Family aku dan family suami memang takde kanser. Hati ku memang berdebar2 sangat masa tu. Sedih, takut. Mereka suspect Aqil ada kenser darah atau luekimia sebab sel darah Aqil pecah2. Sel darah merah dan darah putih Aqil makin merosot. Ya Allah. Luluh hati ku dengar apa yang doktor tu kata. Datang lagi seorang pakar, katanya kemungkinan "sesuatu" di paru-paru kanan Aqil tu ialah tumor atau lymphoma ( kanser darah). Tak tertahan lagi rasa sedih kami. 

Tak lama lepastu datang lagi doktor, terangkan yang takde abnormal cell dalam darah Aqil, maksudnya kemungkinan bukan kanser. Syukur, rasa lega bila dengar penjelasan doktor. "Ya Allah, kau selamatkan lah Aqil". Doktor kata Aqil kena dijalankan "blood transfusion" dengan segera sebab Aqil makin pucat. Aqil tak boleh makan dan minum sebelum blood tranfusion dijalankan. Aku rindu sangat nak susukan Aqil masa tu. Sedih. Sebab bibir Aqil makin kering. Aku lembabkan bibir Aqil dengan vaseline. Petang tu Aqil dipindahkan di High Dependency Ward (HDW). Wad penjagaan separa rapi. Masa di sini, badan Aqil dah dipasang dengan 3 jenis wayar di badannya untuk memantau heartbeat dan nafasnya. Wayar di ibu jari. Tiub ubat dipasang di tangan kanan dan kiri. Sedihnya tengok keadaan Aqil. Malam tu "blood transfusion" dijalankan.Dimulakan dengan suku beg darah putih, kemudian separuh pain (kira2 200 ml) darah merah dimasukkan ke dalam badan Aqil. Aqil tido sepanjang proses dijalankan. 

Alhamdulillah aku diberi katil di wad sebelah untuk tido disitu. Susah nak lelapkan mata, walau badan penat, terasa macam nak sentiasa berada disamping Aqil. Pukul 2 aku masuk ke HDW, tengok Aqil tengah tido nyenyak. Ku usap rambutnya, bisik dekat dia " Aqil kuat ye sayang..mama tau anak mama kuat". Air mata memang jadi peneman setia sepanjang aku dekat hospital. Tak sanggup tengok keadaan Aqil.


2 Mei 2013 (Khamis)

Pagi tu lepas subuh, aku terus pergi tengok Aqil. Rindu tak terkata. Rindu nak peluk Aqil. Rindu nak susukan Aqil. Aku masuk HDW, tengok Aqil dah bangun. Aktif. Dia nampak aku, terus depakan tangan minta dukung. Ya Allah..anak mama macam dah sihat. Dah tak pucat. Kulit dah kemerahan2, bibir pun tak pucat. Ya Allah, syukur padamu. Aku dukung Aqil, letakkan kepala dia dekat bahu aku. Rindunya nak peluk dia macam tu. Walaupun wayar berselirat tapi nurse benarkan untuk aku dukung Aqil. Aqil kemudian semacam tak selesa, nak di tarik2 nya wayar yang berselirat dekat badan dia. " Tak boleh la sayang, tak boleh cabut semua ni, Aqil nak cepat sihat kan, Aqil kuat kan". Aku pujuk Aqil. Aqil merengek, nangis. Doktor kata awak boleh nyusukan dia kalau awak nak. Itu akan buat dia tenang. Aku suakan nenen, Aqil minum..macam haus sesangat. Aku sebak. Tengok Aqil minum susu. Aku bersyukur sebab Allah makbulkan doaku untuk susukan Aqil. Aku betul2 rindukan nak menyusukan Aqil. Aqil minum susu sampai dia tertidur. Bila dia dah tidur, aku angkat letak dia semula atas katil. Masa tu aku perasan badan Aqil macam berat sikit. Aku tatap muka dia masa dia tido. Indahnya perasaan tu."Cepat sembuh sayang, mama rindu nak tengok Aqil senyum"

Tengah aku menatap muka Aqil, nurse datang kata Aqil tak kencing dari malam tadi. Doktor datang dengan muka risau. Aku benci bila doktor buat muka macam tu. Sebab aku mesti ada yang tak kena dengan Aqil. Doktor kata, Aqil tak kencing sejak malam tadi. Mereka takut kalau jangkitan dah sampai ke buah pinggang Aqil, keadaan Aqil akan jadi lebih serius sebab buah pinggang tak dapat "mencuci" darah yang baru Aqil terima. Jadi doktor terpaksa masukkan ubat untuk buat Aqil kencing. Dan masukkan tiub kencing di bibird Aqil. Ya Allah..sakitnya Aqil!! Walaupun aku tak dibenarkan tengok waktu tiub kencing tu dipasangkan, aku tahu betapa sakitnya Aqil sebab aku pernah melaluinya. Lepas Aqil dipasangkan tiub kencing tu, dia nampak sangat tak selesa. Menangis. Sekali sekala dia cuba untuk bukak pampers dia, aku tau dia tak selesa kat situ. Sakit."Ya Allah..kau sembuhkanlah Aqil. Kau kuatkan lah dia." Aku dukung dia. Bergilir2 dengan ayahnya. Aku mula perasan badan Aqil macam dah "membengkak" sikit. Kami pujuk Aqil, "Aqil kencing ye sayang..Aqil nak cepat sihat kan". Sedihnya aku tengok Aqil. Hati aku macam remuk sangat tengok keadaan dia.

Doktor datang, katanya buah pinggang Aqil dah tak berfungsi, jadi kena dilakukan "dialysis" dengan segera sebab badan Aqil makin membengkak. Badan Aqil dah penuh dengan air. Takut air dalam badan Aqil terlalu banyak, dan membuatkan paru-paru2 Aqil makin lembab. Mempercepatkan lagi kuman merebak. Kami diarah keluar untuk doktor pasangkan tiub ke pundi kencing dan buah pinggang Aqil. Dan proses dialysis akan dilakukan di ICU. Aqil akan dipindahkan ke ICU segera."Ya Allah..kau sembuhkanlah Aqil". 

Waktu Aqil dibawa ke ICU, sangat sedih perasaan aku ni. Aku tau, bukan aku je yang sedih..semua yang melihat keadaan Aqil waktu pun turut sedih. Seorang anak kecil, berselirat wayar penuh di badan. Dengan macam2 jenis "dadah" untuk bantu jantung Aqil terus berdenyut. Macam2. Aku masuk untuk tengok keadaan Aqil, dia tak sedar. Dah diberi ubat penenang. Tapi matanya terbuka separuh. Mata hitam dia merenung ke arah aku. Sebaknya aku waktu tu. Aku tau Aqil masa tu tak sedar lagi. Tapi matanya tu seolah2 nak memberitahu betapa sakitnya dia.Badan Aqil pun dah mula kebiru-biruan. Sedih teramat. Aku usap dahinya..cium pipinya. "Aqil kuat ye sayang". 

Doktor panggil aku, suami dan semua ahli keluarga terdekat masuk ke bilik untuk membincangkan sesuatu. Doktor diagnose Aqil menghidapi Lobar Pneumonia akibat jangkitan Streptoccoccus bacteria yang paling kuat. Bakteria ni dapat dikesan di dalam urine Aqil. Kes Aqil agak luarbiasa sebab selalunya bakteria ni akan menyerang otak. Tapi dalam kes Aqil bakteria ni sangat cepat dan menyerang ke buah pinggang Aqil. Dan sepanjang dia bertugas, 98% pesakit yang kena kes macam ni akan meninggal. Tersedu sedan aku menahan sebak bila doktor cakap macam tu. "Kuatkan lah hati ku menerima dugaan mu ini Ya Allah". Doktor cakap mereka takkan berputus asa, tetap akan buat yang terbaik untuk selamatkan Aqil. Dia akan tetap lakukan dialysis dekat Aqil tapi risikonya ialah Aqil boleh "crash" bila2 masa je.Ya Allah.  Doktor tu nasihat yang dia hanya lah doktor. Apa2 pun ubat yang paling mujarab adalah doa, semuanya dari Allah.

Electric supply untuk "mesin2" di badan Aqil.
Lobar Pneumonia TRO (to rule out) Lymphoma.

Aqil dipasangkan alat bantuan pernafasan di mulut. Mata nya dah dilekatkan dengan plaster lutsinar agar matanya sentiasa tertutup. Kalau dibiarkan separuh terbuka, risiko matanya nya akan kering, dan dijangkiti kuman. Sedih tengok keadaan Aqil. Macam tak percaya. Baru pagi tadi nampak Aqil aktif, menangis, minum susu tapi tetiba dia dah terlantar. Kaku. Aku usap rambut Aqil, 2-3 helai rambut Aqil gugur. Ya Allah.Masa tu aku bisik dekat Aqil " Mama tau anak mama kuat, anak mama kuat. Tapi kalau Aqil tak mampu nak lawan, takpe sayang mama redha". Walaupun perasaan aku sedih, hati terasa sakit masa bisikkan tu dekat Aqil, tapi aku kena kuat. Redha. Aku tak sanggup nak tengok keadaan Aqil. Tak nak tengok dia menderita.

Petang tu kami didatangi doktor, katanya keadaan Aqil tenat. Sangat tenat. 4 jenis "dadah" digunakan untuk support jantung Aqil. Mungkin Aqil tak lama, dalam masa 24 jam je Aqil akan survive. Bagai dikoyak2 hatiku masa dengar penjelasan doktor.

Dalam hati ku tak putus2 berdoa " Ya Allah, kau kuatkan lah hati kami untuk menerima dugaanMu yang sangat hebat ini. Andai kau mahu ambil anakku, kau redha kan lah kami. Kau kuatkanlah kami " Malam tu aku dan suami tak tido. Sama2 bacakan yasin untuk Aqil. Solat hajat untuk Aqil. Aku takut kehilangan anak ku, tapi dalam masa yang masa aku tak nak tengok Aqil menderita.

3 Mei 2013 (Jumaat)

Pagi tu keadaan Aqil nampak tenang. Seolah2 dia tengah tido. Badan dia pun dah kecoklatan. Bibirnya merah. Tak pucat. Doktor kata keadaan Aqil stabil. Tapi masih memerlukan bantuan "dadah" untuk teruskan jantungnya nya berdenyut. Dialysis akan dilakukan dalam masa 48jam - 72jam. Kalau Aqil kencing dalam masa 48 jam, maksudnya buah pinggang Aqil berfungsi. Ramai yang datang untuk melawat Aqil. Alhamdulillah..ramai yang sayangkan Aqil. 

Lebih kurang pukul 2 ptg, aku perasan ada cecair semacam air kencing dalam urine bag Aqil. Lebih kurang 3 ml. "Anak mama dah kencing ke ni??" Gembira bercampur lega aku masa tu. Aku tanya doktor, Aqil dah kencing ke ni doktor?? Dia senyum. "Jadinya, buah pinggang Aqil dah boleh berfungsi kan doktor?". Doktor senyum lagi.."Saya tak boleh menjadi sangat positif". Even doktor taknak aku terlalu mengharap tapi aku terasa lega, nampak macam ada sedikit harapan. 

Petang, ada seorang ustaz datang untuk melihat keadaan Aqil untuk cuba menolong merawat Aqil. Rawatan alternatif. Ustaz Aziz membacakan ayat-ayat AlQuran di sisi Aqil di temani ayah Aqil. Sewaktu sesi mengubati dijalankan, bacaan nafas dan "heartbeat" Aqil "jatuh" secara tiba2. Mereka berdua diarahkan keluar sementara doktor dan nurse semua nampak tergesa2 berusaha selamatkan Aqil. Ustaz kata, kalau umur Aqil panjang, dia akan usaha merawat Aqil. Ajal di tangan Allah. Semuanya Dia yang tentukan. Kita kena kuat dan redha dengan sebarang apa yang akan terjadi. 

Lebih kurang 5 petang,doktor datang dan beritahu, tadi heartbeat Aqil "drop", nafas dia pun tak stabil. Darah mula keluar dari hidung dan mulut Aqil. Internal organ Aqil "crash".Ya Allah..anak mama.Aku nangis semahunya. Peluk mama, peluk mak. Doktor ada explain pasal ubat pencair darah,ubat ni, ubat tu tapi aku tak boleh fokus. Dalam hati aku, otak aku fikirkan Aqil.Aku nak masuk jumpa Aqil. Doktor nasihatkan jangan tinggalkan Aqil. Dia boleh pergi bila2 masa je.Mama tau anak mama tengah sakit. Aku tau Aqil kuat, berjuang melawan penyakitnya. Setiap hari dia memberi harapan pada kami. Tapi Aqil terlalu kecil untuk menganggung semuanya."Ya Allah..kau redhakan aku untuk lepaskan Aqil pergi"

Pukul 645 petang, doktor keluar, panggil kami untuk tengok keadaan Aqil. Aqil nazak. Aku dan suami masuk tengok keadaan Aqil. Luluh hati tengok keadaan Aqil. Badannya membengkak kebiruan, darah mengalir dari hidung dan mulutnya. Doktor bagi kami peluk Aqil dipangkuan kami. Diorang cabut wayar2 dari mesin supaya Aqil boleh berada dipelukan kami. Mama dan mak juga masuk untuk tenangkan Aqil. Kami bacakan Afatihah, bacakan syahadah. Kami selawat."La ila hailallah muhammadurrasullulah" tak henti2 di telinga Aqil.Seperti nak mendodoikan dia tido.Di pangkuan kami, aku nampak nafas Aqil turn naik. Dari mesin bantuan pernafasan Aqil, aku nampak bacaannya makin rendah dan rendah. Hinggalah doktor kata Aqil dah pergi.Tepat pukul 7 petang."Ya Allah..kau redhakan aku..kau redhakan lah aku"

Ayah Aqil minta doktor cabutkan segala wayar dekat badan Aqil dengan cara yang paling lembut sekali. Kami keluar sewaktu doktor "membersihkan" Aqil. Di luar, hujan mula turun dengan lebatnya. Semacam perasaan kami waktu itu. Sedih. Aqil Hamzah telah meninggalkan kami buat selamanya. Aku redha Ya Allah.

Esok paginya, Aqil dimandikan, dikafankan dan disolatkan dirumah. Aku bersyukur kerana diberi peluang untuk mandikan Aqil kali terakhir. Sewaktu dikafankan, muka Aqil sangat tenang. Macam tengah tido. Dia dipakaikan kain putih seakan2 jubah. Sucinya muka mu wahai anak.Ku cium dahinya buat kali terakhir. "Semoga tenang di sana sayang". Pertama kali dalam hidup aku menunaikan solat jenazah. Solat jenazah untuk anakku. Sewaktu dalam perjalanan ke tanah perkuburan, aku dan suami sama2 memeluk Aqil. Ayah Aqil mendukung dan memasukkan dia ke liang lahad. Perlahan2 jenazah Aqil hilang dari pandangan, ditutup dengan kayu sebelum ditimbus dengan tanah.

Alhamdulillah. Semuanya dipermudahkan. Semuanya berlaku terlalu pantas. Kadang2 terasa bagai mimpi. Anak yang selalu menghiburkan hati, comel, baik budi, telah pergi buat selamanya. Hari ini genap seminggu pemergian Aqil Hamzah. Aku redha. Aku bersyukur kerana dikurniakan ahli keluarga, sahabat handai dan saudara mara yang tak putus2 memberi sokongan, semangat,pertolongan dan doa dari saat Aqil Hamzah tidak sihat hingga sekarang. Aku bersyukur diberikan kekuatan dan semangat olehNya untuk membuatkan aku terus tersenyum meneruskan hidup. Aku juga bersyukur diberi peluang olehNya untuk membesarkan selama setahun 2 bulan 10 hari, seorang ahli syurga.  Aku redha dengan pemergian Aqil Hamzah, permata hati yang cukup indah dipinjamkan oleh Allah. Aqil Hamzah bagaikan mimpi manis kami. Kenangan terindah kami. Kenangan indah bukan untuk ditangisi dan diratapi kan?? Rindu memang rindu, setiap hari dia didepan mata, tapi setiap hari aku mohon agar Allah berikan kami kekuatan, keredhaan. Bukan aku sahaja yang rindu, ramaiii yang rindukan Aqil. Ayah Aqil juga sangat merindukan Aqil. Aqil sangat manja dengan ayahnya. Tok mama juga rindu, opah, tok ayah, maklong, ayahlong, ibu, ummi semua rindukan Aqil.Tapi aku tak boleh mementingkan diri dengan hanya bersedih. Kalau aku terus bersedih, orang disekelilingiku juga akan bersedih. Aqil juga diatas sana akan sedih kalau tengok mama dia bersedih. Semoga Allah terus memberikan kekuatan kepada ku dan suami untuk meneruskan kehidupan. Segala yang terjadi sudah ditentukan olehNya. Semoga dengan apa yang terjadi mendekatkan diri kami kepada Allah. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Semoga tenang di sana sayang. 
Aqil selamanya di hati mama & ayah. Di hati kami semua.

Aqil Hamzah Bin Amir Fozy
23 Februari 2012- 3 Mei 2013
Al-Fatihah.




515 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 515   Newer›   Newest»
Rizana Seri said...

Salam takziah buat erina n family...
Sebak sy membaca entry ena. Semoga tabah menghadapi ujianNya.
Buat Aqil sayang...Al-Fatihah...

fanafanoo said...

salam takziah. menitis airmata baca. semoga sentiasa tabah. al-fatihah buat arwah baby aqil.

Ieta Mat Saad said...

Saya menangis baca kisah ini. Moga awak & suami tabah & sabar atas dugaan ini. Dia menanti awak berdua di syurga

Lyeen De Syifa said...

takziah utk akk..tabah kak..
sedih sgt baca ..:'(

Ada said...

salam takziah.berat mata membaca berat lagi bahu yg memikul.semoga tabah.anak sy sebaya ngan anak sis.semoga dikurniakan cahaya mata penyejuk mata pengubat rindu kepada sis.inshaAllah.

Mek Onie said...

menitis air mataku,semoga erina dan seluruh keluarga redha dengan pemergiannya,semoga arwah tenang disana,al-fatihah buat aqil hamzah

amiey lee said...

Semoga erina tabah hadapi dugaan dr Allah...insyaAllah aqil tunggu erina di syurga aminnn

Nadiah said...

Tabahkanlah diri wahai mama Aqil. Tak henti2 air mata ini mengalir... Cerita Aqil mengingatkan saya kpd arwah anak saya yg tlh pergi setahun lebih yg lalu. Saya tiada di sisi semasa dia menghembuskan nafasnya yg terakhir.. Saya hanya sampai setelah dia kaku...

^^eBo0^^ said...

Salam takziah buat kamu sekeluarga..arwah Aqil sebaya dengan anak saya Rayyan.. Faham perasaan kamu, saya juga tak tau mcm mana kalau keadaan ini menimpa saya. Syurga tempatmu nak... Al Fatihah.

cik nassha =) said...
This comment has been removed by the author.
cik nassha =) said...

Takziah untuk akak dan keluarga.
Tak henti air mata baca entry ni.
Adik Aqil tunggu mama dia di pintu syurga.
Semoga adik Aqil tenang disana.
Al-fatihah utk adik Aqil.

Erfashaliza Mahd Mokhtar said...

Salam Takziah tuk erina & family...

Ya Allah..sebak dlm tangisan ini..terasa menusuk d dada..bila kita udah bergelar seorg ibu perasaan kita smuanya sm..kasih kita pd insan yg bergelar anak..Allah lebih menyayangi aqil hamzah... Al-Fatihah..

Ekin Anasha :) said...

Salam. Takziah untuk keluarga Kak Erina. Semoga Allah memberi kekuatan kpd Kak Erina dan keluarga. Sesungguhnya syurga lah tempat Aqil.

Anak Lebah Comot said...

Erina...salam takziah...
Erina dapat melahirkan seorang anak syurga..
Aqil pasti sambut mama di pintu syurga....
Amin...

kak imah said...

takziah sis...kuatkan hati...mengalir air mata membaca entry ni...







alihash23 said...

alihash23..

Ya Allah Engkau jua yang lebih Maha Mengetahui hikmah di semua ini..kasih, sayang dan simpati juga adalah titipan sifat-Mu yang Maha Mulia..Engkau jua yang lebih Mengasihi dan Menyayangi..bersabarlah wahai insan..sesungguhnya Dia sangat dekat padamu ketika itu dan redhamu tanda dekat disisi tuhanmu..:-(

Shehdikimi-'A'! said...


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

shehdi matrik selangor

haliza said...

erina semoga awk tabah..sedih hati ibu ini membacanye..semoga aqil hamzah tenang disana n ia pasti menunggu awk dsyurga...

LiEz@ said...

Alfatihah. Moga Aqil di tempatkan di syurga dan mendoakan ibu dan ayah.

Zuraini Chesoh said...

salam erina, smoga kuatkan semangat.. takziah juga diucapkan.. sesungguhnya Allah itu Maha Adil.. walaupun aqil hamzah telah pergi.. mgkin ada sinar gmbra yang menggantikan nya nti.. semoga tabah selalu..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

tabahkan hati dan kuatkan semangat ye kak...

Allah lebih sayangkan aqil

Noor Azean Ramlan said...

salam takziah yer ena. semoga tabah menghadapi dugaan ini. anak ena seperti anak kawan saya marina, meninggal pada 13 mei.....

mama_yayang said...

sebak..takziah..menitis air mata membacanya..

Mira said...

Al Fatihah Kak Erina, first time baca and follow blog akak, tp bila baca entry pasal Aqil gugur airmata, Kuatkan semangat, tabahkan hati, Aqil tunggu dipintu syurga nanti dengan penuh senyuman untuk mama dan ayahnya.

MariaFirdaus said...

Salam Takziah buat Puan Erina & family. Semoga tabah menghadapi dugaan. Wassalam..

Al Kisah said...

takziah..al-fatihah

DiilaNordin said...

Salam Takziah, boleh rasa camna perasaan awk, sekelip mata kehilangan anak yg dicintai.

meleleh gak air mata ni.

Semoga awk tabah dan tenang. Aqil Hamzah tunggu awk kat syurga~

salawati said...

Al fatihah...Bila membaca kisah Aqil Hamzah teringat pada anakanda Nurul Hana Khalilah . Cerita kita sama....saya mengambil masa untuk menerima kenyataan yang beliau telah kembali dan semoga arwah Aqil tenang di sana. Al fatihah..
Salawati Sidek

Bicara Hatiku said...

Takziah Erina....
semoga tabah dengan dugaan Allah ini...
sedih dan syahdu membaca coretan erina...
Erina...setiap apa yg berlaku pasti ada hikmah...

atanayuiman @ Jue said...

Al-fatihah...

Salam takziah... kuatkan semangat dan tabahlan hati ek.. semoga rohnya sentiasa dicucuro rahmat. Sedih sy membacanya apatah lagi hati ibu bapa si kecil ini... :(

merysona edyson said...

Semoga awak n family tabah menghadapi dugaan..Amin

Anatel Ameen said...

semoga kita lebih berusaha agar 'wildan' kita tidak perlu menunggu lama di syurga untuk bersatu dengan ibubapanya di sana. in shaa Allah. Saya juga kehilangan anak selepas lima tahun menanti rezeki. Perancangan Allah adalah yang terbaik.

Cuttie dzaieda said...

Salam takziah untuk Erina sekeluarga.. Moga arwah adik Aqil Hamzah tenang disana. Al-Fatihah..
Saya sedang mengandung dan saya merasakan kesedihan yang dilalui oleh Erina. Terasa seperti saya yg berada didalam di hospital.
Moga tabah dalam mengharungi dugaan Tuhan ini. Dari Allah kita datang, kepada Dia jugalah kita akan pergi.

merysona edyson said...

Semoga awak n family tabah menghadapi dugaan..amin..
saya menangis bace entry awk..

ayu said...

Salam erina...moga kuat dan tabah hadapi dugaan ni..takziah ye

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Takziah kak.. Kuatkan semangat ye.

noly anna said...

salam.takziah buat pemergian anak tercinta.
semoga rohnya dicucuri rahmat:')

♥ dak pink said...

Al Fatihah untuk arwah Aqil.

Semoga awak sekeluarga tabah menghadapi ujianNya.

myPreciousIrHarith said...

Allahuakbar..menangis baca cerita erina.salam takziah buat erina n family..
anak sy pun lebih kurang usia arwah. setahun sebulan.
smoga erina n family tabah menghadapi ujian ini.
berat mata memandang,berat lg bahu memikul.
Alfatihah buat arwah Aqil..

Lizzie Yasmin said...

Takziah, Kita semua tahu dia tenang di sana. Sabar ye.

Aimy's Famili said...

Ya Allah.. tak terhahan air mata ni mengalir.. Mencurah2.. Awak dan keluarga sangat tabah dan kuat.. I've never imagine if i was in your shoes. Al-Fatihah buat arwah Aqil.. Semoga dia tenang di sana..

ieda immi said...

salam takziah dari akak buat riena sekeluarga ..

semoga arwah aqil ditempatkan di syurga jannah .. kuatkan hatimu dik .. sebagaimana kuat yg dpt akak rasakan disini ..

mengalir air mata ini rasanya tidak sederas air mata dihatimu .. semoga allah memberikan hikmah diatas dugaan yg hebat ini pada mu ..

alfatihah ..

MOHD AZZUAN said...

salam takziah untuk puan sekeluarga....

sihatbyMAMAELLY said...

Al Fatihah.
Takziah buat Erina dan keluarga.. semoga terus tabah dan kuatkan diri. elly tau sekarang erina sedang membina kekuatan diri utk teruskan hidup seperti biasa. Arwah adik aqil ada bersama2 erina cuma mata kasar je yang tak nampak.. ermm kita berdua sama2 dipilih untuk menerima dugaan yang maha kuat ni.Insya Allah ada yang menanti kita diSana nnt.. take care ye Erina..

Aiza Hamdan said...

Salam takziah..Sebak aiza baca entri nih..
Semoga tabah menghadapi ujian dariNYA..DIA lebih tahu apa yang direncanakan untuk hambaNYA..
& DIA x kan bagi dugaan yang hambaNYA x mampu utk hadapi..Sekurang² dah ada yang mendoakan Ena & suami dari sana..Al-fatihah untuk Aqil Hamzah..

linziana said...

hanya yang pernah merasa kehilangan tahu akan kepedihan yang terpaksa dihadapi...bertabahlah mummy... Syurga tempat Aqil bersama anakanda me adam .Dia dah bahagia cuma kita yang terus menderita menanggung rindu di sini...

My Love.. said...

Al-Fatihah untuk arwah...

be strong parents..In Sha Allah semuanya akan dipermudahkan jika kita sentiasa berdoa n terima takdir qada' n qadar Allah...

Anakmu menunggu di pintu syurga wahai ibunda...

rozaidi jamaluddin said...

Takziah bt awk sekeluarga..sedihnye xdpt nk bygkn kalo jd pd sy..nangis tersedu sedan sy bc..rs mcm sy pn nk peluk aqil time dia tgh nazak tu..smoga aqil tenang di sana..

mama irfan said...

takziah... tak mampu nak berkata dah.... moga ena sekeluarga tabah...amin....

cinta03 said...

salam tahziah. tempatnya di syurga.. tabah k.. erina mesti kuat. anak kamu menanti kamu disyurga sana...

june said...

takziah erina n husband

melyssa_nadiea said...

Salam Sis...takziah dari saya...semoga ALLAH sentiasa beri kekuatan pada akak sekeluarga..tabah yer :'(

Zaimi Makhtar said...

Takziah utk erina dan family..tabahkan hati dan kuatkan semgt..arwah pasti akan sntiasa doakan erina di sana..al- fatihah utk adik aqil....

Kartika Karim said...

Salam takziah..
Semoga tabah menghadapi dugaan Allah.. Insya Allah ini yg terbaik utk Arwah aqil and erina sekeluarga.
Alhamdulillah erina dipinjamkan Aqil selama setahun 2bln. Saya hanya Sehari.
http://kartikakarim.blogspot.com/2012/10/family.html

Tabahkan hati.. ingat Arwah Aqil ditempat yg lebih baik.. Amin.

ALoner'sHeart said...

Salam puan.. saya bc kisah puan di facebook.. tahniah kerana puan dah ada sorg anak di syurga yg akan jd saham puan utk ke syurga.. hadis nabi, anak wildan (meninggal sebelum baligh) akan menunggu kedua ibu bapa nya di pintu syurga.. wildan akan pegang tangan ibu bapa nya dan tidak akan masuk ke syurga selagi ibu bapa nya tidak masuk ke syurga sekali bersama-samanya.. syaratnya ibu bapa hendak lah redha dan tidak meratap kematian anaknya.. sabar ya puan.. saya pon br kehilangan puteri sulong saya pd umur 31 hari 21.3.2013. Mmg sedih sgt2 Allah je yg tahu tapi kita kena bersyukur sekurang2nya dia yg kita syg dah pasti syurga dan terselamat dari azab kubur dan api neraka. Anak2 yg meninggal sebelum baligh akan terus ke syurga tanpa hisab. Anak saya pon meninggal khamis malam jumaat. Saya mandikan dia.. puan kena sentiasa ingat yg Allah bg ujian ni pd kita sbb Allah nak hadiahkan syurga utk kita.. kesedihan yg sementara ini akan dibalas dgn kegembiraan yg berkekalan di akhirat kelak.. kita cuma berpisah dgn anak sementara sbb dunia kan bersifat sementara. Dan bergembiralah yg org2 yg meninggal pd malam atau hari jumaat, mayatnya tidak akan reput dan jasadnya kekal hingga akhirat :) insya Allah kita doa sama2 dpt jumpa kembali anak yg kita syg di akhirat kelak dlm keadaan paling bahagia dgn rahmat Allah... in shaa Allah...

::NureeN:: said...

takziah dr nureen sekeluarga...
Al-fatihah buat aqil hamzah
bercucuran air mata nureen bila baca setiap perenggan..
Ya ALLAH, tabahknalah n kuatkanlah semangat erina & keluarga...

shuhaida saad said...

Al-Fatihah buat adik Aqil. amin..

Takziah buat akak sekeluarga. sebak baca entry akak..

Lily Marliza said...

Salam takziah. Semoga Aqil tenang disana, insyaAllah. Al-fatihah untuk Aqil tersayang. Untuk Mama dan Papa Aqil, terus tabahkan diri untuk mengharungi kehidupan...Aqil bahagia 'di sana'. Mohon post ni dishare, tq.

Aryna PISB said...

Takziah...Smoga akk tabah hadapi ujian ni..Sy menangis bila baca smuanya..Adakah sy sekuat akk utk terimanya...Ya Allah..kurniakan la sy kekuatan...

Arina

MUHAYATI BINTI HAJI ABDULLAH said...

23 februari, sama dgn tarikhlahir saya

Hazrina Nasir said...

salam takziah. saya pernah rasa pedihnya kehilangan anak kesayangan. tapi saya tak pernah rasa keperitan awak melihat anak bertarung lawan sakit. Allah duga dgn dugaan yg awak mampu terima. awak dan suami mmg kuat. insyaAllah semoga terus tabah dan sabar. al-fatihah untuk aqil.

dalila said...

salam takziah..harap erina & family tabah utk hadapi semua ni..In Sha Allah Aqil menanti dipintu syurga..

Al Fatihah utk adik Aqil..

NISA DAHRI said...

Allahu Allah...tersentuh hati membaca kisah ini..Semoga tabah Erina.Insyaallah sudah ada yang menanti di syurga..

MiSs NoRmaLa NorFiqZ said...

Sedih sangat...Takziah untuk keluarga Erina..Member saya pun br kehilangan anak y dicintai, umur pun lebih kurang aqil, 1 tahun 2 bulan...pemergian anak member 2 pada 13 Mei 2013 tadi...diaorang sgt tabah hadapi pemergian anak kesayangan diaorang..Tiada setitis air mata pun diaorang tumpahkan, saya pulak y sedih beriya-iya kehilangan anak member 2..harap erina pun tabah...saya pun seorang ibu

Mohd Husin said...

Assalamualaikum... TAHNIAH..... kerna awak telah berpeluang melihat, menyusukan dan menjaga salah seorang AHLI SYURGA. Keluarga awak mmg sangat bertuah kerna diberi kesempatan oleh ALLAH untuk menjaga ahli syurga. ALLAH tahu awak sekeluarga mampu memikul ujian itu, sbb itu diberi dugaan sebegini. Semoga terus bahagia.

Ayu Dewi said...
This comment has been removed by the author.
Ayu Dewi said...

Ibu mana yg tak sayangkan anaknya..berjurai air mata baca kisah ni..smuga ibu & ayah Aqil tabah dengan pemergian ini...alfatihah buat Aqil Hamzah.

Jard The Great said...

boleh ku rasakan kasih syg kamu berdua yg tak terhingga terhadap arwah.. *nangis*.. al-fatihah buat aqil.. he's very, very lucky to have you both as parents during his time on earth :')

cikenet_blogspot said...

al-fatihah buat adik Aqil dan salam takziah buat Erin sekeluarga. Moga tabah hadapi ujian ini....be strong k...

MRS. K said...

Al-Fatihah.. syurga untukmu..

sifoo adernyer said...

tabahkan hati & kuatkan iman..
bersyukurlah kerana zuriatmu itu adalah ahli syurga yang tidak dihisab.. (tiada dosanya di dunia pinjaman ini).. In Shaa Allah..

Diela said...

salam takziah untuk puan dan family
berat mata memandang berat lagi bahu memikul

ms.aurora said...

Takziah buat sekeluarga.. didoakan kalian tabah dan cekal beserta redha atas ujianNya..

In sha Allah, andai kalian redha, syurgalah tempat kalian kerana si kecil menanti mu di sana dan tidak masuk selagi ibu da ayahnya belum tiba...

lavender said...

takziah.....sejak jadi ibu ni, saya makin memahami kasih sayang ibu pada anaknya..be strong,k...setiap yg berlaku pasti ada hikmah...

kathy jem said...

Salam takziah dari saya..menangis saya baca entry awk ni..semoga tuhan bg kekuatan kat awk.. Al-Fatihah..

Nornizam Jamal said...

Salam takziah... moga ditempatkan dalam kalangan orang yg bertaqwa

Jue a.k.a Ibu 2F said...

sungguh berat dugaanmu wahai sahabat..
moga terus kuat menghadapi dugaan ini...
moga aqil tenang disana..
al-fatihah buat ahli syurga...
tunggu mama dan papa aqil disana ye sayang

Izura said...

salam takziah buat erina sekeluarga..semoga tabah menghaapi dugaanNya..al-Fatihah buat adik Aqil Hamzah..semoga tenang di sana..

therosputih said...

sis...aqil menanti kalian di pintu syurga...tabahlah...alfatihah...

zura aizurazu said...

takziah.. semoga tetap tabah, berada di dalam rahmat dan lindunganNYa. InsyaAllah..

Zureen Zurina said...

Assalam saudari...
Salam takziah dr sy. Sy tdk mampu menahan airmata membaca entry saudari. Sy sendiri pernah kehilangan putera, Afief Zuhairie yg hanya berusia 12hari pd Dec 2007 disbbkan jangkitan kuman di paru2. Sy sentiasa merinduinya. Sy amt memahami kesedihan saudari n suami n family. Semoga Allah memberikan ketabahan kpd kita semua untuk menghadapi hari-hari seterusnya. Al Fatihah untuk anak-anak syurga yg berada dlm jagaan Allah SWT.....

haryati mat yasim said...

Salam erina...sangat sebak hati ini apabila membaca entry erina tentang arwah...sesungguhnya anak adalah anugerah yg tak ternilai dr ALLAH taala. Bila baca kisah erina..yati terbayang kaalu terjadi pada yati adakah yati setabah erina?semoga erina cekal dan tabah...setiap yg berlaku ada hikmah yg tersembunyi..tabahla wahai ibu...yati doakan erina dan keluarga sentiasa di lindungi Allah taala.
Aqil menunggu mu di syurga ibu...

zunith zubir said...

al fatihah utk anak kecil ini...sedihnya...tp tuhan amat menyayanginya....Alfatihah untuk AQIL...

Suliana said...

salam takziah utk erina.. sedih sgt, mengalir air mata ku. sy pun ada aqil juga dah 4 tahun. semoga erina dan suami tabah menghadapi ujian Allah ye.. *hugs*

Teacher Basariah said...

Takziah buat erina sekeluarga..semoga diberikan ketabahan menghadapi hari muka..

al-fatihah buat allahyarham adik aqil

Teacher Basariah said...

Takziah buat erina sekeluarga..semoga diberikan ketabahan menghadapi hari muka..

al-fatihah buat allahyarham adik aqil

CikSembang said...

Assalamualaikum mama Aqil Hamzah,
saya terpanggil nak baca entri ni sebab nama sama dgn anak saya Aqil.
Kuatkan hati.. Allah maha mengetahui

Pai Wunan said...

takziah dari kami sekeluarga...semoga tabah dan sabar dalam menempuhnye...semoga aqil berada dikalangan para para solihin..amin...al -fatihah

BaTiK_PiNk said...

Salam Erima,

Salam takziah dari Yani, sebak hati baca entry Erina. Walaupun Yani tak pernah jumpa arwah Aqil, Yani dapat rasakan betapa sayangnya Yani pada Aqil, doa Yani semoga Erina dan suami tabah. Allah menguji Erina sekeluarga, dugaan yang besar.....Ya Allah, tak boleh nak teruskan menaip, menitis airmata menahan sebak. Yani yakin Erina dan suami adalah ibu ayah terbaik buat arwah Aqil...

hana said...

Salam Takziah buat kamu sekeluarga dan tabah serta redha menghadapi ujian ini...kamu insan bertuah dipilih Allah terima ujian sebegini...Inn shaa Allah anakmu Aqil menanti kamu di JannahNya.

liana adnan said...

salam takziah buat keluarga arwah terutama ibubapa arwah.. berjurai airmata saya membaca kisah nie.. sekejap jer benda nie berlaku.. tiba2 hati teringat pada anak saya.. ace seperti nak trs alek tgk anak.. apa2pun arwah telah berada di pintu syurga.. amin.. al-fatihah..

mamashikin said...

salam takziah buat erina..tabahkan hati ye erina...
menitis air mata baca kisah a2il..insyaAllah aqil menunggu di syurga..
semoga tabah hadapi dugaan ini...

liana adnan said...

salam takziah buat keluarga arwah terutama ibubapa arwah.. berjurai airmata saya membaca kisah nie.. sekejap jer benda nie berlaku.. tiba2 hati teringat pada anak saya.. ace seperti nak trs alek tgk anak.. apa2pun arwah telah berada di pintu syurga.. amin.. al-fatihah..

Chawanna Na said...

Salam takziah..sedih sgt baca ni..tak dapat nk bayangkan kesedihan yg korang alami..

Fifi Nadhrah said...

salam takziah dari fifi sekeluarge.. moge mama aqil tabah dan semakin tabah..

Siti Darna Sanoesi said...

Salam Takziah buat Erina n suami
Semoga tabah selalu.. insyaallah akan bertemu Aqil disyurga sana!!!

Zuraidah Hasidin said...

Salam takziah sis erina. kuatkan semangat.Sis wanita hebat. Aqil Hamzah menunggu di syurga. Innalillah

Syikin Mohamad said...

As salam..

Sebak dan mengalir air mata baca entri ena..semoga tabah dengan ujianNya.insya Allah disyurga pasti Aqil menunggu kepulangan ibu dan ayah..

anyss said...

Assalamualaikum,
DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah.
takziah. Moga anda berdua sentiasa tabah dengan kehilangan ini.
Allah "simpan" aqil untuk menunggu kalian di pintu syurga. insha allah.

ScarletPimpernal said...

salam takziah sis...name sis same ngn name sye..asmawani..sebak ati ne xtertahan...air mate mengalir jua, bile terbace entry sis ne teringat kat my baby...semoga arwah aqil tenang disana n berharap sis moge tabah menghadapi ujian ne...

Aku Bapak said...

salam takziah buat Erina sekeluarga...

sebagai individu yang mengikuti perkembangan hidup Erina sekeluarga melalui blog ini, naluri bapa Bapak tersentuh dengan pemergiaan Aqil..

al-Fatihah untuk ahli syurga..

mengenang Khalish dan Ilhan terlantar di hospital beberapa bulan dulu, Bapak bersyukur Allah masih meminjamkan mereka kepada kami...

Azi3 said...

x terkata... hnya doa sy iringinkn buat ank penghuni syurga... al fatiha

Diyana Hj. Sabdin said...

salam takziah. mengalir air mata baca kisah erina. semoga tabah menghadapi dugaan Allah. Semoga Aqil tenang di syurga. Al-Fatihah..

نورازريناابوحيري said...

Salam Puan,
Tak sanggup nak baca kisah puan sampai habis dah berjujuran air mata. Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul. Harap puan bersabar dan tabah dengan ujianNya.
InsyaAllah, arwah menunggu papa dan mamanya disana.
Semoga puan redha dengan pemergiannya. Al-fatihah

arezee shamsudin said...
This comment has been removed by the author.
Syazana Zainn said...

Salam takziah.

Sebak saya membaca entry ni

Semoga ena sabar dan tabah

arezee shamsudin said...

berkongsi tarikh lahir dengan Aqil..moga Aqil tenang di sana..takziah buat papa dan mama..kuatkan semangat..Allah Maha Mengetahui semuanya...

Anne said...

1st tine baca..x sanggup nak abes kan..tp saya nak cube selami n bertanya kepada diri sendiri setabah mana saya..kalo yang mengalami bole menaip entry n mengimbas detik2 ni dan tabah mengharungi semua knp tidak saya..utk kesekian kali nya saya baca entry ni dgn juraian air mata..
Aqil sebaya anak saya..bezanya aqil lahir awal tahun Suri lahir hujunh tahun..baru2 ni suri demam lama sampai kna blood test pon da risaukan mummy..
For god sake u are one very strong mom..I cudnt imagine if dis ever happen to me.. I rather die than knowing my daughter is dying..sangat dapat merasakan perasaan rindu nak susukan aqil..perasaan yg x semua ibu dpt rasa..starting to cry when I reached that sentence...

To mama aqil..semoga kuat and tabah..segala nya sudah tertulis di loh mahfuz..al fatihah utk aqil n takziah utk mama n ayah aqil..

Siti Asiah said...

Salam takziah dr sy...ercucuran airmata mbc cerita ni, ktla sy pun ade bb kcik 10bl. Smg Erina tabah meerima ujian Allah ini.

Mimie Najib said...

salam takziah buat akk dan keluarga.. redha la dgn pemergian anak tercinta.. sesungguhnya dia adalah ahli syurga buat kedua ibu bapanya.. amin. menitikairmata baca kisah ni.. al fatihah..

Ietams said...

salam takziah utk erina sekuarga..

kalau tak silap kita ade terserempak kat DEMC (25hb & 28hb),
tapi mase tu akak jumpa dgn doktor Tg. Arizal. salam kenal!

tentangvitamin semulajadi said...

Assalamualaikum dik...
Takziah akak ucapkan..
Kuatkan semangat...
Banyakkan berdoa semoga Allah kuatkan semangat kamu dan suami...
Sesungguhnya Allah tahu apa yang terbaik utk kamu...

makcikkantin said...

Salam takziah dari makcik

syamsuhathliza shamsuddin said...

As salam,Erina,Takziah,sedih sgt..kuat dan tabah ye...Arwah Aqil sama dgn anakku..wafiy rafiq,2 tahun....Semoga Erina sentiasa kuat....

Hazwanie said...

kami skeluarga doakn adiq aqil ditempatkan bsama2 orang yg b'iman...

gee said...

takziah..sedih sgt sbb sy pun seorang ibu...x dpt bygkan kalo sy ditempat anda...al fatihah buat adik aqil..

ummiross said...

Salam takziah buat Erina sekeluarga.

MasyaAllah menitik airmata ummi membaca n3 ini.
Tabahkan hati ye.Al Fatihah buat Aqil sayang..

Rinah said...

Tabahkan hati sis Erina.. salam takziah..

Erma said...

Assalamualaikum...sy hanya seorg hamba Allah yang membaca entry Erina selepas tgk byk sharing kat fb. Saya hampir tak dpt menghabiskan bacaan saya kerana teresak2 menangis. Sambil baca saya meletakkan diri saya di tempak awak...ternyata saya tak boleh melalui saat berat seperti awak..betapa kuat dan hebatnya dugaan dr Dia. dan betapa tabah dan kuatnya awak menghadapi semua ni. Saya tetap menangis bila saya menceritakan semula pada kwn saya ttg apa yg awak lalui. Semasa dari awal awak berhadapan dengan arwah demam, saya juga berhadapan dengan anak-anak saya sakit dan terlantar di hospital. masa anak yang sulung kena drip pon saya dah menangis tak tidur malam.Anak yang kedua pulak kena rotavirus. Saya asyik menangis tgk anak2 tak lalu mkn minum. Masa tu saya lupa yg mungkin ada org lain yang lebih menderita dari saya. Menangisnya mungkin lebih banyak dari saya. Sekarang saya faham, penderitaan saya hanya sebesar kuman jika dibanding kesakitan yg awak sekeluarga tempuhi. Saya doakan awak sekeluarga tabah. Anak yang masih suci itu akan menunggu awak di syurga nanti. Saya sgt berharap dpt berjumpa dgn org setabah awak. be strong. Allah hanya akan memberikan ujianNya kepada hamba yang Dia sayangi dan hamba itu mmpu untuk menghadapinya.
Salam sahabat dari saya...
Erma Rahayu

cik puan chahaya said...

Assalamualaikum..Semoga Erina tabah..Al fatihah untuk arwah Aqil..

eB said...

Innalillahiwainnailaihirojiun.... sebak....
Salam takziah dear...
Tabahkan hati... Al-fatihah.

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Innalillahiwaiinalillahirajiun ... Salam Takziah buat Erina sekeluarga ... Semoga tabah menghadapi ujianNya ... Al-Fatihah

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam takziah buat erina, suami & keluarga..syurga tempat mu aqil..

Alfatihah..

Nurul Aula said...

Salam takziah erina and family.I never knew u or ur blog before.. read it from a link..
Air mata banjir ketika membaca tak tertahan.kagum dengan kekuatan seorang ibu
Semoga saya juga bisa tabah seperti anda menghadapii hari hari ku.

Xoxo,
Aula

Dia Wadiha said...

takziah erina.ini entry yg pling myentuh prasaan saya krn ia mrupakn pgalamn yg erina sdri rasai peritnya mlalui detik2 akhir bsama arwah.wpn saya msih single..tp hati ini tangisan ini xmmpu itk saya bndung dr mnitiskn airmata apabila mbaca kish Aqil..doa saya smga anda skeluarga serta arwah dirahmati Allah.mat itu pasti..cma awk antara ibu2 yg btuah erina...krna Aqil psti mnnanti awk di akhirat kelak.amin.

norida kamaruzaman

Cahaya Pecinta said...

Salam Takiah dari saya dan keluarga. Moga Erina & suami terus tabah. Kalian adalah insan terpilih untuki menerima ujian ini. Bersabarlah, pasti ada pelangi indah. Al-Fatihah buat Aqil.

Nor Azurah jalil said...

Salam takziah daripada kami sekeluarga, warga sabah dan sarawak ikhlas untuk keluarga erina. Al-Fatihah buat Aqil. Semoga Allah merahmati roh Aqil

Miss Ongy (Wanie) said...

Assalamua'laikum.. besar sungguh dugaan Puan, saya berharap saya setabah Puan kalau dugaan macam ni berlaku pada saya.. Salam takziah, baby Aqil tengah tunggu ibunya dalam syurga..

Yellow 2 Sweet said...

Eryna sayang.. kuatkan hati.. Allah bersamamu..

adianiez AIDA said...

salam takziah dari aida. moga erina & asben terus tabah ye. aida juga seorang ibu kpd 3 org anak. yg bongsu boy baru 9 bulan. hampir sebaya dgn aqil... kebetulan tarikh lahir aqil sama dgn anak sulung aida, 23.2.2005...
sabar... bertenang... ingat Allah...

nur said...

Ya Allah sebaknya membaca nukilan ini..Kuatnya dugaan yang Allah berikan buat dirimu erna..terasa sedih dlm hati..yang pasti Aqil Hamzah Allah janjikan syurga buat dirinya..Bertuah erna memiliki anak syurga ini..Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul..Allah menguji erna kerana dia sayangkan kamu..Dr kejauhan saya ucapkan takziah atas pemergian permata hati tersayang buat erna n family..sy turut berasa sedih..smoga Allah sentiasa memberikan ketabahan dan kekuatan dlm hidup erna sekuarga..Al Fatihah

HijabRockers said...

Menangis baca. tak tahan. Sedihnya ya Allah... Sy doakan puan dan suami tabah hadapi ujian ni. =(

ctmah said...

tak tertahan2 air mata ni..huhu
al-fatihah buat adik aqil hamzah.
syurga buat mu sayang..
semoga erina n family tabah dlm menghadapi hari2 berikutnya

Dalia said...

Sedihnya... Semoga erina dan keluarga tabah menerima dugaan. Alfatihah buat arwah adik Aqil...

mas said...

Salam takziah erin....sesungguhnya amat berat dugaan ini utk erin tempuhi...apa pun...satu sahaja yg menjadi kekuatan kita....dia bidadari syurga...tempatnya di syurga dan dia menanti mamanya disana untuk sama2 masuk ke syurga firdausi....insyallah..ingatlah......pabila Allah menarik sesuatu kenikmatan dari hidup kita....dia sebenarnya hendak menurunkan rahmat yang terlalu besar satu hari nanti...Allah hanya akan menduga umatNya yg sanggup menempuh cabaran..kuatkan semangat erin...

FARAH deeb said...

Salam takziah Erina. Moga kamu sentiasa tabah dan ingat bahawa sikecil itu sedang berada di suatu tempat yang lebih indah dari segala keindahan yang ada di dunia ini. Saya terasa juga tempias bile baca kisah ni sbb beberapa bulan lepas anak saya pun mcm arwah juga, demam-kebah-pagi aktif-ptg lembik. Bawak ke SDMC dokt kata sel darah merah rendah- suspek talasemia. Tp alhamdulillah Allah tak ambil dia lagi dari saya. Mungkin Allah tau saya tak setabah awak... camnerpun sampai harini saya setiap saat saya pantau dia sebab dia mmg hari2 pucat :(

jama1984 said...

Salam takziah kepada erina n family... Semoga tabah menghadapi ujian ini
Saya baca entry erina berjuraian air mata...
Erina y menghadapi ujian ini lagi hebat dugaannya....
Sayang Aqil.. AL FATIHAH BUAT MU...

Sha Syalizz said...

Assalam,

Sebaknya baca cerita awak. Saya dapat cerita ni dari Suami saya.

Seminggu yang sangatlah sukar awak lalui. Ya Allah berat lagi mata memandang, berat lagi bahu pikul.

Tabahkan hati.

Erina,
Anak kita sebaya. Baru seorang. Berat anak kita pun lebih kurang. Itu persamaan kita.

Salam takziah buat awak sekeluarga.

salwani husin said...

BE strong dear...sgt hebat ujian untk awk...semoga terus tabah...insyaalah anak ini menjadi penolong di sana nanti...ameen

Sumithra Suppiah said...

We dont know each other but I pray that ALLAH will give you all the strength to go through this toughest time in your life. As a mother I feel the pain you went through. Stay strong Erina

Sharia Nadirah said...

sedih la baca kisah nie..teringat anak kt umah yg tgh dmam..berulang alik ke DEMC jgak...

Moonchild said...

Ya Allah,besarnye dugaan utk awk sekeluarga..sekelip mata segalanya berubahkan...sedihnya saya..
semoga Allah berikan awak kekuatan utk menghadapi semua ni..tabahkan hati dear...semoga dipermudahkan segalanya..amin

Mahadzar@Mozar said...

Salam takziah dan banyakkan bersabar, Erina dan Amir. Aqil sedang menunggu-nunggu di syurga sana. Minta maaf x dapat datang ziarah sebab x tahu cerita. Kirim salam kat Amir ye.
Mahadzar
Jiran sebelah rumah di Tapah.

sweet_cornflake said...

ayu..

Takziah kak.. kuatkn semangat yaa.. redha dgn dugaan Allah.. kt senasib kak.. sy kehilangan ank yg kedua after 17jam lahir.. masalah jantung & paru2..

Insyaallah kt jmp our precious prince in Syurga nnti..

ayu said...

semoga dirimu tenang disana sayang .. Al-Fatihah buat akk dan suami . .

rosy.lane said...

Assalamualaikum,
Minta kebenaran untuk share,sebagai panduan....

Takziah dari saya...

Ros

Chempaka Aziz said...

salam takziah drpd sy utk pn sekeluarga.moga yg terbaik jua yg Allah berikan utk kalian.

Chempaka Aziz said...

salam takziah drpd sy utk pn sekeluarga.moga yg terbaik jua yg Allah berikan utk kalian.

Chempaka Aziz said...

salam takziah drpd sy utk pn sekeluarga.moga yg terbaik jua yg Allah berikan utk kalian.

iQbalasmadi said...

Ya allah, luluh hati ini membaca entry ni...semoga erina dan family tabah..Al- Fatihah

Maslinah Binti Ismail said...

alfatihah.. semoga tabah yer.. takziah dari akak sekeluarga... Ya Allah kuatkan semangat dan iman kedua pasangan ini, dari ceritanya.. sesungguhnya sungguh besar dugaan ini Ya Allah...akak memahami perasaan kamu dan pernah hal yg sama juga alami 2 tahun lalu.. sesungguhnya akak tidak tahu samada akak kuat mengahadapi dugaan ini jika terjadi kepada akak.. keadaan sama dgn anak akak..peparunya dua2 belah gelap melalui xray.. asyik demam tak berhenti.. asyik muntah.. taknak makan.. minum air pun muntah.. 6 bulan anak dok di hospital.. deman baik 3 hari balik rumah demam balik.. ubat antibiotik tak berkesan.. anak disahkan ada microplasma peneuomia.. semua jenis antibiotik doktor berikan.. punyalah lama dok kat horpital akhirnya ke hospital kl.. oksigen jatuh teruk pagi tu.. ketakutan masa tu.. mula call atuk dan nenek dtg .. sedih tgh dia lemah.. bergantung oksigen sahaja.. alhamdulillah.. sehari lepas tu kesihatannya bertambah baik.. syukur alhamdulillah doa dari mak ayah dan saudara mara kenali serta usaha doktor dan nurse yg sabar dgn anak saya yg selalu muntah tanpa henti.. alhamdulillah kesihatannya baik skrg.. cuma pesan doktor jika masih demam lebih 3 hari wajib hantar ke HKL.. ini hanyalah pengalaman ngeri yg tidak akan lupa seumur hidup.. syukur alhamdulillah Ya Allah

Qaseh Zaza said...

salam takziah dari kami sekeluarga,

al fatihah untuk baby aqil.

me and my memoir said...

salam erina dan keluarga..

menitis air mata akak membaca n3 erina..akak dapat rasakan peritnya kehilangan insan tersayang...
janganlah ditangisi org yg telah pergi..moga erina tabah mengharunginya..

buat sikecil aqil hamzah..alfatihah moga sikecil akan membawa ibu bapanya ke syurga kelak....amin..

intan nasir said...

Al-Fatihah & Salam takziah buat awk sekeluarga... manitis air mata .... harap sangat2 awk tabah ye... mungkin senang unt bcakap taba.. sabar tp yg menghadapinya awk.. tp itu aje yg mampu diungkapkan... banyak2 sedekahkan alfatihah & yassin buat arwah Aqil... Dia akan menunggu awk & suami di Syurga...

Athirah Farah said...

Takziah Erina.. :'( menitis air mata ni membace nya... Al-fatihah buat baby aqil hamzah....

safika eika said...

EIKA said ..
takziah sis.. laju airmata nie menahan sebak dengan dugaan yg tuhan berikan untuk sis .. aqil seorang ank yg baik dan kuat .. mmg dilahirkan dan ditempatkan ke syurga .. sis kuatkan semangat dan sama-ii la kita doakan utk aqil ... ikhlas dari sy EIKA ... :'(

siti.selfimage.blogspot.com said...

salam takziah buat puan..tabahkan hati..allah amat sayangkan allahyarham aqil..

Fieza Idris said...

Assalam.
Salam takziah buat erina & family. Semoga awak lbh tabah & cakal serta kuat dlm mengharungi ujian Allah.
Sy menangis sewaktu menbaca blog erina cz ank sy sebaya dgn arwah. Setiap kali ank sy demam sy akn mula runsing & risau. Perasaan takor selalu ada cz Allah ganya meminjamkan zuriat utk kiter membesarkan sampai msnyer kiter kena redha juga pemergiannta.
Semoga arwah Aqil ditempatkan di kalangan ahli syurga, amin. Al Fatihah...

AZILAH HASYIM said...

syurga pasti utkmu sayang

Nurfara Hani said...

sedih membaca entry ni. semoga tabah menghadapi nya. al-fatihah untuk aqil..

Fieza Idris said...

Assalam.
Salam takziah buat erina & family. Semoga awak lbh tabah & cakal serta kuat dlm mengharungi ujian Allah.
Sy menangis sewaktu menbaca blog erina cz ank sy sebaya dgn arwah. Setiap kali ank sy demam sy akn mula runsing & risau. Perasaan takor selalu ada cz Allah ganya meminjamkan zuriat utk kiter membesarkan sampai msnyer kiter kena redha juga pemergiannta.
Semoga arwah Aqil ditempatkan di kalangan ahli syurga, amin. Al Fatihah...

BuGsBaRD said...

takziah sy ucapkan...mengalir airmata sy bace kisah anak akak...smoge akak & suami tabah hadapi ujian ini...AQIL akan tunggu mama die di pintu SYURGA.. :'(

Dee said...
This comment has been removed by the author.
Dee said...
This comment has been removed by the author.
Shaza said...

Salam... Alfatihah buat Arwah Aqil. syurga tempatmu nak... Buat erina, kuatkan semangat. Dari tulisan2 erina di blog, saya yakin erina dah gunakan semua masa bersama aqil sebaik mungkin... erina dah buat yg terbaik buat arwah... tapi Allah lebih sygkan dia... bykkan bersabar... Cekalkan hati...

Ai Lyn said...

Really sorry to read about your loss, Erina. A very touching entry. My tears rolled even baru baca halfway. You are indeed a very strong mother! Salam Takziah to you, Erina & your hubby. May u RIP Aqil...

Mama Zharfan said...

Salam takziah...aqil dh jd ahli syurga...moga erina terus tabah...

Arissa.Adni said...

Takziah, saya memahami perasaan akak. Akil akan menunggu akak di pintu syurga. Puteri saya juga sedang menanti saya di syurga.

J u l i a 。.゜✿ said...

Assalamualaikum Erina,

salam takziah dari saya. tak tertahan air mata ni.. saya menangis hingga teresak esak kerana saya juga seorang ibu. perginya arwah sangatlah tiba - tiba. sekelip mata ! i wish i can give u a warm hug right now. insyaAllah.. Aqil menunggu mama & ayahnya di jannah.

Dee said...

takziah dee ucapkan buat sis erina sekeluarga. Moga sis terus tabah dan kuat menghadapi dugaan hebat ini. Berjuraian airmata saya membaca kisah pilu sis. Kalau saya berada di tempat sis pun saya tak yakin saya boleh setabah sis. Buat Agil sayang, damailah di sana..Al-Fatihah..

Ibuani said...


Ya Allah.. KAU berikan kekuatan kepada pasangan ini... sgt sedih...
Buat kedua ibu & bapa Adik Aqil Hamzah,
Bersabarlah...
Sebaik mana perancangan kita, baik lagi perancangan Allah.
Sebesar mana kasih & sayang kita, besar lagi kasih & sayang Allah.
Betapa kuat kita ingin memiliki, percayalah semuanya milik Allah.
Semuanya pinjamanNya.
Ya, inilah salah satu ujian terbesar untuk kita sebagai ibu & ayah - memang sukar untuk mempercayainya 'mengapa kita?' Tetapi percayalah kita diberi ujian olehNya kerana DIA percaya kita mampu mendepani ujian ini.
Redha dan bersabarlah dan rasa bertuahlah... kerana Adik Aqil Hamzah sudah tenang di Syurga Allah... Ahli syurga yang dikasihi Allah itu telah menjanjikan sesuatu yg manis buat kalian kelak... Allahhuakhbar... :'(

MummyDida said...

Al Fatihah.Takziah diatas kehilangan baby Aqil..semogamu tenang disana nak..

Takziah kpd erina,suami & keluarga..

Aziim.Azib said...

Assalamualaikum , salam takziah buat pihak keluarga. Jangan la bersedih. Kalau ibu&bapa redha dengan pemergian anak , in sha Allah , Anak akan tunggu ibu&bapa di depan pintu syurga. Tanda Allah sygkan dia , kecil lagi tanpa di hisab olehNya. Semoga pihak keluarga sabar dan tabah. In Sha Allah setiap kejadian ada hikmah tertentu.

Muhaniza Zainal said...

Salam takziah..In shaa Allah..syurga menanti untuk arwah aqil..kuatkan semangat dik..

adam said...

dia tunggu kamu di pintu syurga

YasminSorfina said...

Slm takziah Erina sekeluarga ats pemergian anak tercinta.sy juga sdg merasai apa yg saudari rasai skrg.bezanya sy x smpt merasai utk menjaga,menyusui n mendodoikan putera sy.ianya berlaku terlalu pantas.2 jam shj berthn dimuka bumi ini stlh dilahirkan.kes anak saudari sm mcm anak sy.sy redha dan Allah janjikan syurga bt hambaNya yg sbr n redha.Anak kita tunggu di sn.Msh sgr dlm ingatan ini walaupon br hampir 3 bln berlalu.

NOOR FATIN said...

sedih sangat2. akak memang seorang yang tabah. kuatkan semangat kak. sentiasa berdoa untuk anak. insyaAllah syurgalah tempatnya.

al-fatihah bt aqil..

nabila azmi said...

slm takziah kak..sedih sgt bce ni...moga tng aqil disana...be strong

iietamalek said...

alfatihah.

salam takziah.
tabahkan hati.

Mama Miraki said...

Salam takziah buat Puan sekeluarga. Harap tabah menghadapinya. Kisah puan hampir serupa dengan yang saya alamai. Saya pernah kehilangan anak berusia 8 bulan kerana denggi berdarah...dan simptom2 serta kronologinya hampir serupa...Al Fatihah buat Adik Aqil

ellyz acg said...

al-fatihah...takziah dr sy skeluarga...allah swt lbh mnyayangi akil.hrp ibu tabah harunginya ..

ellyz acg said...

salam takziah dr sy sekeluarga..allah swt lbh mnyayangi aqil...tabah dn redha ye. al-fatihah

amiratul syuhada husin said...

Dikatakan bahawa, di pintu syurga, ada pokok yang mempunyai banyak dahan. Bilangan dahannya tidak terkira melainkan Allah Taala sahaja yang mengetahui. Di atasnya ada kanak-kanak yang telah mati semasa di dunia ketika umur mereka dua bulan, kurang dan lebih sebelum mereka baligh. Apabila mereka melihat ibu dan bapa mereka, mereka menyambutnya dan mengiringi mereka memasuki syurga. Mereka memberikan gelas-gelas dan cerek serta tuala dari sutera. Mereka memberi ibu dan bapa mereka minum kerana kehausan kiamat. arwah will wait u di pintu syurga..InshaAllah.
be strong kakak!

Ribbon Circus said...

Salam Takziah & Al-Fatihah untuk adik Aqil Hamzah. Kuatkan semangat, insyaAllah syurga tempat untuk anak2 kecil yg pergi sebelum ibubapanya.

baby manja said...

takziah,mlm ni ujan msa sy tgah bca story awk ni,x disangka air mata dh jatuh,basah bantal sy,pas abis bca sy trus tgok anak sy yg tgah tdo skrg,umur dia sethn stgah,harap sgt anak tungal sy chat sllu sbb anak sy mmg kerap demam,antibodi x kuat,smoga tabah,al fatihah wat baby awk ye erina.....tq atas coretan awk ni

Unknown said...

salam takziah buat erina dan keluarga..
semoga tabah dan redha dengan ujian yg melanda.sesungguhnya,Allah menguji hambaNya mengikut kemampuannya.InsyaAllah
sebak sgt walaupun belum bergelar ibu =(
al-fatihah buat aqil hamzah tersayang

eamy milea said...

Salam takziah dari saya dan keluarga. Alfatihah.

Cahaya Pejuang said...

Semoga kak erina tabah..sungguh berat ujian akak. saya cuma kenal akak sebab beli natalshape. terkejut bila baca post ni..kak erina, Allah tahu akak tabah. sebab tu Allah beri ujian ni pada akak untuk melayakkan akak ke syurgaNya.
Semoga Aqil tenang menanti mak dan ayahnya di syurga Allah. dia tengah bermain-main dengan bidadari syurga barangkali ^_^
*nangis laju-laju, tapi di sana nanti berbahagialah kak erina dan suami :)*

suria nine said...

Salam takziah sy ungkapkan... bertapa sebaknya membaca cerita ini.. perasaan seorg ibu kpd anaknya tak ternilai maknanya...... semoga tabah menghadapainya pn. ena..... doakan kebahagiaan aqil disana.. Al- fatihah...

Nazz Cheryn said...

Ya Allah.....tabahkanlah ibu ini....air mata mengalir laju membaca....takziah Erina sekeluarga.....ahli syurga menantimu.....

mamasita said...

Salam takziah, semoga tabah menghadapi dugaan ini.

Amalina Ali said...

Innalillahiwainahilaihirojiun.

Salam takziah untuk erina sekeluarga. setiap bait ayat buat nana mengalirkan air mata. betapa besarnya dugaan mu sayang. bertabahlah semoga kamu dapat jumpanya di sana nanti. Insyaallah.

Al-Fatihah buat Aqil Hamzah. :(

nurain aziz said...

salam takziah..sebak rasa hati baca kisah ni....semoga tabah...

zana-norzana said...

Salam takziah buat erina sekeluarga. Semuga Erina tabah menghadapi dugaan ini

rafidah jaafar said...

subahanallah..semoga Aqil hamzah ditempatkan di kalangan mereka yg beriman..sayu hatiku membaca entri ini..sesungguhnya ujian yg Allah bg buat keluarga erina ni xsmua boleh tanggung...al fatihah.

sueomey's blog said...

salam..dear sis..takziah sye ucapkan kpd ahli keluarga..smoga tabah ye..penderitaannya tak lama..tuhan lebih sygkn dia..buat arwah aqil,smoga tenang disana ye..al-fatihah..

FnF Simple Life said...

salam takziah erina. Arwah Aqil Hamzah pasti menantimu disyurga.

mamat said...

Serius..Kisah yang paling indah pernah saya baca.

Perasaan puan dan keluarga pernah saya rasakan ketika puteri kesayangan saya dimasukkan ke wad NICU.

Debaran,harapan dan rasa cemas mengantui ketika itu.

Ya Allah,tabahkan hati keluarga ini.Semoga adik Aqil tenang di sana.

Terima kasih puan.. :)

azira said...

assalamualaikum,

takziah diucapkan, semoga tabah menghadapi dugaan ini. semoga keredhaan dgn pemergiannya dibalas dgn 'perjumpaan' yg cukup indah kelak. amin..

ivy rasyidah said...

ALLAH . sungguh hebat ujian menimpa mu wahai mama. aqil hamzah menantimu disana .

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 515   Newer› Newest»








Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015