Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Thursday, July 04, 2013

Penyakit itu. Penyakit Pneumokokal.

Assalamualaikum.


Semalam genap 2 bulan Aqil Hamzah meninggalkan kami. 2 bulan tanpa Aqil Hamzah.Bagaimana perasaan kami? Bagaimana kehidupan kami?? Tiada ayat yang mampu kami tulis untuk menggambarkan perasaan kami. Tapi kami bersyukur, Alhamdulillah..semakin hari kami dapat rasakan yang kami semakin baik. Betul, bila kita meredhai sesuatu perkara, ujian dari Allah, hati kita akan merasa tenang. Kami juga insan biasa, hambaNya yang lemah..sangat lemah. Tapi Allah itu Maha Adil, Dia mengambil semula Aqil, pinjaman terindahnya daripada kami dan memberi kekuatan kepada kami.

Dalam masa 2 bulan ketiadaan Aqil, kami mencari, banyak membaca, bertanya pada doktor, pakar kanak-kanak tentang penyakit Aqil. Ada juga ibu bapa diluar sana yang email, pm kami di fb, untuk kami menceritakan apakah2 simptom2 penyakit Aqil, apakah cara melindungi dari penyakit itu? Jadi kami bertanggungjawab untuk menjawabnya. Kami juga ibu bapa, jadi kami faham perasaan mereka yang sentiasa risau akan kesihatan anak. Di sini saya akan kongsikan secebis ilmu pengetahun yang kami dapat.

Sebelumnya Aqil seorang anak yang sihat dan aktif. Bermula dengan hanya demam yang kami sangkakan demam biasa. Aqil tak batuk atau selsema kuat. Doktor kata hanya demam biasa. Demam Aqil on off. Berlarutan hingga 3 hari. Hasil ujian darahnya ok, takde virus atau bakteria. Doktor memberi antibiotik untuk dihabiskan dalam masa 3 hari. Selepas diberi antibiotik, Alhamdulillah demam Aqil kebah tetapi dia selalu merengek. Merengek hingga tak tido satu malam. Aqil pucat dan nampak letih. Esoknya kami ke hospital lagi untuk kali ke 3 dalam masa seminggu..dan pada waktu itu doktor mengesyaki sesuatu yang "tidak kena" dengan Aqil.  Aqil dikesan menghidapi pneumonia (jangkitan paru-paru) setelah hasil xray menunjukkan paru-paru kanannya "putih" diselaputi "sesuatu"."Sesuatu" yang pada awalnya doktor mengesyaki yang itu ialah tumor. Setelah dibuat ujian darah, dan dari blood culture Aqil, doktor mengesahkan ianya bukan tumor tapi jangkitan kuman. Lobar pneumonia yang mana sebelah paru-parunya telah dipenuhi dengan nanah akibat jangkitan bakteria Strepcoccus pnueumoniae (pneumokokus). Penyakit ini juga dikenali sebagai pneumokokal (neu-mo-ko-kal).

Penyakit pneumokokal adalah jangkitan dari pneumokokus bakteria yang mana bakteria merbahaya ni dengan senangnya oleh dijangkiti dari udara. Menurut sumber abc4pneumococcal.com, ia biasanya ditemui di dalam pernafasan kanak-kanak dan disebabkan melalui batuk dan bersin. Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, mereka yang mempunyai sistem imun yang rendah dan kanak-kanak yang tinggal di pusat jagaan harian antara yang perlu dilindungi dari penyakit ini. Terdapat banyak strain (jenis) pneumokokus ini dan boleh menyebabkan penyakit pneumokokal yang serius dan sedang bersifat kebal antibiotik. Pneumokokus menyerang beberapa bahagian tubuh yang berbeza. Bakteria merbahaya ini boleh mengakibatkan

1. Pneumonia (jangkitan paru-paru)



Antara simptom-simptomnya adalah demam panas, batuk, sesak nafas, pernafasan cepat, nampak lesu dan pucat.


2. Meningitis ( Jangkitan selaput otak dan saraf tunjang)


Antara simptom-simptomnya ialah demam dan menggigil, lesu, sensitif pada cahaya,hilang selera makan, sering mengantuk, loya dan muntah2.Dan kepada bayi kerap menangis dengan nyaring.


3. Otitis media (Jangkitan bahagian telinga tengah)

Antara simptom-simptomnya ialah sakit telinga, selsema, hilang pendengaran seketika, selalu menarik2 telinga ( menunjukkan ketidakselesaan). Kepada bayi, selalu menangis dan menarik2 telinga.


4. Bakteremia (jangkitan dalam darah)


Antara simptom-simptomnya ialah demam panas, kulit pucat, tangan dan kaki sejuk, pernafasan cepat, tekanan darah rendah.

Seriusnya penyakit pneumokokal ini ialah ia boleh mengakibatkan kerosakan otak, hilang pendengaran dan kematian. *sebak rasa dada ni*

Pada Aqil Hamzah, bakteria merbahaya ini menjangkitinya di paru-paru. Dan semuanya berlaku amat pantas sekali. Setelah Aqil pergi, dan apabila kami membaca fakta-fakta tentang penyakit ini, simptom-simptom pneumonia yang disenaraikan, ada pada Aqil. Walaupun dia tidak batuk, tetapi dia demam dan pernafasan nya cepat menunjukkan paru-paru dia dijangkiti. Kami first-time parents, paranoid. Setiap kali Aqil tak sihat, kami bawa dia jumpa doktor, berubat juga cara Syifa'. Dan bila doktor dan ustaz kata Aqil demam biasa, kami lega. Kami takde medical background, jadi kami tak tahu.  Tapi kami tidak terkilan. Kami tak pernah menyalahkan sesiapa mahupun diri sendiri. Kami yakin kami dah buat yang terbaik untuk Aqil. Doktor dan ustaz yang merawat Aqil dulu juga telah buat yang terbaik. Mungkin penyakit ini hanyalah asbab, penyebab untuk Aqil pergi. Kami redha. Perancangan Allah adalah sebaik2nya.

Bagaimana untuk melindungi anak kita dari pneumokokal? Menurut sumer abc4pneumococcal lagi, penyakit ini boleh dirawat dengan antibiotik. Boleh di "flush-out" dengan antibiotik.Tapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini,bakteria ini didapati bersifat kebal terhadap antibiotik (antibiotic resistant). Ini membuatkan rawatan menjadi sukar dan menakibatkan tempoh rawatan di hospital menjadi panjdai dan kos perubatan menjadi tinggi. 

Cara terbaik untuk melindungi daripada penyakit pneumokokal ialah melalui vaksinasi. Kini terdapat 2 jenis vaksinasi penumokokal untuk kanak-kanak

1. Pneumoccocal Conjugate Vaccine 10-valent (PCV10)(Synflorix)- melindungi kanak-kanak dari 10 jenis bakteria pneumokokus.

2 Pneumococcal Conjugate Vaccine 13-valent (PCV13) (Prevenar)- melindungi kanak-kanak dari 13 jenis bakteria pneumokokus.

Vaksin ini boleh diambil seawal anak berusia 2 bulan hingga 5 tahun. 4 dos kesemuanya. 3 dos sebelum anak berumur setahun dan 1 dos selepas setahun.Buat masa sekarang, vaksin ini hanya boleh didapati di klinik dan hospital swasta sahaja. Doktor pakar yang merawat Aqil di ICU juga ada mengatakan cara melindungi dari penyakit pneumokokal ini ialah dengan mengambil pneumokokal vaksin dan dia sekarang sedang berusaha untuk menggesa Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mewajibkan vaksin ni di seluruh klinik kerajaan sebab terlalu banyak kes penyakit ini dikalangan kanak-kanak sekarang. Teringat kami sewaktu membawa Aqil ke monthly checkup Aqil di Klinik Kesihatan waktu Aqil umur 6 bulan dulu. Ada kami bertanyakan pada nurse tentang vaksin ini, nurse tu kata vaksin ini "tidak penting". 

Setelah apa yang terjadi..kami sedar yang vaksin ini amat penting. Seperti yang ditulis tadi, kami tidak pernah menyalahkan sesiapa mahupun rasa bersalah dan menyesal. Mungkin ianya "tidak penting" kerana tiada kes pneumokokal dilaporkan di kawasan klinik kesihatan tersebut atau mungkin sebabkan kosnya yang agak mahal sebab tu mereka mengatakan ianya "tidak peting". Mungkin. Di hospital swasta, vaksin ini adalah optional. Tidak diwajibkan. Tetapi doktor akan menerangkan kepada ibu bapa tentang bahayanya penyakit ini dan pentingnya pneumokokal vaksin ini. Banyak negara telah mewajibkan vaksin ini dan memberikan vaksin ini secara percuma di negara mereka kerana penyakit ini banyak meragut nyawa kanak-kanak di sana. Antaranya ialah Australia, Singapura, Macau dan Hongkong. Dan sekarang, kempen Yes! sedang dijalankan dari sebuah pertubuhan NGO untuk menggesa KKM meberikan vaksin ni secara percuma, dan semoga kempen ini dapat direalisasikan satu hari nanti. InsyaAllah.

Kalau bertanya kepada kami, adakah vaksin ini penting? Ye..kami akan jawab ianya penting. Dan Alhamdulillah, ramai ibu bapa,ahli keluarga, kawan-kawan kami, saudara-mara dekat mula sedar akan penyakit pneumokakal ni dan berikthiar melindungi anak mereka dengan mengambil vaksin ini. Pemergian Aqil memberi kesedaran kepada ramai ibu bapa, kepada kami juga yang sebelum ini tidak pernah tahu akan betapa bahanya penyakit ini. Mungkin ini adalah salah satu hikmah pemergian Aqil. 

Bukankah susu ibu adalah vaksin yang terbaik? Ye..itu memang tidak di nafikan. Vaksin semulajadi anugerah Allah yang saya beri pada Aqil sepenuhnya dari saat dia lahir hingga akhir nafasnya adalah yang terbaik. Tapi menurut pakar kanak-kanak, Dr. Yong Junina, antibodi dalam susu ibu mungkin tidak dapat melawan kesemua bakteria atau virus yang bersifat kebal yang merbahaya sekarang ini.Saya disini bukan hendak berdebat tentang mana bagus antara hospital kerajaan atau hospital swasta, tentang vaksin atau tak vaksin. Tidak. Siapalah saya untuk berdebat2 perkara ni. Saya hanyalah ibu yang kehilangan anak tersayang yang sama2 ingin berkongsi secebis ilmu dan pengetahuan  dengan ibu bapa diluar sana tentang penyakit ini. Kami tidak mahu ibu bapa di luar sana  merasa "sakitnya" kehilangan anak, sama seperti apa yang kami rasa. 

Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Dan masing-masing ada cara tersendiri untuk melindungi anak mereka. Kita berdoa, usaha, cari ilmu, ikthtiar dan tawakkal. Sesungguhnya penyakit itu adalah dari Allah dan Allah Maha Penyembuh. Rugilah kami kalau tidak berkongsi pengetahuan dengan ibu bapa diluar sana tentang apa yang kami  tahu pasal penyakit Aqil ni. Walaupun hanya secebis je pengetahuan yang kami ada, kami berusaha untuk berkongsi dengan orang ramai diluar sana. Usaha kami, tanggungjwab kami. Luangkanlah sedikit masa untuk membaca lebih lanjut tentang penyakit pneumokokal ini dan tunjuk tanda sokongan anda terhadap kempen ABC ini. Aim for Boarder Coverage. Kempen kesedaran tentang penyakit pneumokokal. Baca lah.


Di sini juga saya kongsikan senarai klinik dan hospital yang menawarkan pneumokakal vaksin serta kosnya per dosage untuk rujukan semua. Senarai ini dikongsikan kepada saya daripada ibu bapa yang telah mengambil vaksin ini untuk anak mereka.

Selangor
Polikinik Shaik. Kota Kemuning, Shah Alam : RM50 1st dos, RM220 dos seterusnya.
KPJ Shah Alam: RM240++
DEMC: RM200++
KPMC, Kajang : RM240
An-Nur Specialist Hospital, angi: RM250
Pusat Rawatn Islam Az-Zahra, Bangi: RM250
Klinik Medi Nur, Puchong: RM200
Klinik Pakar Kanak-Kanak Chua, Kota Damansara: RM290
Klinik An-Nur, Presint 15, Putrajaya: RM245
Poliklinik UKM: RM180

Kuala Lumpur:
Hospital Pusrawi : RM227
Klinik Seri Indah, Taman Samudera, Batu Caves: RM210
Hospital Columbia Asia, Setapak : RM245
Hospital Al Islam, Kg Baru: RM250
Klinik Fauziah, Ampang: RM210

Melaka
Poliklinik Wahidah, Ayer Keroh: RM220

Pahang
Klinik Al Farabi/ Hospital PRK Muip, Kuantan : RM220



Kami gembira jika dapat menolong ramai ibu bapa di luar sana. Kami yakin Aqil juga pasti tersenyum gembira di atas sana melihat usaha kami.  Alfatihah buatmu sayang. Semoga rindu kami sampai padanya :')





133 comments:

dieyna said...

Takziah atas kehilangan... Sekrang ni.. Tidak memvaksinkan anak menjadi trend ibu bapa.. Sy sendiri dalam dilema sama ada mahu atau tidak memvaksinkan anak.. Dengan keadaan persekitaran sekarang ni.. Amat penting tubuh badan anak diimun agar tidak terdedah dgn penyakit..

Chekgu Azrine said...

Tq for sharing erna..really appreciated it..

zonaku said...

thanks ena...

dayana : keputusan di tangan anda berkenaan hal vaksin ni, yang diwajibkan oleh kerajaan pun ada y tak amik. ada kebaikan dan keburukan vaksin ini. semuanya terpulang sendiri pada ibu bapa untuk memilih untuk anak anda.

baca dan halusi hal ini dan kemudian buat keputusan. kemudian bertawakkal kepada Allah....

Anonymous said...

big hug for u ena.. :')

Thank u for sharing all about this.. *hugssss*

Wahyu said...

Saya adalah silient reader kamu Erina, TQ for sharing. setiap kali membaca pasal entry arwah yang awk post, pasti berjujuran air mata. sungguh tabah kamu Erina, semoga Allah mengurniakan ketabahan yang sama kepada ibu2 lain diluar sana.

ctmah said...

im proud of u Ena!!!
big hugs from Alisha n me =)
semoga arwah aqil damai di sana..Al-Fatihah

Puan Ida said...

Ena aqil adalh bidadari syurga
Saya ida
saya baru je follow blog ena
jadi baru tahu
kepergian permata hati ena
big hug for yiu ena

Cik Puan Tqah said...

thanks for sharing.. ramai yang menidakkan kepentingan vaksin skrg.. walaupun baby belum kua lagi.. tqah rs vaksin ni penting jugak.. kita mestila nak yang terbaik untuk anak kite kann..

Emme Amalina said...

Al-fatihah utk baby aqil..
Takziah utk ena sekeluarga..sabar & tabahlah..
Dah ada yg menanti di syurga nnt.. :'(

afiewithayie said...

baru servey2 vaksin ni..eina dah post..terima kasih byk2 info ni yea dear..

therosputih said...

ya allah ya tuhanku, sebak baca ni...semoga kalian berdua tabah...insyaallah, akan ada rezeki berlipat ganda dari yang maha esa...

dytia said...

Be strong mama. Fatihah for ur angel - sharing this link on my fb n twitter

safurara said...

takziah dear.i baru amik 1st dose utk princess.sok lusa nk order utk 2nd dose lak.

therosputih said...

http://therosputih.blogspot.com/2013/07/la-tahzan.html

Unknown said...

slm sis...tq for ur informations..by the way..takziah..itu janji dia dgn Allah...mungkin ada hikmah disebaliknya...sy nk tanya kat area perak takde ke hospital/klinik swasta yang tawarkan vaksin tu?

Julia Johari said...

Syukran ena...dengan pendedahan lebih lanjut dari ena mmg amat ambil berat ttg vaksin ini dear...syukran, QI dh amik 2nd dos...bulan 20 julai utk last dos vaksin penumococol...ena, umi Qi doakan aqil akan dpt adik nanti...yeyyyy Allah maha besar...hrp dpt berita gembira nanti :)

syariza said...

Takziah atas kehilangan puan.

Saya cuma nak highlight sikit tentang vaksin. Di atas puan ada sebutkan dua jenis vaksin iaitu:


1. Pneumoccocal Conjugate Vaccine 10-valent (PCV10)(Synflorix)- melindungi kanak-kanak dari 10 jenis bakteria pneumokokus.

2 Pneumococcal Conjugate Vaccine 13-valent (PCV13) (Prevenar)- melindungi kanak-kanak dari 13 jenis bakteria pneumokokus.

Tahukan ibubapa sekalian sebenarnya ada lebih 100 jenis bakteria pneumokokus, tapi hanya 10 dan 13 yang dilindungi oleh vaksin...kurang daripada 10%. Dan kalau tak silap saya, jenis2 bakteria dalam vaksin2 tersebut bukannya jenis bakteria pneumokokus yang terdapat di Malaysia pun.

Adakah berbaloi membayar ratusan ringgit sedangkan peratus perlindungan tak sampai 10% dan mengambil risiko kesihatan lain iaitu Adverse Effect yang boleh didapati kesan daripada suntikan vaksin? Nasihat saya, kaji betul2 sebelum membuat keputusan.

Unknown said...

Dakwaan puan syariza tu perlukan bukti, bukan sekadar membuat spekulasi. Silakan sertakan rujukannya jika benar dakwaan puan.
Apa pun, saya mengucapkan takziah dan terima kasih kepada penulis blog. Jazakillah, semoga Allam memberkati keluarga anda dan semoga Allah menggantikan dengan yang lebih baik.Allahu mustaan

.ieLah. said...

Thanks ena for sharing. Kita berusaha yang terbaik untuk anak2 kita. Selebihnya kita serah pada ALLAH.

KIte doakan yg baik2 untuk ena.amin ya rabbal alamin

christina Arissa said...

Takziah erina.

Syariza. Adalah lebih baik membazir ribuan ringgit berusaha melindungi anak2 daripada berkorban satu dua tiga nyawa anak anak kerana keraguan tak munasabah kita sebagai ibubapa. Cara tetaplah cara tak kira bagaimana caranya kita usaha. Samaada memvaksin atau mengamal makanan sunnah semua itu perlu belanja. Jadi jangan dipersoalkan berbaloi atau tidak pelaburan yang ibubapa ini buat demi anak2 mereka.

christina Arissa said...

Takziah erina.

Syariza. Adalah lebih baik membazir ribuan ringgit berusaha melindungi anak2 daripada berkorban satu dua tiga nyawa anak anak kerana keraguan tak munasabah kita sebagai ibubapa. Cara tetaplah cara tak kira bagaimana caranya kita usaha. Samaada memvaksin atau mengamal makanan sunnah semua itu perlu belanja. Jadi jangan dipersoalkan berbaloi atau tidak pelaburan yang ibubapa ini buat demi anak2 mereka.

Purple Dove said...

Mencegah adalah lebih baik daripada merawat. Duit boleh di cari.. nyawa tidak akan ada penganti..memang mahal tapi berbaloi dan sekurang2nya kita berusaha..kalau sudah ketentuan dia dipanggil sekurang2nya kita tidak akan menyesal.Hanya yg mengalaminya saja yg tahu betapa pentingnya semua tu. Takziah kepada keluarga Ena, sy pun baru saja kehilangan puteri kesayangan pada 9.5.2013 (umur 1thn 2minggu). Dia mengalami simptom yg hampir sama, pneumonia, meningitis dan epilepsy (sawan teruk).

Health Bites Online said...

So sad to read your story. Did you find out which strain he got?

What Syariza said above is correct. There are only vaccines for 13 strains out of almost 100. Reported adverse effects of each vaccine can be found here: http://wonder.cdc.gov/vaers.html

Also, vaccines given before the age of 2 do not work because the immune system is still too immature to produce antibodies before age 2. So don't blame yourself.

sharidz said...

Ya pn syariza..mmg ada byk jenis pneumococcal..tp vaksin pneumococcal prevena atau synflorix tu cover pneumococal yg selalu didapati dlm penyakir manusia..setakat ini tiada kesan adverse effect yg dilaporkan..kan bagus kita mencegah dr mengubati. .fikirkanlah pn syariza..

sharidz said...

Ya pn syariza..mmg ada byk jenis pneumococcal..tp vaksin pneumococcal prevena atau synflorix tu cover pneumococal yg selalu didapati dlm penyakir manusia..setakat ini tiada kesan adverse effect yg dilaporkan..kan bagus kita mencegah dr mengubati. .fikirkanlah pn syariza..

farhana said...

tqvm.... semoga anda bertabah mengharunginya...

Rilla said...

I hope people can be more sensitive towards the author when commenting. Anak dia dah tak ada kan, jadi sebelum menulis ti, cuba fikir kalau awak kat tempat dia, apa rasa?

Vaccine or not, dua2 ada risiko. Sama ada kita dedahkan anak kepada penyakit yang boleh dicegah melalui vaksin, atau risiko terhadap adverse effect. Adalah hak ibu bapa untuk membuat keputusan untukanak mereka.

Tak perlu menuduh ini sdalah scare tactics, monetary gain of some group of peopleke ape. Vax or not, semuanya usaha kerdil kita. Jangan angkuh sebab ajal maut, sihat sakit semua dari Allah.

We are all mothers, why are we too harsh on each other?

luvDriGhtOne said...

this is wht we call as an effort.USAHA..byk jln utk berusaha,kalau jln tu xsehaluan,xyah nk duk pertikai.be MATURED.lantak r nk abez beribu riban pn,anak masing2.scare bhase kasarnye,'xmntk duet korg pn kalau nk vac ank masing'.n kalau sakit terlantar sbb da vac pn,bkn mnt korg yg jge ank diorg kn?brhati2 sblm mmberikn komen.jgn nk tnjuk hebat mcm da ade phD lak dlm bab2 cmni.jg sensitiviti phak yg menulis.dah dia ckp skadar perkongsian kn..
note :spe mkn cili dia rse pedas.kasar ke ayt sy?renung2kanlah...bye!

Tisam Ibrahim said...

askm

pertamanya, takziah sy dan suami hulurkan buat puan dan suami. melihat gambar2 arwah, mengalir air mata saya dan suami. ia juga benar2 membuka mata kami tentang penyakit ini dan kepentingan pemvaksinannya.

puteri sulung kami telah disarankan utk pemvaksinan pneumococcal krn dia lahir dengan jangkitan paru2. alhamdulillah dia telah diberi 2 kali suntikan dan akan mengambil dos akhir tak lama lagi.

sy ambil suntikan ini (Synflorix) di hospital serdang pada harga RM180 shj. utk maklumat lanjut, boleh hubungi 0389475275

ini sekadar usaha kerdil sy dan suami utk melindungi anak2 kami sedaya mampu. wang ringgit boleh dicari, anak2 tiada galang ganti..

semoga arwah aqil hamzah damai di sana. al fatihah...

diary_ciknaa said...

semoga Allah mudahkan urusan ena.. thanks sbb buat semua ni utk kebaikan semua.. syg ena!

CaDLyNN said...

ena...tabahlah..semoga aqil bergembira disyurga sana

erin said...

Thanks ena sbb share, pemergian aqil byk menyedarkan parents about kepentingan this vaksin. Memang vaksin ni mahal tapi berbaloi rasanya menghabiskan ratusan ringgit untuk protect anak tersyg. dan rasanya jenis virus yg vaksin ni protect adalah virus yg paling kerap menyerang manusia. So to Puan Syariza, kalau taknak vaksin anak, duk diam situ, x payah sibuk nk ngomen, please respect ena ye, dia just share sebab dia kehilangan anak dan setiap parents berhak buat keputusan samada nak vax or unvax anak dia, jgn persoalkan berbaloi atau tidak. It's our money and it's our baby not yours.

AppleachMelba said...

Assalamualaikum Erina,

Takziah buat Erina & keluarga

Saya menjadi silent reader blog Erina sejak tersebar nyer cerita ttg adik Aqil Hamzah.. terus menangis ketika membaca post Erina.. tak dapat digambarkan apa yang dilalui oleh Erina dan keluarga.. berat mata yang memandang.. berat lagi bahu yang memikul..

Terima kasih di atas perkongsian tentang penyakit Aqil.. sejak membaca post Erina yg lepas ttg pemergian Aqil, sy trus search ttg streptococcus, pneumonia & membawa sy ke abc4pneumococcal.. dr situ sy sedar yg vaksin utk bakteria ni perlu diberikan kpd anak sy.. dgn kisah Aqil telah memberi kesedaran tentang penyakit ini kerana sebelum ni saya langsung tidak mengetahui ttg penyakit ini apatah lg symptom penyakit dan vaksin.. saya & suami sebenar nya sedang mencari2 klinik dan hospital yang menawarkan vaksin pneumococcal ini for further advise and kebetulan Erina post dalam blog..

saya akui sebagai first-time parents.. mmg kita banyak blaja dari pengalaman org lain and sy banyak blaja dari Erina.. setiap kali anak demam selsema pun sy akan paranoid.. sbb baby ni fragile and immune system pun masih belum matang..

setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya.. pasti.. di antara hikmah nya adalah perkongsian ini.. membantu ibu2 di luar sana untuk lebih memahami tentang sesetengah penyakit merbahaya & langkah-langkah pencegahan.. mmg ajal maut tiada siapa yg tau.. penyakit adalah salah satu darinya.. tapi tak salah kalau kita berusaha utk mencegah.. sedaya yang mampu.. bukan untuk org lain.. untuk permata hati kita..

-Ummi Eirfan-

Unknown said...

salam kenal.. singgah dari blog therosputih.

sebak baca entri ni.. sy xde anak lagi tp in shaa Allah sy boleh phm perasaan tu mcm mana.. sdgkan sy pun boleh sedih memangis menantikan rezeki anak dari Allah, apa lagi awk yg kehilangan anak setelah bersama suka duka dgnnya.. tabahkan hati ye.. smuanya ada hikmah yg tersembunyi.. serius nk menangis pulak rasa.. huhu.. sy yg mati kucing pun boleh menangis berhari2 .. tak terbyg rasanya kalo berada di tmpt awk.. sesungguhnya awk adalah hambaNya yg kuat.. krn itu awk diuji..! bertabahlah!

Al-fatihah buat arwah aqil... pastinya tmptnya di syurga..in shaa Allah.. amin..

My Love.. said...

Anak saya pn terkena pneumonia/jangkitan paru2 ketika umurnya seminggu...baru keluar 2 ari lps jaundice admitted balik...

but saya x amik pn vaksin pneumococcal but amik smua yang wajib but not the optional...and before age 2 6bln skali msti masuk hospital sbb bronchitis...

tapi saya percaya semua tu adalah takdir n qada' n qadar as apa penulis blog dh tulis as

"Mungkin penyakit ini hanyalah asbab, penyebab untuk Aqil pergi. Kami redha. Perancangan Allah adalah sebaik2nya."

So masing2 ada pegangan n pendirian...

Takziah and be strong...Arwah Aqil menantimu di Syurga...

Unknown said...

Salam Erina,
Takziah kepada Erina & suami..sangat kagum dengan semangat Erina nak kongsi maklumat dengan semua pembaca :) Terima kasih sebab lepas baca ni lin baru tahu ada http://www.abc4pneumococcal.com/. Lin doakan Erina diberi kekuatan luar biasa..-www.ciklin.com-

nadirah azemi said...

Klinik TMC Kota Bahru
RM275

Asyikin said...

dah seminggu baca entry nie, nak sangat komen tapi selalu tertangguh, terpanggil untuk komen sebab terbaca komen puan syariza. I know where are you come from, I know you memperjuangkan tentang unvaccinated babies thing, TAPI PLEASE... Arwah Aqil baru sahaja pergi, awak takde sense ke nak mengatakan tentang untung berbaloi semua di sini? Perlu ke? Maaf kalau awak rasa saya kurang ajar, tapi saya sumpah tak lena tidur bila terbaca komen awak di ruangan seorang ibu yang cuba membantu dan berkongsi pengalaman beliau. Ini kan pendapat masing masing, kalau awak taknak vax anak awak ye kami semua FAHAM. Tapi tolonglah... "berceramah" di ruangan ini, please la..

To Erina, youre such a strong mother. Salam takziah dari ibu Aisy Rantissi <3

p/s baru puashati :D

Unknown said...

Salam....takziah diatas kehilangan....saya tahu blog ni melalui majalah harmoni...saya pernah mengalami keadaan ini dihujung bulan jan13.anak saya dimasukan wad 14 hari disebabkan pneunomonia...symptom2 yg dialami sama dengan anak ena. ...alhamdulillah allah masih panjangkan nyawanya.....anak saya pernah mengharungi keadaan yang kritikal dimana diawal 5 hari treatment tidak memberi kesan positif. Demam sentiasa 38 ke 39.....hari ke enam bacaan darah merah dan palette jatuh mendadak.doktor pakar pediatrik mula menunjukan kebimbangan dan paru2 anak saya sudah dijangkiti kuman 20%...tompok2 putih kelihatan jelas.
Bila saya baca blog ena....saya teringat kembali kejadian getir itu dimana allah menguji kami.
Doktor akhirnya decide memulakan influzea treatment
Doktor cakap kes anak saya jarang berlaku dimana pnenumonia within 5 hari dah tunjuk perkembangan positif.
Saya dan suami diminta banyak2 berdoa.
Ena...
..alhamdulillah demam nya dah kurang....
Selepas 14 hari kami dibenarkan pulang dan anak kena follow up almost 1 bulan.
Ena...mula saat itu saya mula mencari maklumat2 mengenai pneumonia.blog ini banyak mbantu ibu2 diluar sana mengenai bahayanya penyakit ni.

Kelip2 said...

Masyaallah...menitik air mata saya baca pengalaman kehilamgan anak tercinta. Saudari begitu tabah,alhamdulillah. Moga allah memberi ganjaran yang lebih baik nanti.

Miss Syu said...

Takziah Ena

Anak sy pun Dr ada ckp kena amik 2vaksin sebab kuman belebihan dlm badan die..

Sentiase kena follow up.
i will try mybest for mylil hero

Unknown said...

Takziah..Allah bagi ujian pada kita kerana Dia tahu kita mampu untuk menghadapinya.Bersabarlah dan tabahlah atas ujian Allah swt dear..

Unknown said...

Takziah untuk keluarga baby. Mmg dari first baby akak dulu, Dr dah sarankan amek vaksin ni, sebab rating kematian semakin meningkat dan membimbangkan. Proposal dari pakar2 kesihatan untuk kementerian berikan vaksin percuma untuk klinik kerajaan terbantut atas sebab skandal politik masa kini, (ni info dari salah seorang Dr. kanak2 hosp kerajaan). Jangan harapkan lagi sumbangan dari kerajaan, kita sendiri sebagai IBU BAPA memikul tanggungjawap. Sentiasa berusaha memberi yg terbaik untuk anak2.. Mencegah lebih baik dari merawat. wallahualam.

diaripink said...

Arwah mak sy pn kene mcm ni.doktor x habis2 kata tibi...akhirnya dia kata paru2 bernanah.tebuk tepi dada untuk keluarkan nanah.usung la tabung tu ke hulu ke hilir.walaupun org dewasa tp simptom sama.bknstakat kanak2 je yg kena.

diaripink said...

Arwah mak sy pn kene mcm ni.doktor x habis2 kata tibi...akhirnya dia kata paru2 bernanah.tebuk tepi dada untuk keluarkan nanah.usung la tabung tu ke hulu ke hilir.walaupun org dewasa tp simptom sama.bknstakat kanak2 je yg kena.

Unknown said...

Masa sy baca kisah aqil mmg nangis Sbb sedih sgt2. Walaupun sy tk dk anak, tp sy Ada sorang anak Sedara yg sy syg mcm anak sy. Terus terigt kat die...lepas baca kisah aqil sy sendiri pun paranoid bila anak demam... Bukan aqil jk yg sy dengar meninggal sebab demam, ramai lg,.. Sbb diagnos awal cuma kata demam biasa doc anta balik. bila teruk baru buat check up detail... Semoga cerita aqil nie jadi pengajaran tuk kita yg lain nie tuk lebih berwaspada bila anak sakit.. Takziah. Comel Aqil.

https://www.mnmforlife.blogspot.com

Unknown said...

Anak saya beberapa kali dimasukkan ke hospital kerana jangkitan kuman pada paru2 sampai suatu masa dia sudah imun kepada antiobiatik dan terpaksa menggunakan zitromax.. yang boleh dikira sangat kuat kepada kanak2. saya berbelanja besar untuk menjaga ruang udara diruma saya. segala bau2an mahupun air cond saya elakkan.. beberapa kali menukar air purifier untuk hasil yang lebih baik.. tp setahun lepas kawan saya mengesyorkan Habbatus sawda.. dan mujurlah anak saya yang berusia hampir tiga tahun ini tidak kesah menelan pil.. Alhamdulillah sudah hampir 1 tahun anak saya sangat semakin sihat.. tiada lagi demam panas yang suhunya mencecah sehingga 40, tiada lg sawan demam.. tiada lagi muntah2 teruk pada tengah malam dan pada usia tiga tahun pada 5/9/2013 anak saya mempunyai berat badan 14.5kg.. dan dia adalah anak yang sangat pintar walaupun dulu kami hampir putus asa kerana tahap kesihatannya. Apa2pun berbalim kepada sunnah

“Pada Habbatus Sauda’ terdapat ubat segala penyakit kecuali mati”.
Riwayat Abu Nu’aim dalam kitab Al-Tibb dalam himpunan hadith-hadith sahih no. 1819.

Azila Awang said...

Takziah atas pemergian anak anda, semoga rohnya dicucuri rahmat...
Terima kasih atas perkongsian dari anda, walaupun sy belum berkahwin info hasil tulisan saudari memang sgt berguna jika sy mempunyai anak sendiri kelak. :)

- Azila Awang -

arefad said...

salam puan ena dan suami. saya ingin mengucapkan takziah diatas kehilangan anak yang diamanahkan pada puan. disini saya ingin berkongsi sedikit, kepada ibu bapa diluar sana, anda sentiasa menginkuti perkembangan anak anda kerana, setiap tingkah lakunay setiap bulan berbeza, dan tubuh mereka juga tidak sama imunnya dengan perwatakan orang dewasa, jadi ibu bapa disana jangan la anda takut untuk mengambil vaksin tersebut kerana vaksin tersebut tidak mempunyai bahan terlarang, saya sebagai medical review sentiasa memandang serius dalam pengambilan ubat, dan setiap vaksin mahu pun ubat yang sampai kepada saya, akan saya teliti dengan lebih mendalam sebelum saya menyatakan ubat ini layak untuk digunakan.

Allah's Servant said...

Assalamualaikum sis..

Salam takziah...memang berat memikirkan kehilangan insan yang tersayang..semoga Allah dapat memberikan ketenangan dalam mengharungi cabaran seperti ini..

classroom7project said...

Assalamualaikum,

Takziah kepada puan serta keluarga atas kehilangan insan tersayang. Saya amat terentuh melihat imej-imej arwah yang mana mirip dengan anak saya. Teruskan lagi berusaha untuk cahaya mata seterusnya, insyaALLAH akan dikurniakan yang lebih baik.

Saya mohom laluan kepada tuan empunya blog, terdapat perkara yang ingin saya kongsikan setelah membaca komen-komen berkaitan dengan vaksin.

Berkenaan vaksin, Doktor adalah sumber rujukan kita yang tiada ilmu dalam bidang perubatan. Oleh itu saya ingin tahu samada ada tak mana-mana doktor@pakar dapat buktikan secara kuantitatif serta kualitatif yang individu yang mengambil vaksin dilindungi dari semua penyakit yang dikatakan diatas? Perkara ini hebat dibincangkan diluar negara, memang terdapat 2 pendapat yang jelas. Satu pihak menyokong dan satu lagi pihak membantah, kedua-dua belah pihak mampu untuk berdebat dengan mengutarakan hasil kajian masing-masing. Tertapi tidak di negara kita, isu vaksin telah lama dibincangkan, akan tetapi pakar serta doktor dimalaysia tidak begitu mengulas lebih lanjut tentang advantages & adverse effect of vaccination. Tiadakah seorang pun doktor pakar atau kementerian kesihatan pernah melakukan sebarang ujikaji terpeinci kandungan vaksin yang digunakan? Adakah kita hanya ikut apa saja kata doktor-doktor dibarat? Saya bagi satu contoh, kalau bahan kosmetik pun ada yang dikhaskan untuk orang asia, barat dan sebagainya kalau salah pakai buleh kena alergi dan sebagainya.. inikan lagi bahan yang disuntik kedalam badan manusia.. dan saya tekankan... literally injected to our body whether we want it or not, only recently we got the option to choose. Kementerian kesihatan perlu adakan perdebatan tentang topik ini supaya rakyat dapat menilai sendiri baik atau buruk. Setakat ini, saya hanya mendengar serta membaca kebaikan vaksin yang mudah didapati dalam brosur serta kedengaran dalam media tempatan.

bersambung...

wassalam,
darnalis

classroom7project said...

Assalamualaikum,

sambungan dari post pertama,

But somehow, trust me until now... there is no scientific evidence saying that by taking vaccine ... you are safe which is concluded by many medical researcher.(Cited from various medical researchers, doctors and medical practitioners). This is what they have to say,

"There is no evidence whatsoever of the ability of vaccines to prevent any diseases. To the contrary, there is a great wealth of evidence that they cause serious side effects."
-- Dr. Viera Scribner

"Only after realizing that routine immunizations were dangerous did I achieve a substantial drop in infant death rates.
The worst vaccine of all is the whooping cough vaccine... it is responsible for a lot of deaths and for a lot of infants
suffering irreversible brain damage. In susceptible infants, it knocks their immune systems about, leading to irreparable
brain damage, or severe attacks or even deaths from diseases like pneumonia or gastro-enteritis and so on."
--Dr. Archie Kalokerinos, MD

"Up to 90% of the total decline in the death rate of children between 1860-1965 because of whooping cough,
scarlet fever, diphtheria, and measles occurred before the introduction of immunizations and antibiotics."
--Dr. Archie Kalokerinos, M.D.

"MMR Vaccine Causes Autism...Courts Quietly Confirm"
--Dr. Andrew Wakefield.

you can try to use "google scholar" and search their scientific studies, though there are many more studies done by many other doctors around the world regarding to the effect of vaccines. Sadly, most of the studies does not made it to the headlines for more than 15 years and until recently many professional doctors and researchers expose their findings which slowly surfacing with the help of social media. One prominent example is what had happened to Dr.Andrew Wakefield, finally he won his case and it shock the whole world. But yet it didn't made headlines in our mainstream media due to pharmaceutical industries pressure.

Dear Malaysian born doctors... please serve your moral obligation to the Malaysian people professionally. Give your honest view.... We are counting on you.

Sudah tiba masanya kita mula mendidik diri kita serta masyarakat untuk mengkaji serta memahami situasi sebenar kebaikan serta keburukan penggunaan vaksin. Malaysia sudah merdeka selama 56 tahun, kebebasan memilih adalah hak rakyat. Banyak lagi kaedah alternatif yang buleh diamalkan seperti pemakanan sunnah serta homeopathy dan lain-lain bagi menggantikan fungsi vaksin, saya sendiri mempunyai sahabat dimana keluarga mereka FREE from vaccine dan mengamalkan homeopathy sebagai ganti, so far tiada penyakit yang kronik pernah mereka alami dari kecil hingga dewasa.

Apa yang saya utarakan ini hanyalah dari sudut pandangan saya yang mungkin tidak sama dengan pendapat yang lain. Tujuan sebenar saya adalah untuk menyatakan bahawa banyak lagi perkara yang kita tidak ketahui yang perlu disuarakan serta dibincang dengan lebih terperinci. Sudah tiba masanya kita mendengar ulasan dari sudut kebaikan serta keburukan dan kemudian buat kesimpulan. Di mahkamah pun ada pendakwaraya serta pembela yang mana dihujung perbicaraan hakim akan menjatuhkan hukuman setelah mendengar kesemua hujah serta fakta. Dalam erti kata, Tidak adil untuk kita menghukum bahawa vaksin adalah perlindungan yang unggul bagi menghalang jangkitan kuman/virus atau sebaliknya.

Wassalam

Unknown said...

Salam sis,sis bole cri kt klinik pakar kanak2 kebnyakkan skrg nie sume klinik pakar kanak2 sume da ada

Nur Fauzi said...

takziah atas kehilangan.

terima kasih atas perkongsian yang dibuat. sangat berguna untuk panduan ibu bapa lain

Anonymous said...

Takziah sis...moga ands sekeluarga terus tabah.
Anak saya pernah dijangkiti pnuemonia tahun lepas pada umir 2.5 thn....rezeki kami dia sembuh sepenuhnya....Iyad sebelum itu dah vaccinayed dgn Prevenar...mahal utk 3 dos hampir rm1000...

ilia said...

salam takziah dik..sebak sgt akak baca bila ada insan2 yg kehilangan zuriat permata hati. Insyaallah Aqil hamzah menunggu di Syurga.

MyLilCute_AmaninAleesha said...

Assalamualaikum..usahlah kite berbalah mengenai vaksin..pilihan di tangan ibubapa masing2...anak kedua sy juge penah juga ketika umur 7bukan dijangkiti bronkitis..ditahan wad seminggu...kemudian 1 thn 2bulan dijangkiti pneumonia..ditahan juga selama seminggu di wad..airmata xberhenti mengalir..mulut xberhenti memohon dr Allah...alhamdulillah..anak sy masih panjang umurnya...ank sy juga seperti arwah aqil..breast feed sehingga saat die dijangkiti pneumonia..tp benarlah...jika semua ini sudah ditentukan Allah.siapalah kite utk menyangkal atau menidakkan nya...insyaAllah..mungkin anak seterusnya sy akn mengambil vaksin pneumococal...ye...itu adalah oilihan sy...setelah membaca n menbaca...sy juga xpenah luoe menggunakan n mengamalkan pemakanan sunnah..segalenye tetap sy amal n cube..kite sebagai ibu pasti ingin yg terbaik...

Umialya said...

Salam takziah

Feirouz Azalia said...

Ya Allah. Sedihnya.
Takziah Erina.
InsyaAllah..nak study juga ttg vaksin ni..

Semoga kalian tabah.. dan Si Comel Aqil bergembira di Jannah.

Unknown said...

Takziah erina... Semoga kalian tabah...

Anak sulong saya pernah kena bronchitis dari umur 8 bulan hingga 2 tahun.. 4 kali masuk ward... Sy faham dan saya rasa betapa beratnya dugaan melihat anak sakit..

Atas pengalaman itu, anak kedua kami bbelanja tidak kurang 2k utk vaksin wajib dan tambahan sptutk pneumicoccal dan rotavirus... Alhamdulillah anak yg sihat perkembangannya lebih positif!

Pilihan terletak atas ibu bapa... Yg penting kita usaha dan bertawakal.. X usah lah nk berbalah ttg vaksin ni... Anak anda x kena jd x perlu menidakkan apa yg cuba dikongsikan oleh erina...cuba faham apa yg erina rasa.. Fikir dulu sblm komen..

pensel kayu said...

insya Allah, syurga sebagai ganti kepada ibu dan ayahnya

Mama Zharfan said...

aqil dh jd bidadari syurga..menunggu ayah dan ibunya di sana..anda adalah insan terpilih..thanks for sharing the info

Mama Zharfan said...

aqil dh jd bidadari syurga..menunggu ayah dan ibunya di sana..anda adalah insan terpilih..thanks for sharing the info

Mama Zharfan said...

aqil dh jd bidadari syurga..menunggu ayah dan ibunya di sana..anda adalah insan terpilih..thanks for sharing the info

Mama Zharfan said...

aqil dh jd bidadari syurga..menunggu ayah dan ibunya di sana..anda adalah insan terpilih..thanks for sharing the info

Aku Hanya Serangga said...

Sebak membaca kisah erna..
menitis jugak airmata..
Allah LEBIH menyayanginya..
yang lebih penting, Allah mengambil sesuatu daripada kita untuk memberikan sesuatu yang lebih baik....
Alfatihah untuk aqil...

Dc Jean @ BB said...

thanks for sharing & sorry for your loss..

sy pun tgh cari info ttg vaccine ni coz my kids suma g nursery n tkut gak infected dr budak lain. my kids take spirulina & ig6 from elken n drink goat milk + air jintam hitam. salah 1 altenative utk kuatkan ketahanan tubuh mereka thdp penyakit, so far xde jg sakit lama2 tp penyakit ni kita x blh pandang remeh if da tau bahaya kena hati2 jg. surely i will consider giving them this vaccine shot dlm masa yg terdekat. be strong k.

Unknown said...

salam takziah pada puan
sebagai ibu kita memang berusaha yg terbaik utk anak kita... saya juga seperti puan semasa dalam proses pembesaran anak pertama. anak saya tinggal di pusat jagaan kerana kami bekerja dan sering batuk demam n selsema dalam sebulan 5 ke 6 kali akan kena ubat memang tak putus... last choice kami cuba vaksin ni sy pikir antibodi anak sy mungkin lemah sebab lahir pra matang... alhamdulillah sekarang dah 7 tahun dalam setahun dia akan kena demam 2 or 3 kali shj batuk n selsema dalam sekali 2 itu pun tak lama dalam sehari dua dah baik dengan ubat klinik biasa... apa2 pun keputusan di tangan kita... anak kita harta berharga buat kita... fikirkan lah yg terbaik... zaman sekarang bukan macam zaman mak2 kita sekarang byk virus di luar jangkauan kita berusaha hanya Allah yg aturkan kesemuanya...

Nadine said...

Takziah dari saya untuk anda. Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul..doa saya, semoga saudari sekeluarga diberki kekuatan dan kesabaran menempuh dugaan Allah ini. Sesungguhnya anda insan terpilih..

Terima kasih juga sebab sudi berkongsi, with this sharing I hope it can helps a lot of parents out there who are still in doubt to make the choice for their kids wellbeing.

Take care.

Unknown said...

Salam takziah buat kak ena sekeluarga..utk pengetahuan puan & pembace yg lain..sy pon pernah kene jangkitan paru-paru (pneumonia) ketika berumur 25tahun..simtom2 nye same seperti arwah anak kak ena..demam panas on off on off hampir 2minggu, kalu batuk smpai nk termuntah..last pergi klinik, doktor cakap x elok juga..doktor suruh refer ke hospital..pergi hospital ..check terus kene admit..doktor cakap..nasib baik cepat gi hospital..kalau x..???..mmg bahaye..penyakit ni bukan hanya bahaya kepada kanak2 malah org dewasa pon berisiko jugak..

atieaizam said...

sebak.. terima kasih berkongsi pengalaman puan dan suami meski pun masih bersedih atas kehilangan putera tersayang..

izinkan saya sharing tentang vaksin dan pengalaman puan di blog saya yer..

atieaizam said...

takziah..
Alfatihah buat aqil ..

sitiezahim said...

salam takziah dari saya. bukan senang nak hadapinya kan, saya pon penah kehilangan baby bila dia lahir 23 minggu sbb air ketuban keluar. hanya sempat bernafas beberapa jam sahaja. doktor pon ckp kes saya kes terpencil. insyaAllah aqil menanti sis kat sana, yg penting kita sentiasa doakan dia dan kita pon berusaha menjadi muslimah sejati supaya dia boleh bawak kita bersama2 ke syurga :)

Anna Farhana Ariffin said...

Assalamualaikum erina,.. Takziah atas pemergian bby Aqil,.. Syurga menanti dia di sana,...
Apa yg terjadi kt Aqil, pernah terjadi kt family kami,.. 26/5/2013,Syifa Arissa, satu2nya anak kepada akak, cucu first dlm family telah kmbali kepada pencipta,.. Asbab yg sma trjadi cm bby Aqil,yg bezany bby Syifa terkena jangkitan di otak, Meningitis,..
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/45513_543990445683050_147552252_n.jpg

Dari mana kita datang, di situ kita kembali,.. Al-Fatihah,..

Ex misi said...

1st time jumpa post mcm ni...biasanya jumpa post REFUSE IMUNISASI... hmmm...sy dlu kje nurse...mulut berbuih2 bagi ceramah utk health site..salah satu perkara IMUNISASI ni lah...yg rata2 parent sambil lewa dan xamek port...

dh bg appoinment ikot tarikh pun ade yg missed...mybe sbb ksibukan kerja, ataupun xkesah anak dpt imunisasi ke x...itu sy xpasti...
tp yg pastinya KKM sentiasa UPDATE keperluan VAKSIN mengikut perkembangan MASA...coz PENYAKIT pon sentiasa UPGRADE... ada yg MAKIN KEBAL dan susah cari PENAWAR...

cuma sy seru... para2 IBU BAPA tolong ALERT JADUAL IMUNISASI anak2 ANDA... kerana IMUNISASI awal mempengaruhi kesihatan masa depan anak anda...

Salam Takziah kpd penulis blog ini..kerana pmergian anak tcinta..mudah2an pkongsian anda mdapat manfaat kpd ibu bapa lain diluar sana betapa PENTINGNYA IMUNISASI utk ANAK..

Farha IbuCergas said...

Takziah dear. Sangat sedih baca cerita erina. Berat mata membaca, berat lagi rasa empunya diri. Tabahkan hati ya.


Ibu Cergas

nurul said...

takziah tuk ibu..thanks for the info..ank sy da 2 kali masuk icu sbb pneumonia ni tp alhamdulillah masih dipanjangkn usianya tuk brsama sy..tp dktor x bg info pon tntg vaksin ni..bile da bace info ni,sy akn cube dptkn tuk ank sy..x sanggup rsnye kehilangan insan comel tu..x ksh la hilang wang ringgit,jgn hilang si comel..semoga ibu2 smue ambil ikhtibar..hidup dan mati bukan tugas kita,tp Allah suruh kita berusaha..

kurikkundicontengconteng said...

salam...takziah tuk ibu...semoga tabah....cuma disini sye nk tnye...xkisah ke umur anak utk amek vaksin ker??

monalisacrv said...

Assalamualaikum, Takziah to you and family. Thank you so much for sharing this info.

amirah3366 said...

Salam..takziah buat kakak sekeluarga..walaupun sy belum mindirikan rumah tangga, tp info ini sgt berguna & boleh digunakan apabila sy sendri ada anak..insyallah...

Unknown said...

Assalamualaikum. Thank you so much for sharing this info. Alfatihah untuk adik Aqil

emzackshop said...

Tak memvaksinkan anak bukan TREND. Once dah menjadi ibu, menjadi tanggungjawab ibu untuk mendalami ilmu tentang vaksin. buat keputusan untuk vaksin atau tidak vaksin berdasarkan ilmu, bukan ikutan semata.....

Unknown said...

TQ for sharing... Sedihnya..... Semoga anda sekeluarga tabah.

Unknown said...

Takziah dear..sungguh tabah hati awak..sdang saya yg hanya membaca pn rasa sedih sgt..ni apalagi awak yg menghadapinya..alfatihah utk arwah aqil...thanks jgk sbb perkongsian info ni..ramai sbnarnya ibu2 yg tk tahu ttg pemvaksinan ni lbh2 1st mom mcm saya..perkongsian ni sgt2 berharga..thax dear..:-)

natura said...

Takziah yea... Berat mat memandang berat lagi bahu memikul..
Anak saya pertama sekarang dah 3 tahun.. semasa lepas umur 6 bulan saya ada terpikir untuk ambik vaksin ini.. tapi memang betul yang dikatakan jika anak tidak ditempat di nusery ataupun pusat penjagaan yang ramai kanak2 so vaksin ini boleh dikecuali ambik..
memnadangkan kos nya yang agak mahal so saya tak ambil..
tapi sekarang ramai mempersoalkan imunisasi yang wajib diambil di klinik ataupun hospital memberi kesan negative pada badan bayi iaitu badan bayi bertindak balas pada suntikan menyebabkan bati sentiasa sakit..
ini yang saya baca dan terjadi disekeliling saya la..

bdw thanks for sharing...semoga arwah tenang di sana...

Ain said...

Takziah untuk Pn Ena...

Be strong to face the future...
InsyaAllah segala ujian ini ada hikamhnya...
And TQ for sharing This...

Rock a bye Baby Shop said...

Takziah sis kerana kehilang..dan tahniah juga saya ucapkan.. kerana arwah dipilih Allah untuk berada disyurga, tempat yg menjadi tujuan hidupnya kita didunia.
Semoga sis dah husband ditabah kan hati dengan dugaan. Insyalllah sis, dia akan menunggu ibu bapa nye disana.

Unknown said...

assalam.sedih baca brita ni.umur aqil hamzah tak jauh beza dgn umur ank sya daing mohamad zariff....beza hari je di mana zariff lahir pd 16 feb dn aqil pd 23 feb...alhamdulillah mgkn rezeki saya,kami d beritahu ttg penyakit ni dn vaksin ni.alhamdulillah zariff da pn amik dua dos vaksin synflorix....saya tgk aqil saya rasa mcm dia ada je ngan saya...mcm saya pnh berjmp dia...smoga awk tabah...dn in sha allah ada hikmah d sebalik smua ni dn ALLAH lbh menyayangi aqil...

EvA said...

Salam...takziah buat puan sekeluarga...bg pendapat saya pulak mmg btl nk vaksin atau tidak terpulang pd ibu bapa...anda lebih tahu ttg anak2 anda...ingat mereka adalah anugerah Allah buat kita semua...jd buatlah keputusan dengan bijak...saya memang amik semua vaksin yang ada untuk anak2 sy...kenapa??sbb bagi saya mencegah lebih baik..tidak d nafikan mmg ada kesan buruk bagi vaksin ni...tetapi AMAT kecil...jd kenapa kita mampu hendak beli hp yg mhl misalnya tp tidak sanggup hendak menabung untuk beri vaksin kpd anak2 kita...jgn dh terkena br nak menyesal...jd buat kajian betul2 sebelum anda buat keputusan...baca journal2 yang diiktiraf sbb sekarang dlm internet byk bhn bkn semua yg boleh kita percaya...saya harap semua ibu bapa banyakkan menambah ilmu utk kebaikkan anak2...anak2 tjwb kita...x perlu rsnya nak menghentam satu sm lain...stp kita berhak buat pilihan..buatlah pilihan yg anda rs baik utk anda dan anak2 anda kerana mereka hanya mampu mengharapkn kebijaksanaan anda..

EvA said...
This comment has been removed by the author.
dina said...

Allahuakbar...
Erina..thx for sharing n take care.
Sy skluarga doakan yg terbaik utk Erina skluarga...amin.

ana nur said...

Asyikin,sy sokong awk...tk lena tdo baca komen puan syariza tu..huhu..

Unknown said...

Salam Ena,

Menitis air mata sy, krn mbaca blog anda. Sy doakan agar arwah sentiasa bahagia disana & anda akn bertemu di Syurga. Amin
Saya juga da anak, kita pasti mahu yang terbaik utk mrk.

Unknown said...

Mohon laluan Classroom7Project.. Perkongsian yg menarik.. Saya turut berfikir lebih dari sekali untuk vax anak2 sbb salah seorang rakan pejabat pernah mengambil vaccine, setelah itu beliau diserang demam dan batuk untuk tempoh lebih kurang sebulan.. Justeru saya khuatir adakah dengan memberikan vax kepada anak2 akan mendatangkan kesan yg sama kepada mereka? Walaupun begitu, saya masih terfikir untuk memberikan vax utk anak2.. Mungkin ruangan ini membolehkan insan yg berlatar belakangkan perubatan boleh berkongsi ilmu seterusnya membantu kami dalam membuat keputusan yg lebih baik..

Takziah Pn Erina.. Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat insan tersayang puan..

Akak Kembang said...

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul...bersabarlah mudah2han ada sesuatu yang Allah akan berikan lbh baik slps ini

Cahaya Unik said...

Hahahhaa..wakefield dah di strip dari title doktor dia lah kak oiiii... google la lg. Gunakan ilmu google bukan ilmu dr profesor yg doktor2 tu belaja

Khaidir said...

Al Fatihah, salam Takziah.

@Khaidir Zakaria

Emalin Mohd said...

Semoga aqil menjadi anak syurga.
Takziah untuk keluarga arwah aqil. Membuka mata utk yg kurang ilmu ttg penyakit ini spt sy

Emalin Mohd said...

Semoga aqil menjadi anak syurga.
Takziah untuk keluarga arwah aqil. Membuka mata utk yg kurang ilmu ttg penyakit ini spt sy

suriani said...

Semoga Aqil tenang di sana..luluh hati kakak membaca kisah Aqil ini. Kakak juga pernah melalui pengalaman yang sama kes yang sama dan sekarang terlantar sepi di katil tanpa suara, tanpa dapat bergerak...kejadian yang tidak pernah akak lupa 2 April 2009 di pediatric kuala lumpur... bakteria itu telah menyerang otak anak akak yang masa itu berumur 6 tahun sehingga menyebabkan anak akak kini terlantar kronik sehingga hari ini... Akak membaca kisah Aqil menusuk sehingga ke lubuk hati akak yang paling dalam...moga mama Aqil dan keluarga sentiasa tabah dan sentiasa dirahmati Allah, Amin.

Unknown said...

Salam takziah ke atas kelaurga akak. Allah knows best.

Unknown said...

salam takziah untuk erina&famili.sudah pasti si kecil ini menjadi penghuni syurga.

noreen tajuddin

Unknown said...

Salam puan. Sy mempunyai pengalaman yg sama.anak sy yg ketika itu br 2 bulan jg kn pneumonia. Hanya Allah yg tahu betapa risaunya sy.sgt tidak smpai hati melihat anak kecil disedut utk clearkn pernafasan dan paru2.lama jg duduk di hsptl dr bulan puasa sehinggalah raya.dktor pun tdk berani bg ubat sebarangan kerana anak br 2bulan.masuk antibiotik.slps anak dh ok dan keluar hsptl sy terus ke pakar kanak2 utk mengambil vaksin pneumococcal. Sehingga anak berumur 2thn lebih sy masih mengambil sebarang vaksin yg dicdgkn dktor w'pun kos agak mahal.bg sy biarlah sy tidak berganti baju baru asalkn anak2 sihat.inshaAllah segala yg berlaku ada pengajaran dan hikmahnya. Sy doakan puan tabah dalam menghadapi dugaan ini!

Unknown said...

Salam puan. Sy mempunyai pengalaman yg sama.anak sy yg ketika itu br 2 bulan jg kn pneumonia. Hanya Allah yg tahu betapa risaunya sy.sgt tidak smpai hati melihat anak kecil disedut utk clearkn pernafasan dan paru2.lama jg duduk di hsptl dr bulan puasa sehinggalah raya.dktor pun tdk berani bg ubat sebarangan kerana anak br 2bulan.masuk antibiotik.slps anak dh ok dan keluar hsptl sy terus ke pakar kanak2 utk mengambil vaksin pneumococcal. Sehingga anak berumur 2thn lebih sy masih mengambil sebarang vaksin yg dicdgkn dktor w'pun kos agak mahal.bg sy biarlah sy tidak berganti baju baru asalkn anak2 sihat.inshaAllah segala yg berlaku ada pengajaran dan hikmahnya. Sy doakan puan tabah dalam menghadapi dugaan ini!

Faramin said...

Takziah.semoga tabah dengan apa yang terjadi.bagi saya, vaksin ini amat penting.alhamdulillah, saya telah didedahkan awal dengan vaksin tidak wajib ini bagi gvrnmt hospital/klinik,tak lupa juga dengan rotavirus dan measles.memang ada kata-kata sinis dari rakan-rakan mengatakan sakit itu datang dari allah,kalau amik mahal2 pun,sakit juga.kami berusaha,bertawakal.duit memang boleh di cari.anak saya memang saya lindungi dengan ke tiga2 vaksin yang tidak wajib ini.kami berjimat cermat sehabis boleh untuk kesihatan anak.malah stem cell juga kami ambil semasa kelahirannya. kadang-kadang saya pelik bila ada sesetengah ibu bapa yang tahu tentang vaksin ini tetapi mengambil sambil lewa perkara ini.sesetengah mereka lebih suka membazir duit dengan perkara yang tidak sepatutnya.alasan mereka tidak mahu mengambil vaksin tersebut kerana mahal.kita tahu segala-galanya telah tertulis,tetapi sebagai hambanya, kita perlulah berusaha.sabarlah,sesungguhnya dia menanti kamu di pintu syurga.

Anonymous said...

Takziah puan. Puan bersabarlah yer. Semuanya itu adalah ujian dari Allah.

biology teacher said...

if di Kelantan...u ols boleh amik pneumococcal injection di TELIPOT MEDICAL CENTER (TMC) next to Billion shopping Mall...

Deq's Qienz said...

Takziah.. Tima kasih ATS pkongsian.. stiap y blaku pasti ada hikmah nya. Puan Dan kluarga adalah insan. Y dplih Allah mghadapi sgala ujian ini

Unknown said...

t.ksh ats perkongsian

Unknown said...

t.ksh ats perkongsian

Farul Isran said...

Salam buat Pn. Erina dan suami. Saya ucapkan setinggi-tinggi takziah buat puan dan seluruh keluarga.

Utk pengetahuan puan anak2 saya telah dimasukkan ke hospital pada bulan Nov 2013 yg lalu akibat demam panas. Yg sulung berusia 5 tahun dan yg kedua berusia 2 bulan. Kedua-duanya demam panas, anak pertama masih boleh bertahan kerana dapat dirawat dgn memberikan ubat dan antibiotik tetapi anak kedua saya masih bayi dan satu-satunya ubat adalah susu ibu. Malangnya isteri saya telah kehabisan susu badan dan kami mula bertanya dan mendapatkan derma dari kawan-kawan yg masih menyusukan anak.

Pencarian kami akhirnya membawa kepada penemuan produk Transfer Factor dari 4life research. Alhamdulillah dgn 2 kapsul yg kami buka dan masukkan kedalam susu disebelah pagi, pada sebelah petang anak yg sulung yg telah terlantar selama 5 hari mampu bangun dan turun dari katil. Kami sgt2 bersyukur dan terkejut dgn kesan Transfer Factor. Anak kedua saya juga telah kami masukkan 2 kapsul kedalam susu disebelah pagi dan demam panas telah berkurang dgn mendadak pada sebelah petang.

Dgn pengalaman yg berlaku keatas anak2 kami, kami telah membuat penyelidikan dan pembacaan lanjut mengenai Transfer Factor. Terdapat ribuan jounal perubatan yg kami baca dan ribuan kajian keatas transfer factor oleh saintis dan doktor di seluruh dunia. Transfer Factor juga terkandung didalan buku rujukan para doktor atau dikenali sebagai Physician Desk Reference di bahagian non drugs. Malah lebih mengejutkan Transfer Factor digunakan sebagai Mainstream Treatment di semua hospital kerajaan dan klinik kerajaan di Russia. Kami juga telah merujuk dgn rakan2 yg bekerja dihospital dan mendapati kebanyakan doktor tahu mengenai Transfer Factor..

Soalan kami seterusnya ialah kenapa doktor2 di hospital tidak mengesyorkan Transfer Factor kepada awam. Jawapan yg kami terima ialah etika perubatan telah menghalang doktor dari mempromosikan rawatan yg bukan dari pharmaceutical atau pun drugs.

Melalui pembelajaran dan rujukan dati pakar2 perubatan yg kami jumpa, Transfer Factor adalah immune modulator terhebat dunia dan sehingga kini tidak ada apa2 yg mampu menandingi apa yg mampu dilakukan oleh Transfer Factor. Saya bersama isteri skrg bergerak secara peribadi dan tlah mewujudkan rangkaian kecil bagi membuat public awareness dan memperkenalkan Transfer Factor pada sesiapa sahaja kerana kami merasakan menjadi tanggungjawab kami bagi menyampaikan manfaat Transfer Factor pada seramai mungkin.

Pada ibu2 dan bapa2 yg mgkn membaca komen saya, anda boleh google apa itu Transfer Factor dan kami menjemput seiapa saja utk bersama kami utk membawa Transfer Factor kepada semua. Ketepikan soal wang ringgit..matlamat utama adalah menyampaikan manfaat pada semua dan menyelamatkan nyawa. Kalau anda berhati mulia pm atau whatsapp kami di 0194800641 / 0173300456. InsyaAllah niat yg baik Allah permudahkan.

Amin.

Unknown said...

Selepas ambik vaksin tu sampai anak puan umur 2 tahun diserang penyakit pnuemonia lg ??

Unknown said...

Selepas ambik vaksin tu sampai anak puan umur 2 tahun diserang penyakit pnuemonia lg ??

Unknown said...

Selepas ambik vaksin tu sampai anak puan umur 2 tahun diserang penyakit pnuemonia lg ??

MYA MOHAMAD said...

salam. saya ingin bertanya sekiranya vaksin ni ada untuk golongan dewasa kerana ibu saya turut mengalami simptom batuk kering dan dijangkiti kuman pada paru paru

MYA MOHAMAD said...

salam. saya ingin bertanya sekiranya vaksin ni ada untuk golongan dewasa kerana ibu saya turut mengalami simptom batuk kering dan dijangkiti kuman pada paru paru

fizaluvlychocs said...

Very good sharing...semoga puan bertabah...ank buah sy pon mengalami penyakit yg sama....selepas sebulan setgh di icu....alhamdulillah sihat..tetapi sehingga kini masih bergantung dgn bantuan oksigen...

Unknown said...

walaupun hanya cover untuk 5% sahaja pun, sy tetap menvaksinkan anak tunggal sy yg selepas 13 tahun kahwin bru allah anugerahkan permata hati ini sy, selagi ada usaha, selagi mendapat nasihat doktor pakar, akan cuba sy ikuti, selebihnya kita bertawakkal kepada allah yang maha besar. alhamdulillah.

Anonymous said...

Asslm, takziah kpd puan, mmg pedeh kehilangan anak,sampai akhir hayat kita akan terkenangkan anak yg kita tatang dan syg..sy ni australia mmg xnafikan penting nya suntik an vaksin tersebut dan diberi Secara percuma, walaupun negara ini bersih dan bkn Komuniti padat mcm malaysia, bnda ni pernh diutarakan oleh pakar2 di malaysia ttpi ditolak utk disubsidikan krn konony vaksin yg sedia ada pun hampir membuatkan negara bangkrup..well..bersabar lah ibu dan bapa yg kehilangan anak..syurga tempat ank anda

Unknown said...

Salam. Ank saya sedang dijangkiti penyakit ini. Bolehkah puan dan suami beri contact number? Ada banyak yg kami nk tanya. Sangat urgent. Harap sudi menghubungi kami. 0197530125 sham. 0197530126. Nisak. T.kasih..

ego789 said...

salam takziah puan. sy mama kepada aqil thaqiff..sgt terkesan bile bc blog nie..anak sy dah hampir masuk 2tahun..dulu sy xprihatin sgt tentang vaksin utk anak2 nie..tp paedatrician di SDMC, dr sofiah yg suggest utk anak sy, aqil ambik vaksin nie seawal 2bulan..sy tnya doctor sofiah, penting ke vaksin nie? die xciter panjang lebar, die bg saya satu brochure, die suh sy balik..bc apa yg dalam brochure tu..paham kan betul2 dlu..sy pun xdecide lg nak amik..sy balik umah brochure tu pun ntah kemana...nx injection, doc sofiah tnya lagi dah baca ke blom?? sy ckp xbaca dan xpaham..dr situ laa doc sofiah insist sy dan suami utk amik pneumoccocal untuk aqil..sy continue amik pneumoccocal dan rotavirus smpai habes..sy suggest sume parents pun ptt amik vaksin nie..mencegah lebih baik dr merawat kan? sungguh, xsanggup bc kehilangan anak org lain sebab sy pun ada anak dan sy dpt rase feeling yg same bile jd kat tempat sy..salam takziah utk mama aqil hamzah, drpd mama aqil thaqiff. salam.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam... usia anak kita sebaya masa kami kehilangan nya.. penyakit yg sama...tapi bakteria yg menyerangnya dlm pelbagai nama... adenovirus...menyesal sb tak bagi dos vaksin kpd baby kesyangan kami tu... insyaALLAH... second baby kami..kami akan beri suntikan vaksin ni... sekurang2nya kami bersedia..utk ibubapa diluar sana nasihat sy..duit boleh dicari..anak tiada galang ganti... al-fatihah baby akil dan iman qayyum.. mommy love u

syahir said...

Assalamualaikum,

Sekadar info.
Bila zaman berubah pelbagai penyakit datang menguji kita.
Komen saya ini mungkin berkait rapat dengan keadaan penyakit yang semakin kebal terhadap ubat ubatan moden sekarang.
Ini adalah berdasarkan kajian saintis barat yang mana telah berjaya mengharamkan beberapa perkara di negara maju.
Ada 2 contoh disini.
Makanan adalah yang paling utama. Ayam di malaysia dan di thailand menggunakan (disuntik)antibitotik untuk memberikan haiwan ternakan ini lebih tahan daripada penyakit. Tetapi, ianya memberikan kesan yang sebaliknya terhadap manusia. Bakteria yang ter'dormant' didalam daging haiwan ini, akan memjadi lebih kuat setelah mendapat perumah yang lebih lemah pelajaran didalam badannya utk menentang penyakit (terutamanya kanak2). persekitaran yang kurang bersih haiwan ternakan ini, menyebabkan penyakit sangat banyak menjangkiti haiwan tersebut. Oleh itu, daya tahan yg tidak mampu melawan penyakit + penyakit kebal antibiotik amat merisaukan peneyelidik2 barat. Hanya dengan mengharamkan penggunaan antibiotik secara berleluasa dalam bidang perternakan adalah jalan yang tidak diragui.

Kebanyakan bahan aktif dalam ubat pencegah lipas yang digunakan di malaysia, telah dihalang oleh undang2 di US + UEROPE. Bahan2 aktifnya akan menyebabkan imuniti terhadap penyakit akan berkurang.

Syahir

Unknown said...

Salam,
Just for sharing..Tempoh hari anak perempuan saya juga dijangkiti pneumonia. sebulan lebih (43 days) kami duduk di hospital. alhamdulillah sekarang masih dalam tempoh untuk sembuh semula disebabkan pneumothorax, kesan dari penyakit pneumonia. simptom sama dengan arwah Aqil, 4 hari demam, pergi Annur Bangi (admitted 2 hari), Doc check penyakit telah berjangkit pada buah pinggang (sepsis)..kemudian, anak saya di refer ke hospital SDMC, Dr Sofiah n Dr Indon.. 3 minggu duduk dihospital, demam stiap hari..minggu pertama di SDMC, operation untuk membuang nanah di lungs.. minggu kedua demam tidak baik jugak even dah guna 4 antibiotics (vancomycin, tazocin, meronem, gentamycin)..minggu ke3,doc dapati paru2 anak berlubang (pneumothorax) kesan dari penyakit pneumonia yg merosakkan paru2 tgh kanan. alhamdulillah, sekarang pneumonia sudah tiada, hanya paru2 berlubang yang mengambil masa untuk pulih. sekarang di rumah pakai portable chest tube untuk keluarkan angin berlebihan..rasa menyesal tak ambil vaksin pneumococal awal2 dulu.

Unknown said...

Salam Ena,
Pertama sekali akak ingin ucapkan Salam Takziah.
Kita memang sayangkan anak kita tapi Allah lebih sayangkan dia.Kes Ena sama seperti yang akak lalui dahulu.berbagai ikhtiar kita lakukan tetapi kita tidak boleh melawan takdir Allah.Sabar dan tenang kerana ada banyak hikmahnya.Jika arwah anak akak masih ada dia kini telah berumur 17 tahun.Sehinnga sekarang kes pneumonia ini masih ada di kalangan kanak-kanak.Arwah anak akak meninggal sewaktu dia berumur 5 tahun.Percayalah Anak ena sedang menanti ena di syurga..mereka sedang menunggu ibu-ibu mereka sehingga ke syurga.Wasslam drpd kak Ika.

WNA said...

Salam Erina,

Terima kasih atas perkongsian. Pastinya bermanfaat bagi ibu bapa baru.
Semoga Allah memperluaskan rezeki Erina dan keluarga.

Amin.

Salam perkenalan,
Qemmal

WNA said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Anak saya dah 2 kali kena serang penyakit ini...untuk makluman,anak saya tu dilahirkan peramatang...semasa didalam nicu,dia diserang meningitis yg menyerang otak..doktor bagi saya penerangan dan kaedah rawatan dan sy bersetuju dgn saranan doktor..setelah diberikan antibiotik selama beberapa minggu,akhirnya anak saya pn sembuh..doktor ada menyarankan saya memberi suntikan pneumokokal di klinik lain bagi mengelakkan penyakit ini memandangkan dihospital kerajaan tidak disediakan kerana kos nya yg mahal..setelah sekian lama,hari berganti hari,anak sy pn dh membesar selama 9 bulan.saya pn dah lupa pasal enjection pneumokokal tu.akhirnya,anak saya sekali lagi diserang penyakit ni...beza dia,semasa dia nicu,saya xnampak kaedah rawatan yg diberikan kepada anak saya..tp sekarang bila saya dh terpaksa menjaga dia dihospital,baru la saya tau macam mana anak saya menanggung derita kesakitan dan kaedah rawatan yang terpaksa diberikan...betol,mencegah lebih baik dari mengubati..seksa anak saya terpaksa bernafas ikut saluran,kena enjection,kimoterapi,setiap masa.anak saya xfaham tentang ni semua.apa yg dia tahu hanya lah menanggis sampai mcm nak putus saluran pernafasan,suara pn smpi dh xde sbb asyik nangis...sampai 1tahap dia nampak muka saya pn dia meraung.maybe dia mesti igt saya yang dera dia.dia menangis sampai nyawa2 ikan...memang saya betol2 menyesal.,saya menangis..saya meraung kt tengah2 wad tu..orang semua tengok saya tercengang termasuk anak saya..seminggu selepas tu anak saya pn pulih.keluar je dr hospital saya x blek rumah dulu.trus g hospital pusrawi bagi suntikan pneumokokal dulu.dan kini anak saya sihat .nak jumpe demam pn susah,alhamdullah.

Unknown said...

Salam.. Terima kash ats perkongsian. Sedikit sebanyak membantu ibu2 lain. Al-fatihah untuk Aqil

Unknown said...

pneumokokal nie slalunya kena ke pada kanak2 umur berapa? Ke semua orang bleh kena penyakit nie?

Unknown said...

pneumokokal nie slalunya kena ke pada kanak2 umur berapa? Ke semua orang bleh kena penyakit nie?

Myraa said...

Pn Syariza, ye betul..kaji betul2 sebelum buat keputusan. Kalau kita bukan pakar/ ahli, jgn bagi nasihat yg merapu/ salah kepada masyarakat. Kita kene bertanggungjawab atas apa yg kita cakap. Vaksin ni mmg hanya cover yg 10/13 jenis tu sahaja. Tapi sebenarnya hanya 8-10 jenis shj yg benar2 berbahaya dan boleh memberi kesan serius.









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015