Friday, May 10, 2013

Perginya seorang permata hati indah, Aqil Hamzah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Entry ini ditulis, bukan untuk meminta simpati apatah lagi untuk membuat kalian berasa sedih meratapi. Ini adalah sebagai  kenangan, kenangan terakhir kami bersama anak yang dikasihi.Aqil Hamzah. Permata hati yang cukup indah dipinjamkan oleh Allah kepada kami.


25 April 2013 (Khamis)

Genap Aqil setahun 2 bulan. Aqil mula demam. Hari2 sebelumnya dia seorang anak yang ceria, aktif macam biasa. Makan pun berselera. Comel dengan keletahnya.Kami ingatkan demam ni mungkin demam nak "tambah akal" atau nak tambah gigi. Sebab kebiasaanya Aqil akan demam bila masuk "bulan" baru. Tapi kami tak pernah pandang remeh kalau Aqil sakit. Risau tu sentiasa ada. Petang tu kami ke DEMC, suhu Aqil 38.3. Dr. Aida check Aqil. Check telinga, nafas, heartbeat. Semua ok. Alhamdulillah. Doktor kata demam dan tekaknya merah sikit. Nafas pun ok takde bunyi. Doktor bagi paracetamol syrup dan ubat selsema. Aqil selsema sikit sebab doktor kata dalam hidung Aqil ada macam berkuping2 (hingus kering).

Lepas makan ubat, Aqil ok. Demam kebah. Aktif. Kami bagi dia ubat setiap 4-5 jam. 2 hari lepastu kami perasan Aqil demam lagi. Demam dia akan kebah 1-2 jam lepas makan ubat, tapi lepas tu panas balik. Masa demam dia kebah, dia aktif. Kami sempat ke birthday party Aish Sabtu tu. 

28 April 2013 (Ahad)

Badan Aqil panas. Panas dari demam yang sebelumnya. Hanya Allah yang tahu betapa risaunya kami haritu. Kami ke DEMC semula. Kali ni jumpa Dr Gulam. Suhu Aqil 39.7. Ya Allah. Tinggi sangat. Dr Gulam check  nafas Aqil, dia cakap ada bunyi sikit. Aqil kena neb. Lepas neb Aqil nampak lega. Blood test Aqil pun ok, Doktor kata takde virus infection ataupun denggi. Alhamdulillah. Kami lega. Doktor bagi paracetamol dan antibiotik. Antibitiok yang wajib dihabiskan dalam masa 3 hari. Kalau lepas habis antibiotik,dan Aqil masih demam,doktor nasihatkan ke DEMC semula.

29 April 2013 ( Isnin)

Esoknya Aqil dah tak demam. Syukur. Cuma kami perasan,dia selalu merengek. Bukan menangis,merengek.  Merengek sambil ketap mulut. Taknak menyusu. Makan nak,cuma nak yang lembik2 je. Masa ni memang ingatkan dia sakit gusi sebab perasan ada gigi baru.2 gigi bahagian atas. Dia merengek je. Dan nak mintak dukung sentiasa. Bila letak dia menangis. Malam tu kami risau sebab Aqil taknak tido.Merengek nak ayahnya minta dukung. Di bagi susu (direct), dia takmo. Tapi bila dibagi air kosong dari dalam botol air, laju je dia sedut. Bersungguh2. Aku pump,bubuh susu dalam botol air. Barulah dia minum. Malam tu kami pun tak tido, berusaha macam2 cara untuk tenangkan dan tidurkan Aqil. Bila dia dah tido, sekejap je..lepastu dia akan merangkak ke atas perut ayah dia mintak dukung. Ya Allah..sebaknya tengok dia. Manja sangat dengan ayahnya. Merengek je. Aqil masa tu nampak penat.

30 April 2013 (Selasa)

Terus kami bawa Aqil ke DEMC sebab risau tengok keadaan dia. Badan Aqil panas sikit. Nafas pun nampak kuat. Aqil nampak letih sangat, pucat. Memang kami bertekad, nak Aqil berehat dalam wad sebab kesian dia tak tido. Syukur Dr Gulam yang bertugas masa tu. Dia semacam terkejut tengok Aqil sebab 2 hari lepas dia jumpa Aqil aktif. Menangis2 masa neb. Kali ni Aqil nampak letih dan pucat. Perasaan aku masa tu hanya Allah yang tahu. Doktor check nafas Aqil, katanya agak kuat. Dada pun dengar bunyi sikit. Aqil kena neb. Lepas neb, Aqil kena amik darah untuk buat blood test. Dr datang dengan muka risau. Masa tu aku tau ada yang tak kena dengan Aqil. Ya Allah..kau beri kanlah aku dan suami kekuatan atas segala kemungkinan yang berlaku. Doktor kata sel darah merah, platlet sel darah putih Aqil turun mendadak dari blood test hari Ahad haritu. Masa tu memang sedih sangat. Kenapa dengan anak mama ni?? Mesti ada yang tak kena. Doktor buat xray dekat dada Aqil. Dr Ahmad, paedtrician DEMC pun ada sekali masa tu. Nampak Dr Gulam dan Dr Ahmad tengah berbincang sambil tengok xray Aqil. Aku dapat rasakan sesuatu masa tu. Dr Ahmad dan Dr Gulam datang pada kami. Masa tu Aqil baring dia atas badan ayahnya sambil buat neb. Xray Aqil menunjukkan paru2 Aqil sebelah kanan putih, ada "sesuatu". Penuh dilitupi dengan "sesuatu". Ya Allah..kau selamatkan anak ku. Tapi doktor pun tak pasti apa "sesuatu" tu. Mungkin pneumonia (jangkitan paru-paru). Tapi bukan pnuemonia biasa sebab kalau pnuemonia, sel darah tak berkurang. Aqil kemudian dipasangkan tiub oksigen, untuk bekalkan oksigen yang cukup dalam badan dia. Aqil admitted di High Dependy Unit (HDU). 

Sepanjang dalam wad, Aqil kena neb setiap 1 jam. Malam tu Alhamdulillah Aqil nampak tenang. Dia menyusu macam biasa dan tido. Cuma sesekali terjaga bila kena neb. Dr Ahmad datang check Aqil malam tu, dia arahkan tiub oksigen Aqil dibuka sebab bacaan oksigen Aqil dah ok. Syukur. 

1 Mei 2013 (Rabu)

Lepas Subuh nurse pasangkan balik tiub oksigen dekat hidung Aqil sebab bacaan oksigen Aqil rendah semula. Aqil nampak pucat tapi bertenaga banding hari sebelumnya. Pagi tu elok je dia, tak merengek.Kami suapkan dia breakfast. Dia nganga, buka mulut, makan. Suka kami masa tu tengok Aqil nak makan. Masuk suapan ke 4, Dr Ahmad masuk. Riak muka risau. Dia check Aqil..nafas, heartbeat. Rasa perut Aqil. Pandang kami dengan muka yang risau. Katanya, Aqil bukan pneumonia. Kalau pneumonia, kanak2 masih aktif. Aqil nampak lemah dan pucat. Diperiksa perut Aqil tadi, nampak membengkak. Hati dan limpa Aqil mula membengkak. Masalah Aqil serius. Dia terpaksa refer kes Aqil ke Hospital Kuala Lumpur haritu jugak sebab di sana ada lebih ramai doktor pakar. Ya Allah..anakku!!! Air mata berjujuran tak boleh disekat2 lagi.  Encik suami cuba untuk tenangkan aku, tapi tak boleh. Aku rasa takut setakutnya. Takut kehilangan anak tercinta. Ya Allah, kau selamatkan Aqil Hamzah. 

Jam 11 pagi, kami ke HKL dengan menaiki ambulans. Aqil ku peluk erat. Dalam hati tak putus2 berdoa agar Allah kuatkan Aqil. Sembuhkan penyakit Aqil. Kalau boleh nak amik sakit Aqil tu, biarlah mama yang sakit. Bukan Aqil. Sesampainya di Institut Paedratik HKL, Aqil dimasukkan di wad Kanak-Kanak 1. Ramai doktor2 mengelilingi Aqil. Doktor praktikal, doktor pakar. Ramai. Aqil nampak lemah. Taknak senyum. Taknak makan, dan minum. Sekali sekala Aqil terbatuk, dan macam nak termuntah. Mungkin tekaknya kering. Bibir Aqil kering. Aqil kemudian dibawa masuk ke 1 bilik, kami terpaksa tunggu di luar bersama kesayangan Aqil yang lain. Tok ayah, tok mama, opah, maklong, ayahlong, makngah, ayahngah, ibu, ayah GG semua ada dekat luar tunggu Aqil. Semua risaukan Aqil. Dalam bilik tu darah Aqil di amik untuk dibuat blood test. Seorang doktor datang, tanya ada ahli keluarga yang ada kanser? Kami jawab takde. Family aku dan family suami memang takde kanser. Hati ku memang berdebar2 sangat masa tu. Sedih, takut. Mereka suspect Aqil ada kenser darah atau luekimia sebab sel darah Aqil pecah2. Sel darah merah dan darah putih Aqil makin merosot. Ya Allah. Luluh hati ku dengar apa yang doktor tu kata. Datang lagi seorang pakar, katanya kemungkinan "sesuatu" di paru-paru kanan Aqil tu ialah tumor atau lymphoma ( kanser darah). Tak tertahan lagi rasa sedih kami. 

Tak lama lepastu datang lagi doktor, terangkan yang takde abnormal cell dalam darah Aqil, maksudnya kemungkinan bukan kanser. Syukur, rasa lega bila dengar penjelasan doktor. "Ya Allah, kau selamatkan lah Aqil". Doktor kata Aqil kena dijalankan "blood transfusion" dengan segera sebab Aqil makin pucat. Aqil tak boleh makan dan minum sebelum blood tranfusion dijalankan. Aku rindu sangat nak susukan Aqil masa tu. Sedih. Sebab bibir Aqil makin kering. Aku lembabkan bibir Aqil dengan vaseline. Petang tu Aqil dipindahkan di High Dependency Ward (HDW). Wad penjagaan separa rapi. Masa di sini, badan Aqil dah dipasang dengan 3 jenis wayar di badannya untuk memantau heartbeat dan nafasnya. Wayar di ibu jari. Tiub ubat dipasang di tangan kanan dan kiri. Sedihnya tengok keadaan Aqil. Malam tu "blood transfusion" dijalankan.Dimulakan dengan suku beg darah putih, kemudian separuh pain (kira2 200 ml) darah merah dimasukkan ke dalam badan Aqil. Aqil tido sepanjang proses dijalankan. 

Alhamdulillah aku diberi katil di wad sebelah untuk tido disitu. Susah nak lelapkan mata, walau badan penat, terasa macam nak sentiasa berada disamping Aqil. Pukul 2 aku masuk ke HDW, tengok Aqil tengah tido nyenyak. Ku usap rambutnya, bisik dekat dia " Aqil kuat ye sayang..mama tau anak mama kuat". Air mata memang jadi peneman setia sepanjang aku dekat hospital. Tak sanggup tengok keadaan Aqil.


2 Mei 2013 (Khamis)

Pagi tu lepas subuh, aku terus pergi tengok Aqil. Rindu tak terkata. Rindu nak peluk Aqil. Rindu nak susukan Aqil. Aku masuk HDW, tengok Aqil dah bangun. Aktif. Dia nampak aku, terus depakan tangan minta dukung. Ya Allah..anak mama macam dah sihat. Dah tak pucat. Kulit dah kemerahan2, bibir pun tak pucat. Ya Allah, syukur padamu. Aku dukung Aqil, letakkan kepala dia dekat bahu aku. Rindunya nak peluk dia macam tu. Walaupun wayar berselirat tapi nurse benarkan untuk aku dukung Aqil. Aqil kemudian semacam tak selesa, nak di tarik2 nya wayar yang berselirat dekat badan dia. " Tak boleh la sayang, tak boleh cabut semua ni, Aqil nak cepat sihat kan, Aqil kuat kan". Aku pujuk Aqil. Aqil merengek, nangis. Doktor kata awak boleh nyusukan dia kalau awak nak. Itu akan buat dia tenang. Aku suakan nenen, Aqil minum..macam haus sesangat. Aku sebak. Tengok Aqil minum susu. Aku bersyukur sebab Allah makbulkan doaku untuk susukan Aqil. Aku betul2 rindukan nak menyusukan Aqil. Aqil minum susu sampai dia tertidur. Bila dia dah tidur, aku angkat letak dia semula atas katil. Masa tu aku perasan badan Aqil macam berat sikit. Aku tatap muka dia masa dia tido. Indahnya perasaan tu."Cepat sembuh sayang, mama rindu nak tengok Aqil senyum"

Tengah aku menatap muka Aqil, nurse datang kata Aqil tak kencing dari malam tadi. Doktor datang dengan muka risau. Aku benci bila doktor buat muka macam tu. Sebab aku mesti ada yang tak kena dengan Aqil. Doktor kata, Aqil tak kencing sejak malam tadi. Mereka takut kalau jangkitan dah sampai ke buah pinggang Aqil, keadaan Aqil akan jadi lebih serius sebab buah pinggang tak dapat "mencuci" darah yang baru Aqil terima. Jadi doktor terpaksa masukkan ubat untuk buat Aqil kencing. Dan masukkan tiub kencing di bibird Aqil. Ya Allah..sakitnya Aqil!! Walaupun aku tak dibenarkan tengok waktu tiub kencing tu dipasangkan, aku tahu betapa sakitnya Aqil sebab aku pernah melaluinya. Lepas Aqil dipasangkan tiub kencing tu, dia nampak sangat tak selesa. Menangis. Sekali sekala dia cuba untuk bukak pampers dia, aku tau dia tak selesa kat situ. Sakit."Ya Allah..kau sembuhkanlah Aqil. Kau kuatkan lah dia." Aku dukung dia. Bergilir2 dengan ayahnya. Aku mula perasan badan Aqil macam dah "membengkak" sikit. Kami pujuk Aqil, "Aqil kencing ye sayang..Aqil nak cepat sihat kan". Sedihnya aku tengok Aqil. Hati aku macam remuk sangat tengok keadaan dia.

Doktor datang, katanya buah pinggang Aqil dah tak berfungsi, jadi kena dilakukan "dialysis" dengan segera sebab badan Aqil makin membengkak. Badan Aqil dah penuh dengan air. Takut air dalam badan Aqil terlalu banyak, dan membuatkan paru-paru2 Aqil makin lembab. Mempercepatkan lagi kuman merebak. Kami diarah keluar untuk doktor pasangkan tiub ke pundi kencing dan buah pinggang Aqil. Dan proses dialysis akan dilakukan di ICU. Aqil akan dipindahkan ke ICU segera."Ya Allah..kau sembuhkanlah Aqil". 

Waktu Aqil dibawa ke ICU, sangat sedih perasaan aku ni. Aku tau, bukan aku je yang sedih..semua yang melihat keadaan Aqil waktu pun turut sedih. Seorang anak kecil, berselirat wayar penuh di badan. Dengan macam2 jenis "dadah" untuk bantu jantung Aqil terus berdenyut. Macam2. Aku masuk untuk tengok keadaan Aqil, dia tak sedar. Dah diberi ubat penenang. Tapi matanya terbuka separuh. Mata hitam dia merenung ke arah aku. Sebaknya aku waktu tu. Aku tau Aqil masa tu tak sedar lagi. Tapi matanya tu seolah2 nak memberitahu betapa sakitnya dia.Badan Aqil pun dah mula kebiru-biruan. Sedih teramat. Aku usap dahinya..cium pipinya. "Aqil kuat ye sayang". 

Doktor panggil aku, suami dan semua ahli keluarga terdekat masuk ke bilik untuk membincangkan sesuatu. Doktor diagnose Aqil menghidapi Lobar Pneumonia akibat jangkitan Streptoccoccus bacteria yang paling kuat. Bakteria ni dapat dikesan di dalam urine Aqil. Kes Aqil agak luarbiasa sebab selalunya bakteria ni akan menyerang otak. Tapi dalam kes Aqil bakteria ni sangat cepat dan menyerang ke buah pinggang Aqil. Dan sepanjang dia bertugas, 98% pesakit yang kena kes macam ni akan meninggal. Tersedu sedan aku menahan sebak bila doktor cakap macam tu. "Kuatkan lah hati ku menerima dugaan mu ini Ya Allah". Doktor cakap mereka takkan berputus asa, tetap akan buat yang terbaik untuk selamatkan Aqil. Dia akan tetap lakukan dialysis dekat Aqil tapi risikonya ialah Aqil boleh "crash" bila2 masa je.Ya Allah.  Doktor tu nasihat yang dia hanya lah doktor. Apa2 pun ubat yang paling mujarab adalah doa, semuanya dari Allah.

Electric supply untuk "mesin2" di badan Aqil.
Lobar Pneumonia TRO (to rule out) Lymphoma.

Aqil dipasangkan alat bantuan pernafasan di mulut. Mata nya dah dilekatkan dengan plaster lutsinar agar matanya sentiasa tertutup. Kalau dibiarkan separuh terbuka, risiko matanya nya akan kering, dan dijangkiti kuman. Sedih tengok keadaan Aqil. Macam tak percaya. Baru pagi tadi nampak Aqil aktif, menangis, minum susu tapi tetiba dia dah terlantar. Kaku. Aku usap rambut Aqil, 2-3 helai rambut Aqil gugur. Ya Allah.Masa tu aku bisik dekat Aqil " Mama tau anak mama kuat, anak mama kuat. Tapi kalau Aqil tak mampu nak lawan, takpe sayang mama redha". Walaupun perasaan aku sedih, hati terasa sakit masa bisikkan tu dekat Aqil, tapi aku kena kuat. Redha. Aku tak sanggup nak tengok keadaan Aqil. Tak nak tengok dia menderita.

Petang tu kami didatangi doktor, katanya keadaan Aqil tenat. Sangat tenat. 4 jenis "dadah" digunakan untuk support jantung Aqil. Mungkin Aqil tak lama, dalam masa 24 jam je Aqil akan survive. Bagai dikoyak2 hatiku masa dengar penjelasan doktor.

Dalam hati ku tak putus2 berdoa " Ya Allah, kau kuatkan lah hati kami untuk menerima dugaanMu yang sangat hebat ini. Andai kau mahu ambil anakku, kau redha kan lah kami. Kau kuatkanlah kami " Malam tu aku dan suami tak tido. Sama2 bacakan yasin untuk Aqil. Solat hajat untuk Aqil. Aku takut kehilangan anak ku, tapi dalam masa yang masa aku tak nak tengok Aqil menderita.

3 Mei 2013 (Jumaat)

Pagi tu keadaan Aqil nampak tenang. Seolah2 dia tengah tido. Badan dia pun dah kecoklatan. Bibirnya merah. Tak pucat. Doktor kata keadaan Aqil stabil. Tapi masih memerlukan bantuan "dadah" untuk teruskan jantungnya nya berdenyut. Dialysis akan dilakukan dalam masa 48jam - 72jam. Kalau Aqil kencing dalam masa 48 jam, maksudnya buah pinggang Aqil berfungsi. Ramai yang datang untuk melawat Aqil. Alhamdulillah..ramai yang sayangkan Aqil. 

Lebih kurang pukul 2 ptg, aku perasan ada cecair semacam air kencing dalam urine bag Aqil. Lebih kurang 3 ml. "Anak mama dah kencing ke ni??" Gembira bercampur lega aku masa tu. Aku tanya doktor, Aqil dah kencing ke ni doktor?? Dia senyum. "Jadinya, buah pinggang Aqil dah boleh berfungsi kan doktor?". Doktor senyum lagi.."Saya tak boleh menjadi sangat positif". Even doktor taknak aku terlalu mengharap tapi aku terasa lega, nampak macam ada sedikit harapan. 

Petang, ada seorang ustaz datang untuk melihat keadaan Aqil untuk cuba menolong merawat Aqil. Rawatan alternatif. Ustaz Aziz membacakan ayat-ayat AlQuran di sisi Aqil di temani ayah Aqil. Sewaktu sesi mengubati dijalankan, bacaan nafas dan "heartbeat" Aqil "jatuh" secara tiba2. Mereka berdua diarahkan keluar sementara doktor dan nurse semua nampak tergesa2 berusaha selamatkan Aqil. Ustaz kata, kalau umur Aqil panjang, dia akan usaha merawat Aqil. Ajal di tangan Allah. Semuanya Dia yang tentukan. Kita kena kuat dan redha dengan sebarang apa yang akan terjadi. 

Lebih kurang 5 petang,doktor datang dan beritahu, tadi heartbeat Aqil "drop", nafas dia pun tak stabil. Darah mula keluar dari hidung dan mulut Aqil. Internal organ Aqil "crash".Ya Allah..anak mama.Aku nangis semahunya. Peluk mama, peluk mak. Doktor ada explain pasal ubat pencair darah,ubat ni, ubat tu tapi aku tak boleh fokus. Dalam hati aku, otak aku fikirkan Aqil.Aku nak masuk jumpa Aqil. Doktor nasihatkan jangan tinggalkan Aqil. Dia boleh pergi bila2 masa je.Mama tau anak mama tengah sakit. Aku tau Aqil kuat, berjuang melawan penyakitnya. Setiap hari dia memberi harapan pada kami. Tapi Aqil terlalu kecil untuk menganggung semuanya."Ya Allah..kau redhakan aku untuk lepaskan Aqil pergi"

Pukul 645 petang, doktor keluar, panggil kami untuk tengok keadaan Aqil. Aqil nazak. Aku dan suami masuk tengok keadaan Aqil. Luluh hati tengok keadaan Aqil. Badannya membengkak kebiruan, darah mengalir dari hidung dan mulutnya. Doktor bagi kami peluk Aqil dipangkuan kami. Diorang cabut wayar2 dari mesin supaya Aqil boleh berada dipelukan kami. Mama dan mak juga masuk untuk tenangkan Aqil. Kami bacakan Afatihah, bacakan syahadah. Kami selawat."La ila hailallah muhammadurrasullulah" tak henti2 di telinga Aqil.Seperti nak mendodoikan dia tido.Di pangkuan kami, aku nampak nafas Aqil turn naik. Dari mesin bantuan pernafasan Aqil, aku nampak bacaannya makin rendah dan rendah. Hinggalah doktor kata Aqil dah pergi.Tepat pukul 7 petang."Ya Allah..kau redhakan aku..kau redhakan lah aku"

Ayah Aqil minta doktor cabutkan segala wayar dekat badan Aqil dengan cara yang paling lembut sekali. Kami keluar sewaktu doktor "membersihkan" Aqil. Di luar, hujan mula turun dengan lebatnya. Semacam perasaan kami waktu itu. Sedih. Aqil Hamzah telah meninggalkan kami buat selamanya. Aku redha Ya Allah.

Esok paginya, Aqil dimandikan, dikafankan dan disolatkan dirumah. Aku bersyukur kerana diberi peluang untuk mandikan Aqil kali terakhir. Sewaktu dikafankan, muka Aqil sangat tenang. Macam tengah tido. Dia dipakaikan kain putih seakan2 jubah. Sucinya muka mu wahai anak.Ku cium dahinya buat kali terakhir. "Semoga tenang di sana sayang". Pertama kali dalam hidup aku menunaikan solat jenazah. Solat jenazah untuk anakku. Sewaktu dalam perjalanan ke tanah perkuburan, aku dan suami sama2 memeluk Aqil. Ayah Aqil mendukung dan memasukkan dia ke liang lahad. Perlahan2 jenazah Aqil hilang dari pandangan, ditutup dengan kayu sebelum ditimbus dengan tanah.

Alhamdulillah. Semuanya dipermudahkan. Semuanya berlaku terlalu pantas. Kadang2 terasa bagai mimpi. Anak yang selalu menghiburkan hati, comel, baik budi, telah pergi buat selamanya. Hari ini genap seminggu pemergian Aqil Hamzah. Aku redha. Aku bersyukur kerana dikurniakan ahli keluarga, sahabat handai dan saudara mara yang tak putus2 memberi sokongan, semangat,pertolongan dan doa dari saat Aqil Hamzah tidak sihat hingga sekarang. Aku bersyukur diberikan kekuatan dan semangat olehNya untuk membuatkan aku terus tersenyum meneruskan hidup. Aku juga bersyukur diberi peluang olehNya untuk membesarkan selama setahun 2 bulan 10 hari, seorang ahli syurga.  Aku redha dengan pemergian Aqil Hamzah, permata hati yang cukup indah dipinjamkan oleh Allah. Aqil Hamzah bagaikan mimpi manis kami. Kenangan terindah kami. Kenangan indah bukan untuk ditangisi dan diratapi kan?? Rindu memang rindu, setiap hari dia didepan mata, tapi setiap hari aku mohon agar Allah berikan kami kekuatan, keredhaan. Bukan aku sahaja yang rindu, ramaiii yang rindukan Aqil. Ayah Aqil juga sangat merindukan Aqil. Aqil sangat manja dengan ayahnya. Tok mama juga rindu, opah, tok ayah, maklong, ayahlong, ibu, ummi semua rindukan Aqil.Tapi aku tak boleh mementingkan diri dengan hanya bersedih. Kalau aku terus bersedih, orang disekelilingiku juga akan bersedih. Aqil juga diatas sana akan sedih kalau tengok mama dia bersedih. Semoga Allah terus memberikan kekuatan kepada ku dan suami untuk meneruskan kehidupan. Segala yang terjadi sudah ditentukan olehNya. Semoga dengan apa yang terjadi mendekatkan diri kami kepada Allah. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Semoga tenang di sana sayang. 
Aqil selamanya di hati mama & ayah. Di hati kami semua.

Aqil Hamzah Bin Amir Fozy
23 Februari 2012- 3 Mei 2013
Al-Fatihah.




508 comments:

1 – 200 of 508   Newer›   Newest»
cha said...

Ya Allah menitis air mata baca erina. besarnya dugaan Dia untuk u Erina. i doakan u tabah. semua yang berlaku ada hikmah. be strong erina :'(

anis hayati said...

masyaAllah... berjuraian air mate tatkala meniti setiap bait2 kata seorang ibu..dgn wajah suci arwah.. :'( semoga Allah kurniakan kekuatan buat akak. suami dan family...

achiek anis said...

takziah sis...menitis2 air mata membaca entry ni...moga sis dan family terus tabah menjalani kehidupan ni...moga tenang disana allahyarham aqil hamzah...al-fatihah

erin said...

ena..moga ena kuat sentiasa ye, menangis rin baca, smpai sekrg pun rin asyik igt aqil, ena lagilah kan. Xpe aqil tunggu mama n ayah kat syurga. Kagum dgn ena, ena kuat sgt.

UMIE SUE said...

Semoga ina tabah.aqil tenang di sana..

ina,aqilah muntah2 banyak kali hari ni,demam.. panas badan..su tak boleh lelap mata sekarang ni..risau sgt.su nmpak entri ina ni..su baca..lagi mengalir air mata su ni..

ina dokan aqilah yer..

su kagum ngan ina..

Priya Mahalakshmi said...

OMG Erina!
Sy silent reader Erina sejak sebelum you kahwin lagi. Never taught this would happen to him.
:'( Seriously couldn't take it. Tears are flowing down by itself. As a medical person I know what would he have gone through in that few days. Ya Allah, he's to small to go through all this.

Kuatkan semangat yer, redhakan pemergian dia. He's in good hands now.

RIP Aqil Hamzah :'(

ieza said...

Ena, ya Allah sebaknye cye aqil.... Aku tau ko kuat n tabah.... Sabar eh ena... Aqil tunggu ko n hubby kat pintu syurga nnt aminnnnnnn.... Ade hikmah smua ug Allah aturkan ni, saba n tabah eh ena

Izzati Asyraf said...

Salam takziah ..ahli syurga menanti di sana..

Izzati Asyraf said...

Salam takziah ..ahli syurga menanti di sana..

Izzati Asyraf said...

Salam takziah ..ahli syurga menanti di sana..

ibuadelia said...

Ya ALLAH ...ENGKAU tabahkanlah hati hamba2 MU yang menyayangi Aqil Hamzah...

Takziah sis. Air mata deras mmbaca entry ini dan kesedihan yg sis n suami lalui semoga ALLAH balas dgn kegembiraan yg lain...

Izzati Asyraf said...

Salam takziah ..ahli syurga menanti di sana..

CaDLyNN said...

ena...setiap kali ternampak post ko..aku sedih sgt..tak sempat jumpe aqil yg comel..selalu tgk update die..sabar ye ena..aqil tunggu ena n amir di syurga..banyakkan bersabar..

noorlizanasikin said...

salam takziah erina....akak tahu erina seorg yang tabah....aqil dah tunggu erina di pintu syurga..insya allah.....banyakkan bersabar..selalu sedekahkan al fatihah....

Siti Humairah said...

ena,,setiap yg dtg pasti akan pergi,,cepat atau lambat je kan,,perginya Aqil tgglkn kesan yg mendlm pd kami juga,,anak2 ini hanya pinjaman,,sekuat mana sayang,sedalam mana cinta pd dorang bila tiba waktunye,,kite kena redha,inshaa Allah,,besar ganjarannye bagi org yg redha,,,aku n abg boy sentiasa berdoa korang diberikan kekuatan,ketabahan n kesabaran yg tinggi,,bertabah n bersabarlah k,,

buat aqil tersayang,,al fatihah buatmu sayang,,tenang n bahagialah kamu di sana,,

~mrs azmi~ said...

innalillahiwaiinalillahirajiun... salam takziah buat erina sekeluarga.. walaupun tak pernah bersua di realiti, tapi aqil hamzah tetap memberi kesan dalam hati... moga dan keluarga bertabah atas dugaan ini...

pasti syurga tempat aqil

Alfatihah

Khairawati Karim said...

Takziah erina..Allah telah pilik awak dan saya untuk diuji..kita ada lah ubu bidadari dan bidadara syurga..mungkin Allahnmahu kita dekatkan diri padaNya..dan asa hikmat disebalik apa yg berlaku..

Ida Firdausi said...

baca sambil air mata laju macam air terjun kat pipi.. hiks.

saya berdoa semoga erina dan keluarga diberikan kekuatan,ketabahan n kesabaran yg tinggi,,bertabah n bersabarlah.

buat aqil tersayang,,al fatihah buatmu sayang,,tenang n bahagialah kamu di sana,,

Riana said...

Tahziah Erina..erina sgt kuat!..dr hr first tau mmg berjujur2 air mata..xdapat bayangkan kl diri sendiri yg merasai..

Erina insan terpilih melahirkan seorg ahli syurga..

Nurul Hamimah said...

Al-Fatihah buat kupu-kupu syurga yang terindah dari Allah...semoga Aqil Hamzah tenang disana dan menjadi tiket untuk mama ayah kamu ke syurga kelak.buat Erina dan suami...tabahnya hatimu dik...bercucuran airmata tatkala membaca coretanmu untuk anak tercinta....berat mata akak yang membaca, berat lagi bahu kamu yang memikul....

kueh bakar said...

salam takziah.

semoga tabah.

e k i n ♥ y u s r i said...

erina, ekin x sanggup nak bce
tabah yer erina
erina dah lahirkan seorg ahli syurga

PuanSyimaSyaz said...

salam takziah untuk erina sekeluarga

alfatihah untuk aqil..

mengalir air mata baca entry ni

Nini Mohd said...

salam Erina.
sebak sgt baca entry ni.
x sanggup nak habiskan.
takziah utk Erina & keluarga.
insyaAllah Aqil tunggu ibu & ayah dia di syurga.

MR Penyubiru said...

Ya Allah.. bergenang air mata ni membacanya.

Tak tau nak cakap apa.

Salam takziah.

Pastinya syurga untuk Aqil.

Moga Erina dan suami diberi ketabahan dan kekuatan.

!k@ said...

Ena..sedih sangat...nangis baca entry ni..
Ena, tabah n redha ye dengan dugaan allah ni...takziah utk ena dan keluarga..
Aqil tunggu mama n ayahnya di syurga.

MaMa Rey said...

takziah Erina..semoga dikuatkan semnagat dan diberi ketabahan hati..sedih baca entry ni...

mama ila said...

salam takziah buat erina dan keluarga..sebak saya baca n3 nie..teringat2 wajah arwah Aqil..rindu nk dengar crite pasal Aqil..tapi Allah lebih sayangkan aqil..syurga untuk mu sayang... semoga erina dan keluarga tabah yer.. Al-Fatihah buat ahli syurga adik Aqil Hamzah..

Mama2Q said...

Allahuakbar..tak tertahan air mata bila membaca entry ini, dapat tahu dari blog mamaIla, dan pertama kali datang ke sini,
Dear erina, Allah yang menguji Erina, Allah juga telah bekalkan Erina dengan kekuatan dan ketabahan, bahagialah Aqil Hamzah di sana, moga Allah gantikan dengan yang lebih baik selepas ini, amin...

izfanora said...

Allahu akbar.. dr Dia kita dtg kepada Dia kita pulang.walaupun sekali je jumpa aqil, keletah dia masih diingati. semoga ahli syurga ini bahagia.

erena sangat tabah. semoga kamu sekeluarga tabah dan sabar dgn ujian Allah ini.

.: a.for.ana :. said...

Segala puji untuk Mu Ya Allah.. tempatkanlah beliau dikalangan hamba yang Engkau sayangi Ya Allah.. Dear Mummy, Yakinlah dengan janji Allah. redhalah.. pasti ada hikmah yang Allah akan berikan..takziah sis...

Wahyu said...

Sy silient reader blog kamu.sbr yer dik..allah tk uji kita melainkn dia tahu kekuatan kita utk menghadapi ujian nya.arwah tunggu kamu disana...alfatiha

farokAzero said...

Salam...takziah untuk erina..semoga diberi ketabahan hati untuk erina..sy juga baru kahilangan bayi yg berusia 15 hari pd 12.4.13...sesungguhnye sy amat memahami prasaan erina..setiap yang berlaku pasti ade hikmahnye...

Miss Volvo said...

ya Allah sedihnya :'( al fatihah. tabahkan diri ye.

missayu said...

not sure if i was in ur shoes...tak terdaya kot nak menaip macam ni....sabar ye,ahli syurga dia....takziah

puansazusarin said...

Semoga erina dan keluarga tabah menghadapi dugaan ini...

Ummi Mahmood said...

Salam perkenalan..
Saya dpt tahu mengenai awak dari blog Enz.. Takziah di atas pemergian anak kesayngan. Semoga ibunya tabah dan kuat.

m@m@yAyA said...

erina,

takziah..xda ungkapan yg dpt zura luahkan lagi,zura pn sedeh tengok keadaan aqil ms jumaat tue..zura beruntung sebab dapat jumpa aqil untuk kali pertama dan kali terakhir..
Aqil anak yang kuat.kuat sangat..

Erina mama yang tabah..erina redha dengan permergian aqil hamzah kan..
Erina beruntung melahirkan anak syurga..

Insyallah aqil hamzah akan mendoakan ayah dan mama nya..

CikNaa said...

Allah sayangkan ena, Allah sayang jugak aqil..sesungguhnya ena antara orang2 yang bertuah dipilih utk ujian ini.. kita semua rindu arwah..
ciknaa doakan ena kuat sekuat aqil yang pernah diuji Allah..

Cik Puan Tqah said...

salam takziah,..

Mommy Farisya & Nadhira said...

salam takziah..menitis air mata membacanya..semoga rohnya dicucuri rahmat..dan semoga saudari dan suami serta keluarga tabah menghadapi segala dugaan dariNYA YANG MAHA ESA.

faizura razak said...

Takziah ena..
walaupun xkenal tp selalu bc update ena pasal arwah aqil...semoga rohnya dicucuri rahmah Allah..ameen

Putri Qaseh said...

Salam takziah,

Berat mata memandang berat lagi bahu awk memikulnya..Saya doakan roh arwah aqil ditempatkan di temapt tertinggi bersama para anbia.. Semoga awk tabah, aqil lah saham akhirat awk ke syurga kelak. :(

Ryn said...

sebak bace semua ni erina..
semoga erina tabah...
semoga aqil tenang di sana
ya allah.....Kuatkan dan tabahkan hati erina sekeluarga...

~~~...MenCari PeLAngi...~~~ said...

Allahuakbar...menitik air mata saat bca kisah erina...ibu yg kuat sj mmpu trima keadaan ni...tringt trus pd ank yg bru brusia 4 bulan..mlm td dia dmam pn dh susah hti..Ya Allah lindungilah anak2 kami..sesungguhnya mereka hnya pinjaman kpd kami..andai kata Allah lbih mnyayangi mereka..redhakanlah hati2 kami Ya Allah...redhakanlah..

NoRr said...

takzia buat erina sekeluarga dari saya sekeluarga. saya tak mampu membaca entry erina sampai habis.
apa yg boleh sy katakan,you are one strong woman and mother. May Allah Bless You sister.

*lots hugs and love*

Epa Zarifa said...

Salam erina.

Disaat saya sekeluarga menerima berita gembira di atas kelahiran putera kami pada hari itu, awak sekeluarga sebaliknya. Semoga awak tabah hadapi ujian ni. Arwah akan menunggu kalian di syurga nnt.

pet9 said...

salam takziah buat erina sekeluarga. walaupun kita tak mengenali, tapi saya selalu baca update tentang aqil. kehilangan dia amat memberi impak kepada saya dan mommy2 lain sebab aqil 'membesar' bersama kami melalui penceritaan erina. saya amat kagum dengan ketabahan erina, sesungguhnya erina memang insan terpilih. sepanjang saya baca entry ni saya menangis tak tertahan kesedihan tak mampu saya bayangkan kesedihan erina. tiada apa yg dapat saya katakan selain, semoga erina terus tabah menghadapi hari seterusnya. aqil, ahli syurga menunggu erina dengan amat bahagia disampingNya, InsyaAllah akan dipertemukan semula di syurga. Al-Fatihah.

Mimy Hamid said...

Salam peluk cium dari kak mimi untuk erina dan keluarga...akak mendoakan erina dan suami tabah menghadapi kehidupan ...Aqil anak yang dipilih Allah..syurga la tempatnya..sebak rasa hati...take care erina

ain said...

Salam...takziah erina and family. Berjujuran air mata neh baca entri erina neh. Sekali pandang aqil iras mcm anak saya. Semoga erina tabah menghadapi nya. Al-fatihah buat bidadari syurga erina.

kupu-kupu pelangi said...

takziah kak...aqil menanti akak dan suami di pintu syurga..al fatihah untk anakku aqil hamzah...

Nia said...

Berat mata memandang, berat lagi hati yang menghadapi. Tabahkan hati mu dik. Kamu ibu yang sangat kuat. Aqil akan menunggu mama dan ayahnya di pintu syurga.

Menurut hadis Qudsi:
Allah S.W.T berfirman pada hari kiamat pada anak2 :
"Masuklah kalian ke dalam Syurga"
Anak-anak itu berkata:
"Ya Rabbi, kami menunggu hingga Ayah Ibu kami masuk"
Lalu mereka mendekati pintu Syurga, tetapi tidak mahu masuk ke dalamnya. Allah Berfirman lagi,
"Mengapa aku lihat mereka enggan masuk? Masuklah kalian ke dalam syurga"
Mereka menjawab,
"Tetapi bagaimana dengan orang tua kami?"
Allah pun berfirman,
"Masuklah kalian ke dalam Syurga bersama orang tua kalian"
(Hadis Qudsi Riwayat Ahmad dari Syurahbil Bin Syuaah yang bersumberkan dari sahabat Nabi SAW)

Kami semua pun akan rindu pada Aqil.

Aty_Fared said...

Tabahlah wahai sahabat...aqil tenang disana..kuatkan hati mu erina..berat hati yg bace..pasti berat sgt erina saat tu...takziah...

AzeedA said...

Syurga tempat Aqil Hamzah, dik..
Salam takziah & big hugs!

Ros Anis Rusli said...

ena, anis kagum sgt2 dgn ena..sbb ena ibu yg sgt2 tabah...aqil ahli syurga!pasti...insyallah..ena akan jumpa aqil disana...

Hana Soffelia said...

Ena.. tak tertanggung rasanya bila baca bait ayat ena. Sedih tak terucap. Air mata tak terhenti mengalir. Ena kuat. Ena insan terpilih. Beramal solehlah kerana anakmu menanti untuk bersama-sama mu di akhirat yg kekal seperti mana yg telah dijanjikan oleh-NYA. Aqil menanti mu di sana untuk kebahagian yang akhirnya.

Al-fatihah untuk Aqil syg.

SweetLikeWhat said...

YaAllah sedihnyaaa ena...menangis anis membacanye..ena kuat ye..Allah sentiasa bersama ena..aqil tunggu ena kat sana..insyaAllah..

al-fatihah buat aqil..

sayu hati tengok gambar aqil..

sitihalisa said...

Ya Allah, berjurai airmata baca ni. Kite yang folo sejak dari akk before kawin dgn abg amir smpai lah skrg pon dah tak tahan sebak, apatah lagi orang menanggung. Tabahnya kak ena. Al-fatihah utk Aqil Hamzah.

Akak dah suami tabah ye., Aqil sedang menunggu akk di SANA dengan senyuman yang paling indah, macam senyuman die kat atas tu.

al fatihah.

sri noraima othman said...

ena..kak aima sebak bc entry ni..huhu..sememangnya aqil akan tenang n bahagia di sana.amin..

Cik (Puan) Fizza Lovalova said...

Ya Allah! Sedihnye.. berjurai airmate.
Semoga sis Erina tabah menghadapi ujian ni. & semoga arwah Aqil tenang di sane. Aminnn..

Al-Fatihah for Aqil Hamzah.

norhidana miswan said...

salam kenal, akak ada terbaca psl blog nih dr blog kwn2 akak, tp bile membaca kisah arwah kt sini... akak tak sanggup nk baca sampai abis, air mata dh meleleh2....

tabah lah dik, sesungguhnya arwah akan menantimu di syurga... akak penah mengalami keadaan yg hampir serupa bila anak akak disahkan ada jantung berlubang, betapa hati kite berdebar2...
al fatihah utk arwah Aqil, semoga dipertemukan di syurga

salam...

Nas Lie Yan T said...

al fatihah

takziah buat adik sekeluarga. sebak sgguh kami membacanya namun kami memahami perasaan dan pengalaman kalian.
teruskan kecekalan sabar dan tabah. si comel menanti kalian di laman syurga .. in shaa Allah

~ abang jimmy, kak yanti dan hani yasmin ~

Chekgu Azrine said...

Membaca entry ni dengan melihat anak saya aish tgj tido buatkan saya xdpt menahan sebak..teresak2 menangis..semora erna dan kluarga tabah mghadapi dugaan drp Allah..dan al fatiha untuk ahli.syurga..aql.menunggu ibu dan ayahnya di syurga..

Zura@Iwan said...

Assalamualaikum..

sesiapa saja yg membaca kisah kamu ini, mesti akan menjatuhkan airmata..termasuk saya..tak terdaya saya nak menahannya...semoga kamu sekeluarga tabah menghadapinya...

Alfatihah untuk arwah Aqil Hamzah..arwah akan menunggu kamu di sana ..

Ratu Hatiku said...

Tersedu sedan saya membaca kisah Aqil.. Al Fatihah buat Aqil. Sesungguhnya arwah akan menunggu ibu bapanya di syurga.. Semoga Erina sekeluarga tabah hadapi dugaan Allah ini... Salam Takziah dari saya sekeluarga...

Nad MamaZN said...

Innalillahiwainnailaihirojiun....
Salam takziah dear...
Tabahkan hati...

Nur Zulya said...

Ya Allah,sebak saya baca cerita puan.beberapa kali berhenti baca untuk tahan air mata mengalir.Semoga puan sekeluarga tabah menghadapi dugaanNya.Anak syurga menanti di pintu syurga.Al fatihah untuk arwah Aqil Hamzah.

Gieyana said...

Salam Takziah n AlFatihah utk arwah..moga awak kuat n tabah..

Kakzakie said...

Innalillahiwainna ilaihirojiun..
Walau luruh airmata kakak membaca ini tapi kakak percaya Erina dan suami seorg yg kuat juga. Aqil menanti dipuntu syurga dik... sabar ye.

Takziah dari kakak dik.

Zee Suhaini said...

al-fatihah..
menitis airmata baca kisah aqil..
semoga ena tabah..saya belom tentu setabah ini..

ALoNa CintamaniszLite said...

salam takziah..
aqil mesti gembira kerana ada ibubapa yg tabah...yg menyayanginya..
InsyaAllah, aqil tunggu di pintu syurga...

Al-fatihah utk arwah..
bismillahhirrahmanirrahim......

Ha said...

In shaa allah anakmu-Aqil Hamzah Bin Amir Fozy menunggu di pintu syurga..

Myra Jay said...

Bila kita redha dengan ketentuanNya pasti kita akan merasa tenang.
walau jauh di susut hati kita merasa 'rindu' Allah ada disisi membantu.
Tabhakanlah hati dengan pemergian ahli syurga.
Aqil menanti mu di pintu syurga.

ahmad mokri said...

sgt menyentuh hati..

redha perlu dicari bukan dinanti..

ZaufanTravel said...
This comment has been removed by the author.
noor erwin said...

Sedihnhya baca sampai menitik airmata.
Salam takziah. harap tabah menghadapi dugaanNya.
Aqil menanti di pintu syurga.
Alfatihah.

humble.yat said...

assalamualaikum

erina..takziah .al fatihah..
serius sy rasa mahu tumpang menangis..membaca juga turut rasa pilu..semoga Allah memberi kekuatan buat Erina dan keluarga

hanya aku said...

assalamualaikum...
puan bersabar ye..sy paham perasaan puan...kita doakan semoga arwah bdtempatkan dsyurha allah....amin ya rabb

wisata outbound said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

Mamanurin said...

-:( takziah..moga family aqil tabah dan kuat..akak pernah juga rasa kehilangan..sakit kehilangan itu tetap ada tp semangat dan ketabahan diperlukan demi kegembiraan insan2 lain disekeliling kita..in sya allh aqil dan anak2 syurga kita mendoakan kita




Mamanurin said...

-:( takziah..moga family aqil tabah dan kuat..akak pernah juga rasa kehilangan..sakit kehilangan itu tetap ada tp semangat dan ketabahan diperlukan demi kegembiraan insan2 lain disekeliling kita..in sya allh aqil dan anak2 syurga kita mendoakan kita




Nurakmaniza said...

takziah...sedih baca entry ni... ibu mna yg tak syg anak :'( i feel it..b'cuz i'm a mommy...sbar ya sis..

nurul ariff said...

Semoga awak tabah atas pemergian buah hati tercinta..kita sama2 doakan akil..seorg ahli syurga..insyaaallah..dia menunggu awak disana..

ina khairina said...

al-fatihah utk ahli syurga,aqil hamzah...salam takziah utk awk sekeluarga....

sesiapa yg baca ni pasti akan rasa sebak,pilu n sedih...hati ibu mana yg x tersentuh bila baca catatan seorg ibu yg kehilangan anaknya...semoga awak diberi ketabahan n kekuatan utk menghadapi hari2 mendatang tanpa ank tersayang...

Asz Miza said...

Salam takziah erina..kami semua terasa kehilangan aqil walaupun kita tak pernah jumpa. Erina sangat tabah.

Zanira Noh said...

Allahuakbar...
Aqil adalah ahli syurga.
Semoga awak dan family terus tabah mengharungi hari yg mendatang.

♥ ROS ♥ said...

Sdihnya kak..kami di mommy gojes sntiasa support kak.. Insyallah ada hkmahnya. sabar ye.. :-)

Allene said...

al-fatihah....

Salam takziah untuk awak dan keluarga...
berkali kali stop untuk baca entry awak...
Sangat berat dugaan untuk awak da keluarga.
Paling menyedihkan ianya terjadi masa harijadi lin...

Semoga arwah aqil tenang di sana, sambil menunggu ibu dan ayahnya disyurga...

ros said...

ROS
Sedih xtertanggung rasa... saya penah laluinye juga tapin alhamdulillah anak saya selamat sekarang anak dah 5 tahun..syukur sgt2... Takziah untuk mama Aqil..semoga tabah hadapi semuanye

ayucinta said...

Sabar dan tabahla sayang..Al Fatihah untukmu..menitis air mata ini dikala membacanya..

Cik Puan Rara said...

mmg x tahan nk menahan air mata dr jatuh.moga arwah Aqil tenang di sana.sbr ye dear.tabah lah.Al-Fatihah.

Zeck Cyber said...

Ya Allah...comelnya Agil... menangis laju sy tatkala mbaca diari mngenai Aqil... apakan daya, janji Allah ttp pasti.. tp yakinlah bahawa anak ini adalah ahli syurga yg akan mendoakan kdua ibu bapanya..in sha Allah...

SITI said...

sedih tak terhingga..menitis gak airmata ini...Redhalah dengan pemergian Aqil.salam takziah buat mama &abah Aqil.

With Julia said...

Ya Allah mommy Erina.... :(
Umi Qi tahu dan Allah tahu anda sgt2 kuat dan tabah org yer...julia selalu doakan arwah Aqil senantiasa dibawah jagaan Allah...janji syurga untuknya... doa ibu erina adalah selamanya2... mommy erina....anda seorang yg sgt kuat!!!!!...Allahuakbar!!!

PinKy MoMMa said...

sungguh tak tertahan air mata ini dear...kuatkan smangat..Aqil menanti kalian di pintu syurga..

kamu memang ibu yang hebat..ibu yg kuat..ku doakan segalanya baik dan dipermudahkan Allah..

ujian ini tanda kasih sayang Allah..moga ada sinar bahagia yg menanti..aaaminnn

nur anisah said...

sedih sgt..b`jatuhan air mata mbacanya..tabah kn la hati tuk menempuh dugaan ni..sgt la besar dugaan awk..kalo sy,sy tk tau l;a nk wat pa lg..

Siti Haslinda Sadiken said...

salam takziah..al-fatihah..sedih sgt2..moga tabah ye erina

~ NANA ~ said...

salam takziah
tak terkata bila baca entry ni
semoga u sekeluarga tabah yer
insyaAllah aqil tunggu di syurga

Ieza Zaslia said...

Salam dear! Tabahlah wahai si ibu.. Panjatkan Al-fatihah ke atas rohnya.. semoga tabah meneruskan kehidupan seterusnya.

Nadt said...

tak tertahan rasa nak baca sampai abes..tabah ye erina..kamu berdua ibu bapa hebat..aqil menunggu di syurga..

Dameeya's Little Shop said...

salam..takziah diatas pemergian arwah aqil. semoga mama aqil & seluruh ahli keluarga tabah dgn dugaan ini. insyaallah ade hikmah disebaliknya.

Rinna said...

Salam Erina.. Takziah.. Al-Fatihah

Moga bertabah laa dan redha.. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya.. Aqil ahli syurga.. dia akan tunggu Erina di sana..

Lulu Caldina said...

Ya Allah, sedihnya.. berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.. al-fatihah.. takziah buat seluruh keluarga.. :'(

Suria Lekatlekitgurl said...

Ibu yg kental saja mampu menulia semua ni.. Takziah & alfatihah buat aqil

edrina said...

Salam Erina,

Salam Takziah. Menitik air mata akak baca kisah ini.
Ya Allah, kau berikanlah kebahagiaan pada keluarga ini dunia & akhirat. Kau angkatkan darjat mereka serta permudahkanlah segala urusan mereka didunia ini Ya Allah.. Aamiin.

Al-Fatihah buat penghuni syurga Aqil Hamzah.

monamie said...


Anak mona tengah demam, kerap demam. Bila baca entry ni mona rasa risau.. dulu pernah dia demam bacaan darah putih dia lebih dari darah merah..
Mona rasa kena bawa dia ke hospital ptg nih.. risau.
Please be strong ok.. Hugs

~Lieza~ said...

Takziah Erina.. Erina sgt kuat.. Kalu liza dlm situasi Erina xtau sama ada Liza akan sekuat Erina skrg.. Aqil kini tenang di syurga Allah...

mimie.. said...

salam sis,
sedihnya baca...menitik airmata sebab terbayangkan keadaan aqil. hanya seorang ibu sahaja yg faham perasaan awk..sabarlah ye erina..ada hikmah apa yg terjadi ni..
moga arwah tenang di sana..syurga menanti buat dia~

Ibu Isteri dan Insan biasa said...

Beruntungnya Erina, dapat merasai kemanisan menjadi ibu buat Aqil, sedangkan ada lagi insan2 yang tidak mampu bergelar ibu. Berbahagialah Erina kerana ada anak yang menunggu di pintu Syurga, sedangkan ada insan lain yang tidak mampu mendapat kebahagian itu.

safiyyah osman said...

Tenanglah disana aqil syg... piya doakan hari2 erina akn buat erina lebh kuat dan tabah.. allah tahu erina n family mampu utk trima ujian besar ni..

Takziah erina.

Ummu Insyirah said...

Allahuakbar..amat besar ujian yang di berikan..namun rahsia ALLAH tidak siapa yang tahu

Siti Rohayah said...

al-fatihah.. salam takziah..

sayangmanja said...

salam dear,subhanallah..astagfirullah..betapa besarnya dugaan n ujian dari-Nya.
semoga ada ketabahan dalam diri.amin...

Sue said...

salam takziah.... dari awal baca, hati saya teringat anak².. sebak hati,gugur airmata..
semoga Aqil tenang disana.. Al-fatihah....

Imaan09 said...

Takziah dear.. umur Arwah aqil muda sehari dr my daughter.. tertanya2.. jika saya diuji di tempat erina, adakah saya sekuat erina??

Veelara Shamsyul said...

X mampu tahan air mata dari bjurai2...

ifa said...

be strong......
al fatihah....

Mrs Azhar said...

Takziah utk erina dan keluarga. Semua org sebak baca tulisan ni. Betapa tingginya kasih ibu pd anak. Erina bertuah dpt anak mcm aqil, arwah jugak bertuah dapat erina dan suami sbg ibu dan ayah dia. Awak memang kuat..

Adlin Mohamad said...

Takziah dear, sesungguh kamu tabah saya tak tau kalau perkara tu berlaku pada anak2 saya berat mata memandang berat lagi yg memikul je ..syurga menati arwah di sana ...

..:lovelytrulymadlymarya:.. said...

salam takziah... Al-fatihah bt arwah...

farhana riduan said...

semoga kuat dear!!!! u r the best!!! Allah sayang kamu!!! salam takziah...

mirah said...

Takziah untuk Erina dan keluarga. Moga Allah berikan ketabahan buat kalian menghadapi ujian ini.. Amin.

Temi said...

Salam takziah. Walaupun saya belum berkahwin, saya tumpang simpati. Saya doakan semoga roh Aqil Hamzah sentiasa di bawah rahmat-NYA. Saya juga doakan semoga Puan Erina dan suami tabah menghadapi ujian ini. Take care.

::Aja:: said...

erina...be strong dear...Alhamdulillah..semuanya dipermudahkan oleh ALLAH..Erina.ko sgt beruntung sbb ada ankmu yg menunggu di syurga...kuatkan hati..teruskan kehidupan..Aqil akan sentiasa di hatimu...Alfatihah..:)

Phat said...

Takziah

mohon tabah utk hadapi hari yang mendatang

cherry_ijau said...

daku siap menangis teresak-esak lagi ..
semoga Allah sentiasa bersamamu ..

Fazli_MFB said...

Salam Takziah...semoga puan dan suami tabah menghadapi dugaan ni...

Al-Fatihah..

Ajeed Soderi said...

Salam takziah...Ahli syurga menanti mu..

pijon said...

ya allah sabarlah wahai teman.. tak mampu untuk baca setiap perkataan dekat entry ni.. dan tak mampu juga untuk mengahbiskannya.. moga kekuatan dan keredhaan allah meringimu..

Nadila azhar said...

salam takziah kak..sebak baca...moga tabah hadapi dugaan dan ujian -NYA..al-fatihah buat arwah...moga tenang disana...

Siti Rohana said...

salam takziah dari saya..

semoga awak tabah..

saya turut mengalirkan air mata..walaupun belum ada anak..tapi saya dapat rasa keperitan tu..

CheNamNam said...

Innalillahiwainna ilaihirojiun..salam takziah utk ena dan suami.

terus kuat dan tabah yer ena..kita tak tahu apa yang Allah dah rancangkan untuk kita..aperpon Aqil menunggu Ena dan suami di pintu syurga..Janji Allah itu pasti.

eima said...

Ya Allah ..aku seorg ibu ... aku tersentuh ngan kisah ko dear ...aku tak mampu hadapi ape yg ko hadapi ni dear ...menangis aku ptg ini....

aku doakan ko akan tabah inshaa Allah Allah akan bagi pengganti pengubat rindu aqil wlupun agil tiada galang ganti ....

deja rahim said...

x boleh tahan air mata bace cite ni..salam takziah..al fatihah..

SepiSeorangPerindu said...

Bace Sambil Tahan Air Mata... Sabar ye Kak...

VITAMIN SHAKLEE said...

takziah.....sungguh hebat dugaanmu.Semuga rohnya tenang disana.amin

JuliaZaki said...

Saya Juliana dan keluarga ingin mgucapkan takziah pada puan dn suami...Diharapkn puan dan suami kuat dan tabahkan hati atas apa yg sudah blaku...spanjang saya baca air mata asyik megalir sbb anak puan sebaya anak perempuan saya.

Cik Hazz said...

Salam Takziah.. Al-fatihah.

✿ Ayong's Bee ✿ said...

Salam takziah buat akak sekeluarga. Moga Aqil Hamzah tenang di sana.

eyda said...

bercucuran armata membaca kisah puan ini begitu tabah anak dan puan sekeluaga,,,sesungguhnyer anak mennti dan mendoakan puan dan ayhnyer disana sabar lah puan.....

::puan ungu:: said...

Takziah buat Ena sekeluarga. Semoga Aqil damai di sana. Aqil tunggu di pintu syurga. Berjurai2 air mata tak dapat dibendung. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Semoga Ena terus tabah dan kuat.

Haruno Hana 하나 said...

sabar Kak Erina.. Aqil sedang menunggu akak dan suami akak di pintu syurga :) menunggu untuk bersama-sama sebagai satu keluarga lagi.. moga akak sekeluarga tabah :)

syue nasura said...

ya allah sedih sangat membaca kisah puan ini begitu tabah anak dan puan sekeluaga,,,sesungguhnyer anak mennti dan mendoakan puan dan ayhnyer disana

Takziah buat Ena sekeluarga..

Nora Karim said...

innalillahi wa innailaihirojiun... Salam takziah dari akak buat ena sekeluarga... sedih baca entri ni... Moga Ena tabah dan redha dengan perginya ahli syurga, Aqil Hamzah...

cem paka said...

Takziah utk Puan.. semoga tabah dan kuat hadapi dugaan....

Mama Sayang Papa said...

Kata-kata yang mampu saya ucapkan. SABAR dan TABAHkan hati...
Saya juga antara ibu-ibu yang bertuah...
Maaf..saya tak dapat habiskan membaca keseluruhan ayat yang di atas...
Saya belum kuat dan tabah untuk semua itu..
anak saya pengidap kanser. saya faham perasaan seorang ibu.
anak saya juga pernah dimasukkan ke dalam ICU kerana jangkitan paru-paru ketika berusia 6 bulan.
Hanya Allah yang tahu...
Anak comel saya juga pernah dimasukkan ke PHDW...
Namun, sehingga ke hari ini..sehingga ke saat ini,
Allah masih pinjamkan anak saya yang comel dan istimewa itu untuk saya..
dan saya harap Allah akan pinjamkan anak comel itu sehingga akhir hanyat saya...
buat puan, tabahkan hati..sesungguhnya perancangan Allah lah yang terbaik untuk kita..
Syurga menanti buat anak-anak yang meninggal di usia kecil...
Amin.semoga rohnya dicucuri rahmat Illahi.

aimy said...

salam takziah buat erina sekeluarga..apapun Aqil da tunggu mama dia kat sana..sabra ya saying tempat anakmu sudah pasti lebih indah di sana.

Ros Zaiha said...
This comment has been removed by the author.
Ros Zaiha said...

Al-Fatiha...salam takziah buat puan sekeluarga. Semoga tabah hadapi ujan dari Nya...

Ibu Dhia said...

salam.. Ya Allah menitis airmata saya membaca entry ini.. takziah dan al-Fatihah buat arwah adik Aqil Hamzah.. syurga tmptmu syg.. :'(

SueZ said...

MENITIS AIR MATA SAYA BACA..ya allah , dari mu dia datang, kepadamu jua dia kembali....sabar ya Mama Aqil..

ettyzukhair said...

salam takziah..Al-Fatihah buat anakanda Aqil..moga tenang di sana..ahli syurga menanti mu erina & hubby..berbahagialah..amin..

Anne Rihann said...

Al-Fatihah, salam takziah, semoga sis n keluarga tabah ye.

intansuraiya83 said...

Innalillah.... Al-fatihah... Mencurah2 air mata mngalir... Allah sayang dia.. Dia menanti mu di syurga sana mama... Tabah menghadapi dugaanNya. Klu sy juga x sanggup menghadapi... Allahhuakbar...!!

zurainah said...

menitis air mata bile baca post ni..sedih2 sgt..semoga aqil hamzah tenang disana.syurgala ditempatnya..Amin..banyak2 sabar ya..;(

.fizzilla. said...

salam takziah bt erina.al-fatihah bt baby aqil sayang.aunty pon trut merasakan ape yg mama aqil rasa.smoga erina kuat mghadapi sgla dugaan kite di muka bumi ini.;-)

nuris said...

takziah

pink.plate.liyana said...

ya Allah tabahkanlah hati ibu ini..kami yg sekadar membaca kisahnya pun sudah tidak tertahan air mata...semoga berjumpa semula dialam abadi..

fifi fathullah said...

Salam takziah ya Allah sy tak dpt bygkan kak. Sedih sgt2 semoga akak terus tabah. Tak boleh nak kata apa selain tu. :'(

ibuputerigallery said...

Al-fatihah untuk arwah...salam takziah untuk keluarga erina..sayu hati baca kisah aqil...smbil baca post saya pndg anak perempuan saya yg hmpir sebaya dgn aqil...x dpt saya bygkan keadaan saya klu d tmoat erina...awak mmng tabah...aqil tggu mama n ayah nya di pntu syurga...Amin

ibuputerigallery said...

Al-fatihah untuk arwah...salam takziah untuk keluarga erina..sayu hati baca kisah aqil...smbil baca post saya pndg anak perempuan saya yg hmpir sebaya dgn aqil...x dpt saya bygkan keadaan saya klu d tmoat erina...awak mmng tabah...aqil tggu mama n ayah nya di pntu syurga...Amin

aZRINa Abu Bakar said...

Kurnia terindah dari Allah, bilamana cahayamata mu menanti mu diSyurgaNya.. ;'(

Nurul Aini said...

Salam takziah. Semoga tabah menghadapi ujian yang besar ini. Ya Allah tempatkan adik aqil hamzah di syurga Mu yang indah dan kekal abadi.

veesakura said...

Takziah buat ena sefamili. x mampu nak baca abes entry ni. terlalu sedih. harap ena tabah..

Darling Ninie said...

As salam...
Sebak membaca cerita Aqil... Semoga dirimu tenang di sana duhai anak...menantikan ibu dan bapamu...Insya'Allah...
Al-Fatihah buatmu Aqil...
Salam takziah buat keluarga Erina...

Cik Emie said...

Alfatihah utk arwah adik aqil..salam takziah dr kami utk erina dan keluarga..walaupon hanya berkawan di group gojes mom, emi dpt rase pemergian aqil..tabahlah sahabat..insyaAllah aqil tenang dan damai di sisi Ya Rabb

shabana afzan said...

Ya Allah...tabahkan hati kedua ibu bapa arwah adik Aqil Hamzah...salam takziah dari kami sekeluarga...Al-Fatihah...

Wan Kuntum said...

takziah. alfatihah untuk arwah

fifi said...

Takziah erina sekeluarga..sabar banyak2 ya..

Liya Laa said...

Semoga akak kuat.. Sy doakan akak tabah menghadapi ujian Allah nie.

kechik said...

salam takziah kak yg penting setiap kali akak ingat Aqil bacakan Al-fatihah dan surah2 lain sedekahkan pada dia walau dimana pun dia sentiasa berada disisi akak

Nadine said...

Salam takziah utk saudari sekeluarga.

Saya doakan saudari diberikan kekuatan dan ketabahan hati utk meneruskan hidup. Ameen. Sesungguhnya anda adalah insan terpilih dari Allah SWT utk ujian ini. InsyaAllah, si comel Aqil tenang di sana, menunggu di pintu syurga. Doa kami utk anda, erina.

RAIHANA said...

Salam takziah buat sis sekeluarga.. sesungguhnya arwah menunggu sis dan suami di syurga.. Al-Fatihah buat arwah Aqil Hamzah....

Adiratna Safi said...

Salam takziah buat Puan Erina dan suami..

Qhalif's Mommy said...

Assalamualaikum..takziah buat ibu n ayah aqil..
i've been in ur shoes..bezanya anakanda Qhalif Putra saya dijemput sebagai wildan sewaktunya 21 hari..
in shaa Allah,tempatnya di jannah dan akan membantu kita nanti jika kita redho..
Mmg sukar dan hanya Allah sahaja tahu..namun itulah qada n qadarNya yg perlu kita terima..
Dia mengambil yang sedikit untuk diberikanNya yang banyak..

pena daif said...

semoga tabah.

Myra Morad said...

subhanallah... takziah buat awk dan suami.. sebenarnya dari cerita awk ni buat sy teringat tentang arwah anak sy jugak.. mmg sakit dan pedih nak terima.. tp kite kene redha :(
al- fatihah untuk aqil hamzah & anak mummy Nur Iris Damia..

zala waj said...

sabar ye kak, salam takziah

SayaZee Yani said...

sedih dan mgalir airmata saya..terus igt pd anak saya yg ada didepan mata skrg ni..tabahkan hati..byk kali sy bce byk tu jugalah airmata x tertahan rasenya..bgaimana sshnya lahirkannya..mendidik dan mjga..bila hilang didepan mata Allah s.w.t lebih mengetahui dan myaynginya..sabar ye..ahli syurga menanti mama dan ayahnya nnti..setiap yg berlaku ada hikmahnya..smoga anda sekeluarga tabah mghdpi hidup..amin

SayaZee Yani said...

sedih dan mgalir airmata saya..terus igt pd anak saya yg ada didepan mata skrg ni..tabahkan hati..byk kali sy bce byk tu jugalah airmata x tertahan rasenya..bgaimana sshnya lahirkannya..mendidik dan mjga..bila hilang didepan mata Allah s.w.t lebih mengetahui dan myaynginya..sabar ye..ahli syurga menanti mama dan ayahnya nnti..setiap yg berlaku ada hikmahnya..smoga anda sekeluarga tabah mghdpi hidup..amin

LiNda said...

salam takziah, tabahkan hati. ujian Allah dtg dgn berbagai cara. sesungguhnya arwah aqil menuggu kamu berdua di syurga.

Tarmizi Mohd said...

Mizi Ramli

salam takziah..terlalu sedih membaca kisahnya..lebih sedih bila sampai ke hati..terus igtkan anak saudara yg berada nun jauh di kampung..semoga tabah dgn dugaan..sesungguhnya begitu hebat dugaan itu...berat mata memandang..beribu kali ganda beratnya bahu yg memikul...

Siti Azlina Abdul Aziz said...

Salam Takziah buat ibu dan ayah arwah adik Aqil...sungguh pilu tak terkata...Syurga jua tempat mu wahai anak...Al-Fatihah...

Yani Ismail said...

Takziah erina... Aqil dah tunggu ibu dan ayah nya di pintu syurga.

Nursafina Sidin said...

Salam takziah yer....x tertahan airmata ni menakung..akhirya ia trus mengalir deras....tp x terbanding rsenya dgn ape yg Puan n suami rasai....
tabahlah ye Puan....

effa said...

slm takziah..alfatihah

effa said...

slm takziah..alfatihah

miss yuyu said...

as salam..
takziah...moga aqil hamzah ditempatkan dikalangan org yg beriman..
al fatihah

Rashidah Juhari said...

takziah, sebak dada sy baca.
insya ALLAH adik aqil nantikan mama dan papanya di syurga kelak, ameen

http://www.rashidahjuhari.com/

zuhaida ida said...

masyaAllah... berjuraian air mate tatkala meniti setiap bait2 kata seorang ibu..dgn wajah suci arwah.. :'( semoga Allah kurniakan kekuatan buat akak. suami dan family...

dilla nazri said...

Salam takziah buat puan sekeluarga

Anil Wanina said...

masya allah..tersentuh hati saya.. moga dia tenang di sana.. amin..

AMENG SPRING said...

Salam Erina...
sedihnyer baca titipan awak ni...awak seorg ibu yg tabah..doa akak moga Erina n hubby akan terus tabah. Aqil Hamzah menanti awak n hubby d sana...teruskan titipkan AL FATIHAH wat si comel awak tu. Akk pon ada anak..akk dpt rasai apa yg awak rasa. TAKZIAH dr akak wat Erina sekeluarga...take care <3<3

NUN@ said...

sebak...semoga saudari di beri kekuatan...

Aqil akan menunggu di syurga...

Al Fatihah

pjoe said...

Takziah kepada keluarga adik Aqil Hamzah... Moga Allah memberi kekuatan kepada keluarga beliau..

Mohon cerita ini dikongsikan di https://www.facebook.com/pages/Bayi-dan-anak/161805417309772 sebagai perkongsian berguna kepada umum..

Al Fatihah....

AmraSyahida Ramli said...

Takziah buat Puan sekeluarga.. diharapkan Puan sekeluarga tabah dalam menghadapi ujian yang maha hebat ini.. dan semoga arwah Aqil tenang di alam sana. Al fatihah :(

Z@i Z@mR33 said...

Al-Fatihah...

Salam takziah buat erina sekeluarga...
xtau nk ckp cmna lps baca kisah Aqil ni...sebak...moga tabah mengharungi hari2 mdatang ok...

azie_hennachanteq said...

Salam..saya x baca habis sbb xmampu..then last tgk wajah Aqil.. T_T

semoga Aqil menanti mamanya di 'sana'..semoga tabah Erina..

Nadlia Fazleen Roslan said...

Perjalanan kisah kita sama...anak sy acute pnumonia...meninggal 2.5months...xboleh buang air leoas masuk segala jenis dadah...msk icu..transfer ke hkl peadiatrik...at 430pm procedure...720pm meninggal....alhamdulliah derita mereka xlama...perginya anak2 kita menjamin sebelah kaki kita ke syurga..smoga kita sama2 kuat....smoga aqil hamzah dan malaeqa zuyyin kesayangan ibu menanti kita di sana

Rizana Seri said...

Salam takziah buat erina n family...
Sebak sy membaca entry ena. Semoga tabah menghadapi ujianNya.
Buat Aqil sayang...Al-Fatihah...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 508   Newer› Newest»

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails