Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Friday, January 20, 2012

Sedikit tips untuk pengantin.


Untuk bakal, pengantin dan ex-pengantin pun boleh.Berdasarkan dari pemerhatian sendiri & kawan2 yang lain juga, bagus untuk di sharekan supaya perkara yang sama tak terjadi lagi oleh mana2 pengantin. Of course semua pengantin nak kan yang perfect masa hari bahagia mereka, tapi mereka tak sedar yang sedikit kecacatan boleh membuatkan majlis tu nampak hambar & tak meriah. Hmm..

Untuk bakal pengantin.

1. Silalah buat perancangan awal. Ni penting. Sangat2 penting. Semuanya kena dalam perancangan. Kenduri kawen bukan sesimple birthday party. Carik vendor semua tu at least 3 bulan sebelum kawen (lagi awal lagi bagus). Lepas dah carik vendor catering,pelamin, mak andam segala, tiap kali jumpa discuss dengan diorang kalau boleh bawak mak sekali. Ye tahu, kenduri kawen anda, ikut kehendak anda tapi...berbincang dengan mak adalah yang sebaik2 nya. Sebabnya memang kekadang pilihan mak tu macam apa yang kita nak tapi percayalah dia tahu yang terbaik untuk hari kebesaran anda. Dan untuk mengelakkan kita sakitkan hati mak, kita ikut jela cakap dia. Apa yang susah.Dapat pahala lagi. Daripada nanti bersanding kita susah hati memikirkan mak yang tak puas hati dengan pilihan kita.Contohnya, tak bincang2 ngan mak & ayah, sekali vendor datang pasang pelamin dekat rumah mak ayah yang sekangkang kera tu, haaa..ambik,pelamin bersaiz dewan! Dekat rumah tak sesuai pakai pelamin dewan 3 panel dik non. Mau tak pening kepala mak ayah bila tengok pelamin tu. Dah makan banyak space rumah. Berbincang dengan ayah & adik beradik lain pun penting.Sebab masa kenduri, merekalah yang banyak tolong kita.Family! Jadinya, buatlah perancangan awal & berbincang dengan parents untuk elakkan perkara yang tak diingini berlaku ;)

2. Doorgifts. Ni pun kekadang menjadi isu masa kenduri kawen. Si pengantin (biasanya perempuan) selalu sediakan doorgift yang berbeza2 untuk kawan2 dia. Untuk kawan sekolah lain doorgiftnya, untuk kawan office pulak lain, untuk bff lain, tetamu2 ( yang majoritynya kawan mak ayah) lain. Lepastu bila orang yang membagi doorgift tu tersilap bagi dekat orang sepatutnya, marah2 orang yang bagi tu. Haihh..dik non. Pengantin marah2 di hari kebesaran adalah sesuatu perkara yang tak baik. Nak2 bila tetamu2 pandang.Ishh..nak dimarah kepada si pembagi doorgift tu kenapa, bukan dia tau pun yang datang tu kawan awak sekolah awak ke, kawan ofis awak ke.Sebab yang bagi doorgift tu biasanya sepupu2, adik beradik yang tak kenal pun kawan2 anda. Lainlah kalau pengantin yang bagi sendiri doorgift tu kat tetamu, kompem tak silap bagi punya sebab dia je yang kenal kawan2 dia. Jadinya, penyelesaian nya, sediakan doorgift yang sama je untuk semua tetamu. Tak perlu ada beza2. Si pengantin tak pening, si pembagi doorgift pun senang nak buat kerja, majlis pun berjalan lancar. Tenang je.Oh ye, doorgift untuk keluarga belah lelaki bolehlah nak buat special sikit sebabnya mereka memang special. Dalam 30 bags macam tu.Lagipun mereka duduk dekat meja khas masa makan, tak jadi masalah masalah nak bagi doorgift tu nanti.

Untuk pengantin

1. Masa kenduri,ringan2 kanlah mulut untuk senyum dan ucap terima kasih. TERIMA KASIH.A simple word  but invaluable! Kalau berkesempatan jumpa tetamu yang hadir (dari meja ke meja)cakaplah terima kasih. Terima kasih sebab sudi datang memeriahkan majlis.Tak kira lah kita kenal ke tak ke tetamu tu, asal berkesempatan, cakap terima kasih. Terima kasih..terima kasih..terima kasih! Kita tak tahu yang datang tu kawan mak ayah kita yang datang dari jauuuuh, jadinya apa salah ringankan mulut cakap terima kasih.Lagi satu senyum. Memang masa majlis nanti pengantin akan penat, yelah..sehari suntuk busy kan, tapi jangan biarkan kepenatan tu nampak kat muka. Monyok, masam. Buruknye lahai kalau pengantin masam2 masa majlis.

2. Jangan buat2 tak nampak. Ini pernah jadi dekat diri sendiri & kawan2 seangkatan. Beria2 si pengantin menjemput ke majlis kawen dia, sampai je sana, nampaklah pasangan pengantin baru lepas makan beradab. Dari jauh, kami semua dah excited semangat melambai2 kat pengantin ni, pengantin nampak, tapi lepastu buat2 tak nampak dan kekonon busy melayan tetamu lain. Errr..motip? Kenapa perlu buat2 tak nampak. Tak paham la jenis pengantin macam ni.Dah nampak kawan dari kejauhan melambai2, apa salah lambai balik kot ye busy sangat pun. Ni buat kita terasa macam tak diundang pulak, macam tak kenal pun ada.So kepada pengantin2..jangan buat macam ni dekat para tetamu yang dah susah payah datang ke majlis kamu ok. So annoying!  


Untuk ex pengantin:

Dah selesai majlis semua, jangan lupa ucap terima kasih dekat family, orang rewang (kenduri gotong royong), makcik pakcik yang dah banyak tolong masa majlis tu.Bergambar dengan family pun jangan lupa. Tau dah selamat nikah, dah ada suami/ isteri, jangan ralit bergambar berdua je. Panggil family2 semua untuk bergambar sama2. Kenangan ni. Lepastu tolong apa yang patut, yang lelaki, lepas tukar baju, pergilah rajinkan tulang basuh periuk kat belakang tu ( kenduri yang masak sendiri), pengantin perempuan, kemas2 lah rumah sikit. Tak payahlah terus nak masuk bilik, lepastu pagi esoknya baru keluar bilik buat muka tak bersalah. Adoilah..Dan yang last sekali, tau feel pengantin baru, perasaan masing2 masih berbunga2 cinta, tapii..silalah jaga adab. Tau dah halal, tapi tak perlu la kot tunjuk mesra2 alam sangat depan orang ramai. Nak2 depan orang2 tua & budak2 kecik. Setakat pegang2 tangan & rangkul2 pinggang tu boleh diterima lagi, over dari tu, buat dalam bilik sudeyyy..tu pun nak kena bagitau ke? 

Haa..kan dah membebel panjang ni. Harapnya tips2 ni berguna untuk para2 pengantin sekalian ye. Ini sekadar untuk berkongsi pandangan je. Sorry kalau ada terkasar bahasa.Selamat hari Jumaat semua ;) 

10 comments:

Izzatul Azma said...

bab mesra2 alam berlebihan depan orang tu adalah setuju !!! Lebih2 dalam bilik sudeyyy. hihik

CaDLyNN said...

err...ok take note :p

Masy said...

*lambai-lambai*

SUHAIDA said...

hehe..tumpang bace je..hihi

Unknown said...

sokong yg ringan2 mulot tu haa...

Erina Asmawani said...

Izza:
kannnn..tau xpe, pengantin agak lama ni sekadar bagi nasihat je.hee

Lynn:
bakal pengantin sila take note ye :)

Erina Asmawani said...

Kak Masy:
*buat2 x nampak* lalalala..

erghh!

Sue:
Sila-sila ;)

Pojie:
kalo g kenduri pastu jumpa pengantin (yg kita kenal), dia x cakap pape rasa macam pelik je..huu..

hansuke said...

Salam Pn. Erina :P

41 days to ek? tahniah in advance from me :)

semoga menjadi ibu mithali nnti, sayanginya dengan penuh ikhlas, didiknya dengan secukup ilmu agama kerana Allah, inshallah semua akan ok.

good luck.

Erina Asmawani said...

Salam Hansuke ;)
InsyaAllah..will be mom soon. Thank u for the doa..amin ya rabbal alamin :)

Aty Fared said...

betul..yang penting perancangan awal..:)









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015