Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Friday, February 03, 2012

Perjalanan indah :)

Pejam celik pejam celik Alhamdullilah dah nak masuk 36 minggu dah usia lil khalifah dalam perut ni ;) Dah hampir 9 bulan tapi masih segar lagi dalam ingatan waktu festime buat UPT (Urine Pregnancy Test). Masa tu dah lewat 2 hari, bangun pagi2 tu terus semangat buat test..timbul double line. Tapi yang 1st line tu agak blur.Hati dah excited, cumanya tak terlampau excited lagilah sebab ingat nasihat member, dia kata kalau 1st line tu blur2 tak semestinya preggy. So,tunggulah sampai hari ke 5, still lewat lagi. Terus encek hubby kata jomlah check kat klinik, lagi tepat.Masa buat UPT kat klinik memang nampak jelas terang dah double line nya.Doktor kata  saya dah 4 minggu preggy. Syukur sangat masa tu.Perasaan kami hanya Dia je yang tahu. 2 orang suami isteri asek tersengeh2 je dalam klinik tu.Happy sangat! :D


Happy Us in Penang :)
Oh rindunya korang!

Ingat lagi masa tu baru je balik dari Memuah Trip Penang.Dahla masa kat Penang tu sangat aktif, terlompat sana, terlompat sini bergambar. Haha. Padahal kalau dikira2 balik, masa ni baby dah mula "diproses" dalam womb saya. Tapi masih awal kan, tak rasa apa2 perubahan lagi KECUALI masa ni nafsu makan memang membuak2.Nak makannnn je kerjanya masa kat Penang tu. Lepastu cepat pulak rasa lapar.Ingat lagi saya cakap, saya makan ni untuk '2 orang'. Masa tu memain je, tak tahu pun memang dah ada '2 orang' ;)

Masuk minggu ke 6, saya rasa sakit kat bawah perut macam period cramp. Ingatkan normal untuk perggy mommy sakit macam tu sebab womb nak mengembang kan tapi rasa tak sedap hati. Bila kencing terasa panas je lepastu pekat warna kencingnya. Sebabkan risau, kami terus check kat klinik. Sampai je klinik tu, doktor tu dah saiko2 kata kemungkinan mengandung luar rahim la, itu la ini la. Semua yang negatif je. Masa tu memang dah sedih sangat dah. Kenapalah doktor ni cakap yg negatif je,rasa nak balik je time tu pergi klinik lain.Sedih sangat2 sedih. Dalam hati tak putus2 doa agar baby sihat tak apa2. Doktor suruh saya pergi minum dulu, penuhkan pundi kencing sebab dia nak buat scan. Masa awal2 ni, embrio terlalu kecil, jadi kena penuhkan pundi kencing baru nampak embrionya masa scan.Masa minum tu air mata dah berjurai2, encek hubby tak putus2 cakap..sabar sayang, sabar.Syukur Alhamdullilah masa scan tu nampak bulat kecil macam kantung dalam womb saya ;'). Doktor kata bukan mengandung luar rahim. Terus buat urine test. Resultnya, saya rupanya kena urinary tract infection (UTI).Doktor nasihat supaya minum banyak air & habiskan antibiotik yg dibagi. Alhamdullilah 2 hari lepas tu dah sembuh :) :)

Masuk minggu ke 8, loya2 dan tak lalu makan mula menyerang. Takde morning sickness tapi evening sickness. Start pukul 3 ke atas je mesti muntah. Mulut rasa tak sedap tiap masa. Beg plastik memang jadik bestfriend, sentiasa ada dekat saya. Dalam handbag, dalam kereta, dalam bilik tido, semua tempat ada beg plastik. Standby sebab masa tu nak muntah memang tak kira tempat & masa.Masa tu pulak bulan Ramadhan, memang dah alang2 tak ada selera makan, jadi saya berpuasa. Alhamdullilah, dalam keadaan lembik2 tu 2 hari je saya tak dapat puasa. Itupun gara2 tak larat bangun sahur. Encek hubby sangat sabar layan kerenah saya masa ni,( bukan masa ni je tapi sepanjang mengandung..hehe), bila teringat balik rasa sedih pulak sebab tak dapat masakkan sahur & lauk untuk berbuka. Sekali dua je kot saya masak. Ingat lagi,masa tu bila tiap kali muntah mesti nangis. Rasa sebak je. Pastu ada kawan ni nasihatkan, ni lah pengorbanan menjadi seorang ibu. Masa tiap kali muntah atau pening, loya, berdoalah moga Allah kurangkan dosa kita :)

Sebabkan tak lalu makan & loya, berat turun sampai 4 kg. Alhamdullilah masuk minggu ke 15, loya semua hilang & selera makan dah ada balik & berat pun bertambah :).Start antenatal checkup dekat klinik kerajaan (kk) & jugak DEMC every month. Keadaan mama & baby sihat kecuali masa checkup kali pertama kat kk, HB saya rendah,kurang dari 10. Jadi nurse nasihatkan banyak makan bayam, daging dan kerang.Sekarang HB dah ok, tak rendah lagi ;) Masa minggu ke 18, saya dah mula rasa baby gerak :,). Subhanallah.

Minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, baby membesar sihat & makin aktif. Saya pun semakin membesar dengan jayanya.Hihi.Dah masuk bulan terakhir mengandung dah..Perubahan fizikal diri memang sangat ketara. Muka dah kembang, kaki pun semakin menggemuk ;p. Kekadang rasa macam tak percaya je yang saya akan jadi mama tak lama lagi. Lepas bersalin nanti mesti saya rindu saat2 masa saya mengandung ni.Rindu saat terasa perut ni beralun2 sebab baby bergerak, rindu nak gosok2 perut yang bulat ni, rindu encek hubby letak telinga kat perut sebab nak dengar heartbeat baby ;').Indahnyaa.Bersyukur sangat dapat rasa semua ni.Tapi dalam masa yg sama saya tak sabar nak jumpa lil khalifah ini juga, tak sabar nak jadi mama, tak sabar nak masuk fasa parenthood. Dalam tak sabar2 ni ada terselit rasa nervous juga. Hee.Lebih kurang 4 minggu je lagi nak masuk ke alam baru. InsyaAllah. Semoga Allah permudakan segalanya, dari saat saya mengandung, melahirkan dan membesarkan anak saya kelak. Aminnnn :) :)


Rasa macam tak percaya
:') 

6 comments:

Masy said...

rasa macam x pcaya tapi percayalah hehehehhe :)

CaDLyNN said...

ena...semoga dipermudahkan semuanya ye... :)

seronok bace pengalaman kau..hehe

Izzatul Azma said...

Aaa sambil baca sambil senyum tak sedar ada air mata mengalir.. soooo happy for u yang !

Berdoa semoga Izza dapat rasa apa yang Ena rasa juga nanti, amin ya rabbal alaminn

zonaku said...

ye.. percayalah.....!

seb baik semua melayan je ena nak makan apa masa kat penang....manusia dengan selera paling hebat. kalah keri!


ena plan berpantang di mana?

Erina Asmawani said...

Kak Masy:
Yelah kak..memang dah percaya dah..hehe

Lynn:
Maceh lynn..amin ya rabbal alamin ;)

Erina Asmawani said...

Izza:
ololoh..sampai air mata mengalir..thank u yunk ;) InsyaAllah, nanti Izza dapat rasa juga..ena doakan :)

Aminnnn ya rabbal alamin

Kak Zona:
Kannn kak, masa tu nak makannnn je..pastu ingat tak pas mentedarah durian kat umah akak terus saspen sebab takut baby ada apa2 (padahal masatu main2 je kan..hehe)

P/s: ena InsyaAllah seminggu pantang kat sini pastu balik Muar, pantang kat sana..mohle ke sana nanti kak :)









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015