Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

LOVE COWAY


Tuesday, September 29, 2009

Kronologi Riang Ria Aidilfitri 2009

Cerita pasal Aidilfitri lagi. Ala..bagi canla nak buat entry lebih2 sikit pasal Aidilfitri. Kata raya sebulan tul tak?? Ok, macam biasa setiap tahun sambut hariraya, ketupat wajib dibuat. Kitorang tak pakai ketupat instant, anyam sendiri barulah feel hariraya. Tahun lepas banyakkkk ketupat yg dianyam oleh aku, tapi tahun ni 3 biji sahaja. Wahaha. Buat sebiji, senget benget, longgar sana sini, kali kedua cam banyak cacat cela lagi, kali ketiga, okla not bad ketupatnya. Pastu mood dah lari terus buat kerja lain. Taknak anyam ketupat dah. Biasalah, anyam ketupat setahun sekali, lupa dah.





Biskut raya tahun adalah sangattttttttt banyak. Yang dibuat sendiri ada 4 jenis je. Tapi yang kawan2 mama bagi..punyalah banyak. Macam2 jenis2 ada. Jadi semuanya ada 34 jenis biskut raya campur dengan kerepek2 sekali. Banyak gila kan? Fuiyooo. Rezeki2. Alhamdullilah. Pastu susun semua banyak2 kat atas meja, tak payah transfer dalam balang kuih. Tetamu datang diorang pilih je mana diorang suka, letak dalam pinggan. Ala2 sistem buffet gitu. Senang.


Antaranya; Batang buruk Sabah, biskut Arabian night, biskut strawberry coklat, biskut short bread (yg ni sgt sedap!), badam suji, caterpillar, dahlia. Ooo..banyak lagi la, boleh bukak kedai biskut raya.





Gambar kat atas ni aku bersama kakak & adik ku. Ye..tu kakak aku. Kakak kandung, bukan kakak angkat mahupun kakak kutip. Muahaha (keji punya adik). Muka dia mmg lain dalam adik beradik. Dah la lain, putih pulak tu. Dah putih kurus gla pulak tu (pujian campur unsur dengki sikit). Dia ikut muka ayah. Kitorang yang lain semua ikut muka mama.Comell. Yang lelaki tu adik aku. Adik ye, bukan abang mahupun pakcik. Walaupun muka mmg ala2 orang dah ada anak 2 tapi terimalah kenyataan yang dia baru berumur 23 tahun. Wohoho



Hari raya ke 3 pulak, kami pergi ke rumah terbuka MB Johor. Datuk Abdul Ghani Othman. Sesiapa orang Johor yang tak kenal, meh aku sekeh kepala tu. Memang aktiviti tiap2 raya la ni. Tapi kalau rajin lah, kalau tak rajin memang tak pergi jugak. Haha. Ni kat kediaman tak rasmi beliau. 10 minit je dari kampung aku.





Sebelum masuk kena cuci tangan dulu, siap ada imbasan suhu lagi. Baguslah, sbb tempat reramai camni macam2 boleh jadi. So, kenalah ambil langkah berjaga2. Memang ramaiiiii la warga2 Johor kat rumah terbuka ni. Tak kira apa bangsa. Semua ada.1 Malaysia katanya. Rumah terbuka MB sebelum ni, masa nak balik baru bersalaman dengan beliau. Tapi kali ni, alang2 dah cuci tangan bersih, masa masuk dah bersalaman dengan beliau. Jadinya, agak jam la masa nak masuk tu.





Masa tengah beratur masuk, tetiba mataku tertumpu kepada seorang lelaki ni. Siapa tak kenal, sila hantuk kepala kat keybord sekarang. Ye..beliau ialah Datuk Chua Soi Lek "itu". Beliau tgh buat press conference. Pasal apa? Ntahla. Kagum aku sebab beliau mmg sangat fasih berbahasa Melayu, sikit pelat Cina pun takda. Memang cara cakap macam orang melayu betul.




Time nak balik, sempat jugak lah snap gamba MB kesayangan ni. Terima kaseh datuk.Tahun depan saya datang lagi ;p





Hari raya ke 4 pulak, aktiviti berjalan2. Maklumlah, poket dah kembung dengan duit raya. Alhamdullilah, tahun ni murah rezeki. Dapat banyak duit raya.Semua duit besar2 pulak tu. Aww..sukanya saya. Haha. Siapa cakap dah besar tak dapat duit raya? Makin besar umur, makin besar jugaklah duit rayanya. Hoho. Nampaknya, tahun ni last aku dapat duit raya, tahun depan aku pulak kena bagi duit raya gamaknya. InsyaAllah~





Pergi ke Dataran Pahlawan, Melaka. 45 minit je dari kampung. Tapi disebabkan haritu banyak kereta, 1 jam jugaklah jadinya. First time datang sini. Wohoo..teruja. Ingat lagi masa dulu kat sini tempat kereta lembu je, pastu banyak tempat jual souvenir, ada keychain boleh letak nama sendiri tu, sekarang dah berubah menjadi tempat best tuk bershopping. Best2~



Raya ke lima, kami pergi makan ikan bakar kat sini. Terbaikkk. Terima kasih kakak ku kerana membelanja. Orang belanja memanglah sedap kan.Tihihi. Raya ni memang makan, makan dan makan je. Kesannya?? Lu pikir lah sendiri..hohoho




P/s: Seluar semua makin ketat (T_T)

5 comments:

dk-mie said...

ngeee...sonoknye dpt duwet raye..me dh 2 taun x dpt duwet raye..wlupn x hepi koz x diberi duwet raya, still hepi sgt2 koz dpt memberi.Psst! kem salam kt adik ena..seyes 1st time nmpk ingat abg ipar ena..huhuhu..ampunn dikk!

Sharif John said...

Selamat Hari Raya sis... serius meriah haha... g jogging n diet... ok la pastu

Masy said...

bila nk buat kedai terbuka ni? hahhaha

Erina Asmawani said...

amy:
Wahaha..abg ipar?? jgn risau mie, semua orang pasti tertipu apabila melihat dia ;p Tula, ena ingat tahun ni dpat bagi duit raya, tapi nak wat camno..still tanam anggur lagi. Harap2 kerja dtg x lama lagi. Insyallah.Tahun depan ley memberi duit raya pulak ;)

John:
selamat hari raya too bro..tula..mmg kena workout ni tuk buang berat yg tak diingini ni..wuhuh

Sis Masy:
Hari2 pun kedai terbuka kak ;p

sweethOneY said...

bestnyaaa still dpt byk duit rayaa.. owg dh start diet ni.. dh byk sgt mkn masa bulan puasa ngan raya hr tuuu...









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015