Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Wednesday, January 12, 2011

Kisah sang kancil dan kerbau

Marah. Semua orang mestilah pernah marah kan. Itu menunjukkan yang seseorang itu adalah manusia normal. Tapi..yang menjadikan seseorang manusia itu tidak normal apabila dia tidak mampu mengawal kemarahan dia dan memaki hamun orang sesuka hati. Lebih tidak normal lagi apabila orang yang dia marah dan maki hamun itu ialah orang yang dia TIDAK KENAL. Sighh*

Apalah yang aku membebel2 pasal marah ni kan.Sebenarnya nak share pengalaman aku hari minggu lepas. Kan ke kami (aku dan encek tunang) ke kedai kad kahwin, masa sampai tu aku tengok amoi kedai tu duk busy tengah jawab call, explain kat customer yang call  tu pasal direction nak kedai dia. By the way, kedai kad ni branch baru dan baru je bukak awal bulan Jan haritu kalau tak silap. Bagi orang Shah Alam yang dah familiar dengan jalan2 kat Shah Alam, bagi aku kedai tu senang je nak cari, ikut je alamat. Lepas 5 minit macam tu, orang tu call lagi, penat la amoi ni nak explain. Aku rasa amoi ni pun tak berapa familiar dengan jalan kat sini lagi, dia pun macam susah nak explain. Penat pulak aku tengok amoi ni explain. Ye..penat. Kesian pun ada jugak.


Lepastu customer tu call lagi dan lagi . Last sekali, agaknya amoi tu pun dah tak tahu nak explain macam mana, dia mintak tolong aku yang jawabkan, tolong bagi direction. Sebab kebetulan time tu, amoi ni sorang je, assistant dia takde pulak.Aku pun cakaplah dengan lelaki tu, baru je aku cakap "Hello". Dia dah meroyan dah.Seorang lelaki. Pung pang pung pang!. Bengang la tu. Aku tanya dia sekarang dekat mana..aku bagi direction dari tempat dia. Dah dekat dah pun.Lepastu dia meroyan lagi. Dengan nada yang sangat kasar, dan KUAT gila, sampai aku kena jarakkan ganggang telefon tu dari telinga (sambil mata terkenyit2 tahan high tone dia tu), dia cakap lebih kurang ayat macam ni."Ko cakap dekat budak tadi (refer kepada amoi), kalau tak reti jawab call, tak payah kerja kat sana!! Bodoh! Macam mana oleh kerja kalau kedai sendiri pun tak tahu..bla..bla..bla..pung..pang..pung..pang! Aku dah pusing banyak kali tak jumpe!! Bla..bla..bla..bla!!" Dah puas maki hamun lebih kurang 2 minit,dia letak phone. Aku macam..ok..lantak kau lah labu. Bingit telinga aku tau.Hmmm...dalam hati aku " Eiii..panas baran gila lelaki ni. Macam ni ke nak kawen" (geleng2 kepala).

Amoi tu rasa gelabah serba salah. Sikit2 cakap sorry.Tak pasal2 aku pulak kena marah.It's ok lah. Small matter. Aku cakap,nanti u bagilah sikit diskaun. Boleh? Haha.Memain je ;p. Encek tunang tanya ok tak? Ok tak? Haiyoo..takda apa2 la syg. Kalau kena marah dengan awak baru saya tak ok. Hehe.Riak wajah encek tunang bertukar macam ada sedikiiiiit bengang. Yela, tunang dia kena tengking kot. Mau tak bengang.Tapi lepastu ceria2 balik. Eh, nak pilih kad kawen kenalah ceria2 kan ;)

Masa tengah pilih2 kad, tetiba datanglah customers. Lelaki & perempuan. Dan ye, dialah lelaki yang menengking aku tadi. Datang dengan tunang (maybe). Aku suruh amoi tu pergi layan lelaki tu dulu sebab kitorang tengah busy membelek design kad lagi.Aku jeling2 tengok lelaki tu.Dalam hati ada sedikit menyampah.Dah settle semua, kami pun balik.Masa on the way balik,borak2 dengan encek tunang pasal kes tadi. Aku tanya dia, kalau dia tengah marah, sesuka hati ke nak marah orang, even tak kenal orang tu? Encek tunang cakap mestilah tak, kalau marah pun dia akan senyap je (tapi dia akan buat muka marah. Takottt!). Dan memang betul, dia memang jenis macam tu. Kalau marah = senyap.Bagus macam tu. I love u! *tetiba

Encek tunang sambung lagi, dia cakap..mesti lelaki tu ingat yang aku ni pekerja kat situ jugak,dan bukannya customer, sebab tu dia sesuka hati marah2 maki hamun kat aku. Helloooo..even pekerja kedai pun, still jugak manusia kan, manusia yang dia TAK KENAL, manusia yang ada perasaan. So tak perlulah nak marah2 tengking orang macam tu.Kalau tetiba ada orang yang kita tak kenal, datang maki hamun kita, mestilah kita tak suka kan. Kalau kena dekat orang tak penyabar, panas baran..mahu jadi perang mulut. Silap2 kena tumbuk! 

Tapi tu la kan, aku pun pelik dengan manusia kategori tak normal macam ni. Sesuka hati nak marah orang,yang bukan disebabkan oleh kesalahan orang tu. Contohnya masa aku keje kat Streamyx dulu, orang call maki hamun "Vavi lah! Vodohla! Streamyx tuuuuuttt. Tetttttt! Tuuuuut! Awak makan gaji buta ke? Tuuuut! Pergi mampos!". (Ye, aku selalu je dapat cutomer meroyan macam ni). Padahal aku customer service je pun, bukannya aku yang buat line streamyx tu jadik jahanam. Apa salahnya call, cakap elok2, ngadu apa masalahnya.Tak rugi kan? Kita pun senang hati nak tolong. Ye paham..kekadang pressure, tension tak dapat buat kerja kalau line internet problem.Tapiii..tak perlulah nak lepaskan geram dekat customer service exec tu. Diorang pun manusia, bukan kuda. Eh, kuda pun ada perasaan tau.Eyy..jangan ingat orang yang jawab call korang kalau korang call customer service center itu ialah budak2 lepas spm, zero kosong tak tau apa2. Majority yang kerja situ degree holder ok. Lepasan universiti.Sila hormat orang.

Oh sambung balik pasal lelaki yang tengking aku tu, semalam aku pergi balik kedai kad tu, nak hantar gambar untuk buat bunting (baca=banting).Amoi tu cerita, lelaki tu tanye dia, aku ke yang jawab call dia semalam, yang bagi direction tu. Amoi tu cakaplah..ye, sebab sorang lagi assistant takde, dia sorang2 je. Dan secara automatiknya muka lelaki tu berubah. Tertunduk malu. Amoi tu lah yang cerita. Hahaha. Padan muka hang! Kan dah malu.Eee..kalau aku jadik tunang dia, mesti lagi malu!

Jadi kesimpulan yang aku boleh buat kat sini. Tak perlulah nak sesuka hati nak maki hamun orang yang kita tak kenal, yang kita kenal apatah lagi. Ye, semua orang pun ada perasaan marah, tapi kalau marah, janganlah melampiaskan kemarahan kat orang  lain.Apa kata kalau marah, pergi masak ke, buat senaman ke, berkebun ke. Buat benda yang kita happy.Ada jugak faedah. Macam aku kalau marah( muka akan bertukar sedikit bengis),aku tidur. Bangun2 mood dah ok balik dah. Takpun nangis.Lepas tu ok.Takde pulak nak meroyan tak tentu pasal marah2 orang.Cubalah banyak2 kan bersabar.Lepastu belajar hormat dekat orang lain. Kalau kita tak hormat orang, jangan bengang pulak bila orang tak hormat kita balik kan. What you give, you get back. Contoh macam lelaki tu la, dia dah tengking2 maki hamun orang, last2 dia dapat apa? MALU! Booooooo!!! Booooo sama dia.Boooo!!




P/s: Design kad kahwen ku dirijek oleh mama. Mama tak berkenan.Too childish katanya. Haha. Kenalah pilih design baru lagi harini. Gugugu

P/s lagi: Sorry. Terpanjang pulak entry luahan perasaan aku ni. Ngee


9 comments:

HEMY said...

besa la...orang nak lepas marah...laki tadi pn siap cakap "bgtu amoi tu" sblum dia pung pang pung pang...

tp common sense patut slow la bila ngan org lain and normal..dia ingat ko staff kedai tu gak kot

aku pn jenis cpat hangin when it comes to direction..huhu

zonaku said...

hehehe....
ena, sebagai orang y amat gagal bab jalan, kalau nk kasik direction, tanya dulu biasa atau x area tu. kalau org y x tahu, lain cara kasik direction. kalau org y tahu, lain pulak caranya....


tapi, sila cakap kat entunang awak... untung dia, awak penyabar giler.... kagum ni!

zonaku said...

eh.. mana kes kerbau n kancil ni????

Masy said...

akak mencari ape kaitan cite ena dgn kerbau n kancil namun gagal. hahahhahaha

errr akak tatau la adekah akak org yg mcm tu. nanti jap nk pk

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

tak kot? ke ikot angin? hahahha

CaDLyNN said...

boooo....apela laki tu..die yg tak reti carik tempat nak salahkan orang~ aiyok..tapikan ena..aku sendiri kene baiki diri aku yg baran gak..ekeke..kalo kt site dulu mmg sia-sia je la subcon kene marah ngn aku sbb keje lemb...insyaAllah tgh berusaha jadi penyabar sikit..sabar tu kan separuh dari iman.. :)

Izzatul Azma said...

hehe. nk tny direction dtg kedai tak jmp pun nk marah ke. salah sapaa ???? gilo, org gini pun ada..

alahai, syioknya pilih kad kawen sesama ni.. x tersabar rasanya tgu masa owg plak :P

Erina Asmawani said...

Hemy:
lepas marah kat orang lain..haihhh..
tula, memang lelaki tu ingat aku keje kat kedai t kot, tapi cara dia marah tu mmg tak boleh blah..

pasni ko jgn hangen2, sekali jadik cam kes aku. Malu beb ;p

Kak zona:
yup..betul tu kak..memang lain kalo orang yg x familiar dengan jalan tu bagi deriction dengan orang yang familiar, kita yang tak sesat pun ley jadi sesat kalo dengar direction dari orang yg tak familiar..hehe

hehe..saya pun beruntung dapat dia. Dia pun penyabar.especially nak melayan kerenah saya ni yg ntahpape kekadang..

Erina Asmawani said...

Kak zona & kak Masy:
Tajuknya ialah metaphora kepada kes yang berlaku. Hehe..kalo carik kaitan kancil ngan kobau dalam entry sampai raya haji tahun depan pun x jumpe kakak2 oi ;p

Erina Asmawani said...

Lyn:
iye cik lynn..sabar tu separuh daripada iman. Jom kite sama2 perbaiki diri ;)

Izza:
Tula pasal kan..

Yunk, ur time x lama je lagi..yeayyy! best tau..









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015