Erina Asmawani

My photo
La Tahzan. Allah ada. Dia maha mengetahui, maha pengasih lagi maha penyayang :)

Your Friendly Coway Agent

Your Friendly Coway Agent

Wednesday, January 21, 2009

Bersihkan rumah kura-kura

Kat rumah nia ada 2 ekor anak kura2 yg comel. Dua2 takde nama, tapi yang pasti sekor jantan, sekor betina. Kura2 ni si Ammar yg punya. Aku ngan Ani (pembantu rumah aku), memang ditugaskan tuk bersihkan rumah kura2 ni. Huhu..kura2 ni, kalau lebih seminggu je tak tukar air, pergh..pergh..pergh..dia punya bau, memang boleh bawak ngigau. Sampaikan org selsema yg hilang deria bau pun tetiba boleh bau air kura2 tu. Hebat kan penangan kura2 yg sgt "wangi" ni. Huu..comel mmg la comel, tapi sekali dah berak, hilang terus comel.

Tghari td pas blik kelas, aku tgk rumah kura2 ni dah start kuar bau "wangi". Huhu..haruslah proses pembersihan dilakukan. Haih..bak kata Wonderpets "Apa yg penting..kerjasama!". Aku kenalah berkerjasama ngan kura2 ni, harini aku tolong dorang, mana tau sok lusa dorang tolong aku plak (Hakhakhak..tetiba je).



Ni tengah tukar air..2 ekor kura2 tu kena bubuh dalam gayung tu, kalau tak laju je dorang lari..kalau dah lari tu, tak menyempat nak tangkap..huhu..kura2 zaman sekarang dah tak lembab ok.



Yang sekor ni kesian..mata dia buta, macam ada selaput. Dulu tak buta, sekarang dah buta. Rasanya dia ni elergik air kotor sbbnya kalau aku rajin tukar air rumah dia, macam 2 hari sekali, mata dia ok, kalau lama sikit tak tukar, ada balik selaput kat mata dia tu. Sekarang dah buta balik.Alahai..kesian nya.Mesti mata dia pedih.Huu..rasa cam kejam je ;(


Dengan tiba2 nya, masa duk tgk tukar air tu, aku mendapat ilham yg bernas lagi sgt bijak pandai. Memandangkan aku kekadang busy, tak smpat nak tukar air rumah kura2 ni selalu, dan tak mau menyeksa kura2 comel yg bermata sensitip ni. Maka..



Haha.Aku transferkan kura2 comey tu kat kolam ikan ni. Hehe. Mereka sgt gembira ok. Masa aku masuk kan tu, terus berenang2. Cam happy sgt je. Yela, sebelum ni rumah dorang cenonet je. Nak berenang pun tak boleh. Dalam ni bebas sikit, ada ramai kawan. Ikan emas ada, bandaraya ada, udang besar ada. Barulah Wonderpets. Hakhak. Senang kan, aku tak payah bersihkan rumah kura2 lagi, mata kura2 tu moga2 tak alergik lagi. Selamat bergembira kura2 comel =)

~APA YANG PENTING..KERJASAMA!~



P/s: Ngah, cik letak kura2 dalam kolam tau. Jgn risau, ikan tak mkn dorang. Ngehngeh..


3 comments:

paiseh said...

apehal kura2 si Ammar yg punya lu pulak bersihkan.. klau gitu meh gua nak pinjam lu basuh umah gua plak.. bleh?? hahahahaa..!!!

*psstt.. lu ada adik yg lahir kaat jepun ka? nama dia - ERINA IWASAKI

Erina Asmawani said...

kura2 tu Ammar tak mau bawak balik umah dia kat PD nun..sbb every weekend dia dtg cni gak, kalau bwk sana, x menyempat nak jaga, ibu ngan ayah dia very de very bz lor..hakhakhak..wa no hal bab2 basuh rumah ni, wa expert, 1 jam =rm 500 wokey? Hoho..


*Psstt..lu mane knal plak si ERINA IWASAKI nih? adik pompuan wa sorang je..CACA..

paiseh said...

nanti gua kabor.. ngee!!!









Copyright to ERINA ASMAWANI
Designed by UMIESUEstudio 2015